افزایش ۲۱ درصدی اجاره‌بها؛ بازندگان بازار اجاره چه کسانی بودند؟

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تحلیل‌ها از بازار مسکن پاییز 98 می‌گوید خانوارهایی که قرارداد اجاره آپارتمان خود را تمدید کرده‌اند، به طور میانگین متحمل هزینه‌های بیشتری برای اجاره بها شده‌اند.
رهن و اجاره خانه در تهران
گزارش‌ها از بازار رهن و اجاره خانه در تهران و دیگر شهرها نشان می‌دهد که اجاره‌بها در پاییز امسال بیش از ۲۱ درصد افزایش یافته است. بیشترین نرخ تورم نقطه‌ به‌ نقطه اجاره‌بها به استان لرستان با ۳۴٫۸ درصد افزایش و کمترین آن به استان آذربایجان غربی با ۱۰ درصد افزایش اختصاص دارد.

بیشترین افزایش اجاره بهای فصلی در پاییز امسال نیز مربوط به استان همدان بوده، به طوری که اجاره بها در این استان در پاییز نسبت به تابستان ۱۳٫۷ درصد افزایش داشته است.

آمارها از بازار رهن و اجاره خانه در تهران و سایر شهرستان‌ها می‌گوید، در پاییز امسال هزینه اجاره بها برای کل خانوارهایی که اقدام به تمدید قرارداد آپارتمان خود کرده‌اند با ۳۱٫۲ درصد افزایش روبرو بوده و این خانوارها نسبت به مستاجرانی که به جابه‌جایی محل سکونت اقدام کرده‌اند، به طور میانگین متحمل هزینه‌های بیشتری برای اجاره بها شده‌اند. این موضوع در دو فصل بهار و تابستان سال جاری نیز مصداق داشته است. در تابستان امسال در‌حالی‌که میانگین اجاره‌بها در همه شهرهای کشور به‌طور کلی ۱/ ۲۳ درصد نسبت به تابستان سال گذشته افزایش داشته این میزان برای مستاجرانی که اقدام به تمدید قرارداد سال قبل خود کرده‌اند ۱/ ۲۷ درصد بوده است.

چرا خانوارهایی که اقدام به جابه‌جایی محل سکونت کرده‌اند، اجاره‌بهای کمتری می‌پردازند؟ علت نخست آن است که بخش قابل توجهی از متقاضیان فروش مسکن که در شرایط رکودی بازار قادر به فروش ملک خود نبوده‌اند به ناچار واحدهای خود را به بازار اجاره منتقل کرده‌اند. این افزایش عرضه با وجود ثابت ماندن متقاضی، منجر به افزایش قدرت چانه‌زنی مستاجرها با مالکان شده است. دلیل دوم را می‌توان در طولانی شدن زمان انتظار برای بازاریابی املاک اجاره‌ای در پاییز امسال جست‌وجو کرد؛ به طوری که مستاجرانی که اقدام به جابه‌جایی در بازار اجاره کرده‌اند با استفاده از این شرایط از قدرت چانه‌زنی بیشتری در برابر موجر جدید برخوردار شده‌اند.

۲ دیدگاه

  1. سعدی

    ۱۸ دی ۱۳۹۸ در ۳:۰۳ ب٫ظ

  2. مهدی فراهانی

    ۱۸ دی ۱۳۹۸ در ۲:۱۳ ب٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…