خرید و فروش املاک مشاع ،سخت یا آسان؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
درخرید و فروش املاک مشاع معمولا بین مالکین اختلاف پیش می آید.
خرید و فروش املاک مشاع

ملک مشترک یا مشاع، ملکی است که بیشتر از یک مالک داشته باشد. خرید و فروش املاک مشاع (مشترک) به دلیل اینکه چندین مالک دارد و معمولا هم بین مالکین اختلاف پیش می آید، دشوار است. حتی معمولاً در مقایسه با ملکی که همه ی آن متعلق به یک مالک است، افت قیمت خواهد داشت.

آیا هر کدام از این مالکان می توانند سهم خود از ملک را بفروشند؟

 در پاسخ به این سوال باید گفت که هر کدام از این مالکان بدون اجازه مالکان دیگر، حق دارد سهم خود از ملک را به فروش برساند یا آن را اجاره دهد. به عنوان مثال، ملکی بین ۳ نفر به صورت ۲ دانگ تقسیم شده و یکی از این ۳ نفر حاضر به فروش و یا خرید سهم دیگران نیست. هر کدام از این سه نفر می تواند سهمش را به هر کس که بخواهد بفروشد.

مشکل اصلی و احتمالی خرید و فروش املاک مشاع چیست؟

 بایستی  به این نکته توجه داشته باشید که مشکل اصلی خرید و فروش املاک مشاع این است که هرچند هر کدام از مالکین می توانند ملک خود را بفروشند یا اجاره دهند، اما برای اینکه خریدار ملک یا مستاجر بتواند از آن ملک استفاده کند، لازم است که مالکان دیگر نسبت به استفاده و بهره برداری آن شخص از ملک رضایت داشته باشند.

خرید و فروش املاک مشاع

یعنی هرچند سند ملک به نام خریدار خورده و او مالک است و در این مورد هیچ بحثی وجود ندارد،ولی تا مالکین دیگر رضایت نداشته باشند، این مالک جدید نمی تواند در ملک خود ساکن شود یا از آن استفاده ای بکند.

توصیه دلـتـا برای خریداران املاک مشاع:

به دلیل وجود و امکان بروز این مشکلات است که توصیه می شود تا جایی که امکان دارد، به سراغ املاکی که بین چند نفر مشترک است و بیش تر از یک مالک دارد نروید. در فرض اینکه قصد خرید این املاک را دارید، سعی کنید ابتدا و قبل از خرید قطعی ملک، رضایت مالکان دیگر را کسب کنید.

خبر مرتبط دیگری با عنوان پارکینگ اختصاصی و مشاع چه فرقی دارند را می‎توانید در مجله دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…