سند تک برگی ؛ ویژگی ها و مزایای آن

۳
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تعویض اسناد مالکیت قدیمی توسط مالک اختیاری است. اما در صورتی که افراد از مزایای سند تک برگی آگاه شوند و راهکارهای اقدام آن را بدانند، قطعاً به تعویض اسناد مالکیت اقدام خواهند کرد.
سند تک برگی
سند تک برگی به جای سند های قدیمی منگوله دار یا سیم سربی رواج یافته است که می‌توان گفت اداره ثبت اسناد در این زمینه گام موثری در ثبت نوین برداشته است. سند تک برگ همان سند مالکیت است که به شیوه جدید و الکترونیکی صادر می‌شود. به گزارش مجله دلتا هدف از ارائه سند مالکیت تک برگ، نگهداری اطلاعات املاک در بانک جامع اطلاعات و نظم دادن به املاک است.

مزایای سند تک برگی

اسناد مالکیت تک برگی، ویژگی‌ ها و مزایای منحصر به‌ فردی دارند که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

ویژگی های سند تک برگ

چاپ در چاپخانه‌ های دولت، داشتن بارکد امنیتی، نمایش کروکی و نقشه، جامع و خوانا‌ بودن اطلاعات، داشتن اطلاعات مربوط به نشانی دقیق ملک، درج مشخصات دقیق و کامل مالک اعم از شماره یا شناسه ملی، اقامتگاه، کدپستی، نمایش نقشه کاداستر که دقیقاً منطبق با نقشه‌ های هوایی محل است، داشتن شناسنامه ملی جغرافیایی املاک و مستغلات و ثبت مشخصات ملک و نقشه آن در بانک جامع اطلاعاتی املاک از خصوصیات و ویژگی های این گونه اسناد هستند.
سند تک برگی مالکیت

مزایای سند تک برگی

مواردی همچون افزایش ضریب امنیتی، ماشینی و چاپی بودن، دقت اسناد مالکیت تک برگ و جلوگیری از بروز اشتباهات ثبتی و صدور اسناد مالکیت معارض، کاهش معاملات معارض، تعویض سند در هر انتقال، به‌ روز رسانی اطلاعات و آخرین وضعیت ثبتی ملک، شناسایی سریع پلاک‌ های مجاور در حوادث و بلایای طبیعی، ذخیره‌ سازی کلیه سوابق مربوط به اسناد مالکیت مردم به شکل الکترونیکی در بانک‌ های اطلاعاتی، کاهش پرونده‌ های قضایی و تسهیل و سرعت عمل در رسیدگی و کاهش جرم جعل از محاسن و مزایای این اسناد هستند.

عدم جعل سند تک برگی

صدور اسناد مالکیت تک برگی امکان جعل سند را به حداقل می‌رساند. به دو علت این اسناد در جلوگیری از جعل تاثیر گذار است.
۱. فرمت و قالب سند تک برگی
این سند با برخورداری از تکنیک‌ های چاپ امنیتی، استفاده از جوهرهای امنیتی، داشتن هولوگرام مخصوص، داشتن بارکد، استفاده از کاغذهای مخصوص واتر مارک و چاپ آن در چاپخانه ‌های دولت امکان جعل فرمت را مشکل و به حداقل ممکن می‌رساند. و در صورتی که در هر یک از اقلام اطلاعاتی سند مالکیت تغییری ایجاد شود و یا جعلی صورت گیرد از بارکد امنیتی، مشخص خواهد شد.
۲. محتویات و مندرجات سند تک برگی
ذکر مشخصات کامل مالک و ملک، درج مختصات جغرافیایی ملک، انعکاس نقشه کاداستر، درج اطلاعات جدید و مورد نیاز، جامع و خوانا بودن اقلام اطلاعاتی به لحاظ صدور به وسیله ماشین و از همه مهم‌ تر ذخیره‌ سازی تمام اطلاعات در بانک جامع املاک، ضریب امنیتی اسناد تک برگی را افزایش داده و می‌تواند از هرگونه جعل جلوگیری کند.

وظایف مالک در تعویض سند

مالک در تعویض سند مالکیت مختار است. به عبارت دیگر تعویض اسناد مالکیت قدیمی توسط مالک اختیاری است. اما در صورتی که افراد از مزایای سند تک برگی آگاه شوند و راهکارهای اقدام آن را بدانند، اقدام به تعویض اسناد مالکیت اقدام خواهند کرد.

تکالیف ادارت ثبت در خصوص سند تک برگ

سازمان ثبت موظف است نسبت به املاکی که تاکنون برای آن ها سند مالکیت صادر نشده است، سند تک برگی صادر کند و اجازه استفاده از دفترچه‌ های باقیمانده قدیمی را ندارد. اما در صورتی که نسبت به املاک سند مالکیت صادر شده باشد، در موارد زیر ادارات ثبت مکلفند که سند تک برگی صادر کنند.
• مالک درخواست سند تک برگی کند.
• نسبت به آن ملک عملیات افراز یا تفکیک صورت گیرد.
• مالک در موارد قانونی درخواست المثنی کند.
• نسبت به آن ملک نقل و انتقالی صورت گیرد.
• مالکین مشاعی درخواست صدور سند جداگانه داشته باشند.
• حکم دادگاه مبنی بر اصلاح سند و … باشد.
بنابراین سازمان ثبت، تکلیفی به فراخوان عمومی برای تعویض اسناد مالکیت قدیمی نداشته و اتخاذ تدابیر لازم در این خصوص باید با قانون سازگار باشد.
اسناد مالکیت تک برگی

مقایسه سند مالکیت تک برگی با دفترچه‌ ای

• در سند تک برگ مشخصات کامل مالک به‌ طور دقیق از جمله کد ملی و کد پستی نوشته می‌شود، در صورتی که در سند دفترچه‌ ای کد ملی و کد پستی نوشته نمی‌شود.
• سند تک برگ به‌ صورت رایانه‌ ای تنظیم و چاپ می‌شود که همین موجب شده اطلاعات و مندرجات سند، به‌ طور شفاف و دقیق مشخص باشد و از هرگونه جعل و سوء‌استفاده‌ ای جلوگیری شود. بر خلاف سند دفترچه‌ ای که دستی نگاشته شده که مشکلات خاصی را در پی دارد. از جمله در این اسناد امکان کم یا اضافه کردن به مندرجات سند وجود دارد.
• در سند جدید، نقشه کاداستر ملک که دقیقاً منطبق با نقشه هوایی محل ترسیم شده است. برخلاف سند دفترچه‌ ای که به این شکل نیست.
• سند تک برگ الصاق به هولوگرام امنیتی است که موجب می‌شود از جعل جلوگیری کند. در صورتی که در سند دفترچه‌ ای چنین چیزی وجود ندارد.
• در سند تک برگی ملک فقط امکان چاپ و نوشتن یک مالک وجود دارد و در نقل و انتقالات بعدی این سند از اعتبار می‌افتد و سند تک برگی جدید به نام مالک جدید صادر می‌شود.

۳ دیدگاه

  1. مسعود

    ۳ اسفند ۱۳۹۸ در ۱:۴۶ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  2. مسعود

    ۴ بهمن ۱۳۹۸ در ۴:۱۹ ب٫ظ

    بسیار آموزنده و مفید بود ممنون

    پاسخ

  3. الهی

    ۱۷ دی ۱۳۹۸ در ۶:۳۴ ب٫ظ

    اینکه ریشه ملک رو نمیشه از روی سند تک برگ تشخیص داد باعث میشه تو خرید و فروش کلنگی سند قدیمی معتبرتر جلوه کنه،خصوصاً در مناطق ۱و۳تهران

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …