درمان استرس و اضطراب به روش ساده!

۵
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
استرس چیست؟ آیا می‌دانستید بسیاری از بیماری ها مثل ناراحتی قلبی، افسردگی، چاقی و لاغری، آکنه های پوستی و حتی ریزش مو با استرس ارتباط مستقیم دارند؟ با مجله دلتا همراه باشید.
درمان-استرس-و-اضطراب

استرس چیست؟ درمان استرس و اضطراب چگونه است؟ قطعا همه ما این حالت روانی خاص را در زندگی بارها و بارها تجربه کرده‌ایم، زمانی که کنترل امور و زندگی از دست ما خارج شده است یا در موقعیت های خطرناک و دلهره آور دچار تپش قلب شده‌ایم و حتی حمله های عصبی پانیک یا انواع افسردگی و فوبیا را تجربه کرده‌ایم.

حالا سوال مهم این است که چگونه می‌توانیم استرس خود را کنترل کنیم؟ راهکارهای مدیریت استرس چیست؟ علائم و روش های درمان استرس و اضطراب چه هستند؟ مجله دلتا روان شناس سلامت شما است، با ما همراه باشید.

درمان استرس

استرس و اضطراب چیست؟ 

دست نگه دارید! چقدر ناخن های خود را می‌جوید! وقت آن رسیده است که بر ناآرامی های خود غلبه کنید. طبق گفته روان‌شناسان، استرس به شرایطی گفته می‌شود که یک شخص احساس می‌کند خواسته هایش بیشتر از منابع اجتماعی و فردی است که در اختیار دارد.

یعنی ما زمانی احساس استرس و اضطراب را تجربه می‌کنیم که باور کنیم زمان، منابع یا دانش کمی برای مدیریت کردن شرایط داریم؛ در واقع و به معنای ساده تر استرس زمانی در ما ایجاد می‌شود که احساس کنیم کنترل امور از دست ما خارج شده است البته تمام این ها به دلیل ترشح هورمون کورتیزول ( هورمون استرس ) در بدن اتفاق می‌افتد؛ در این شرایط است که اولین نشانه ها مثل خشم، ترس، تپش قلب، لرزش و … به سراغ ما می‌آید.

انواع استرس 

همانطور که گفتیم، استرس و اضطراب حالتی روانی است که در آن تعرق بدن زیاد می‌شود و فرد به دلیل موقعیت خاص و استرس زایی که در آن قرار گرفته است، ممکن است واکنش های خاصی مثل لرزش یا تپش قلب داشته باشد.

به طور کلی، استرس و عوارض ناشی از آن به دو دسته کوتاه و بلند و حتی خوب و بد ( هیجانات شاد کننده و غمگین کننده ) تقسیم می‌شوند. البته اگر بخواهیم انواع استرس را به طور دقیق بررسی کنیم، شامل استرس های موردی و کوتاه مدت، استرس های مکرر و طولانی مدت و استرس های مزمن و کرونیک می‌شوند که البته تمام این موارد قابل کنترل و درمان است، با ما همچنان همراه باشید تا درباره روش های درمان استرس و اضطراب بیشتر بدانید.

استرس و اضطراب

علت استرس و اضطراب

به طور معمول، این اختلال به دلایل مختلفی مثل مشکلات خانوادگی، شکست های عاطفی و طلاق، مشکلات شغلی، مرگ والدین، فرزند طلاق بودن و …. ایجاد می‎شود. مهم نیست که شما به چه دلایلی دچار این اختلال روانی شده‌اید، چیزی که اهمیت دارد، این است که شما یاد بگیرید که چگونه استرس خود را مدیریت کنید.

از دلایل عمده استرس و اضطراب در افراد:

  • مشکلات فردی و اجتماعی ( مشکلات اقتصادی و عاطفی )
  • بیماری های روانی خاص
  • افسردگی
  • مشکلات شغلی مثل از دست دادن شغل
  • تنهایی یا ترس از آن
  • طلاق
  • بارداری یا سقط جنین
  • ترس و فوبیا

راه های کاهش استرس

علائم و نشانه‌ های استرس و اضطراب 

استرس و اضطراب در هر فردی با نشانه های متفاوتی همراه است؛ تمام این ها بستگی به شرایط و موقعیت بیمار دارد، درواقع هر شخصی نسبت به استرس واکنش خاصی نشان می‌دهد، با این حال، استرس هم مثل هر اختلال روانی و بیماری دیگری با نشانه ‌های عمومی همراه است:

  • سردردهای مکرر
  • تعرق زیاد دست و پا
  • سوزش‌ معده و حالت تهوع
  • حمله ‌های عصبی پانیک
  • به هم ریختن زمان خواب
  • عدم تمرکز کافی
  • وسواس فکری
  • انزوا طلبی
  • خستگی مفرط
  • تحریک‌پذیری و عصبانیت
  • چاقی یا لاغری بیش از حد
  • احساس دست‌پاچگی و اضطراب بی‌دلیل

قرص ضد استرس و اضطراب

عوارض استرس و فشار عصبی 

عوارض استرس چیست؟ درد های ناشی از استرس، دلشوره و اضطراب را چگونه درمان کنیم؟ استرس و اضطراب اگر کنترل و درمان نشود، نه فقط روی شغل، موقعیت های فردی و اجتماعی و مهارت های ارتباطی ما اثر می‌گذارد بلکه باعث تشدید بیماری های دیگر مثل ناراحتی قلبی، سکته مغزی، افسردگی، فشار خون بالا، ریزش مو، جوش و آکنه، کهیر، اختلال گوارش، چاقی یا لاغری ناشی از استرس … هم می‌شود.

استرس

مدیریت و کنترل استرس ( راه های کاهش استرس )

چه عواملی استرس زا هستند؟ چگونه می‌توانیم استرس نداشته باشیم؟ اصلا چگونه می‌توانیم استرس خود را کنترل کنیم؟ راه های مقابله با استرس چیست؟ سریع ترین راه کاهش استرس یا درمان اضطراب چیست؟ همانطور که گفتیم، فرقی نمی‌کند که شما به چه دلیلی دچار این عارضه شده‌اید؛ عوامل درونی مثل افسردگی، مرگ والدین و … یا عوامل بیرونی مثل نداشتن امنیت شغلی، طلاق و …! چیزی که اهمیت دارد این است که شما از این موقعیت روان پریش و آسیب زننده به کمک روش های درمانی مختلف خارج شوید.

درمان استرس شدید و تپش قلب 

برای درمان استرس و اضطراب عصبی چه بخوریم؟ اگر استرس و اضطراب شدید همراه با تپش قلب دارید، راهکار های گیاهی و دارویی از بهترین گزینه های درمانی برای کمک به شما هستند.

  • درمان و کاهش استرس با دارو ( قرص ضد استرس گیاهی یا شیمیایی )

گاهی اوقات، استرس شما آنقدر شدید است که روان درمانگر شما چاره‌ای جز تجویز دارو و قرص های ضد استرس و همچنین دارو های ضد افسردگی ندارد. اگر استرس شما همراه با تپش قلب باشد، قرص پروپرانولول برای شما گزینه مناسبی است، همچنین قرص ضد استرس دیازپام یا ویرانول برای کاهش استرس هم به عنوان یک داروی خواب آور می‌تواند مشکل شما را حل کند.

  • درمان استرس و اضطراب با گیاهان دارویی و طب سنتی

اگر مدام استرس دارید و بی‌قرار هستید، به جای مصرف کافئین، دمنوش های گیاهی را امتحان کنید. از جمله گیاهان دارویی که اضطراب شما را کنترل و درمان می‌کنند؛ چای بابونه، گل ساعتی، سنبل کوهی، رازک و اسطوخودوس هستند. حتی استفاده از روغن و رایحه این گیاهان هم می‌تواند استرس را برطرف کند.

درمان استرس

پیشگیری از استرس و اضطراب (از بین بردن استرس قبل از استرس) 

  • ورزش کنید؛ انجام دادن حرکات مدیتیشن و یوگا به صورت روزانه می‌تواند سلامت جسم و روان شما را تضمین کند.
  • مصرف الکل، سیگار و کافئین را کاهش دهید.
  • حمام جنگلی به شیوه چشم بادامی ها ( آخر هفته را در طبیعت بگذرانید.)
  • تغذیه و رژیم غذایی مناسب ( مصرف میوه و سبزیجات فیبر دار )

امیدوار هستیم بعد از خواندن این مطلب، استرس شما کاملا برطرف شده باشد؛ اگر هنوز هم اضطراب دارید، بهتر است درمان خود را با یک فنجان دمنوش گیاهی شروع کنید؛ نوش جان!

۵ دیدگاه

  1. نعیم

    ۶ فروردین ۱۳۹۹ در ۱:۲۸ ب٫ظ

    سلام،در رابطه با استرس من با سایت ایرانی آشنا شدم به اسم رینینو که ۲۴ ساعته صدای باران پخش میکنه خیلی آمش بخش هستش تا الان هم استرس من رو خیلی کمتر کرده ادرسشو مینویسم اگر دوست داشتید معرفی کنید مردم در این شرایت کمتر استرس داشته باشند.موفق باشید
    http://rainino.ir

    پاسخ

  2. جعفری

    ۱۶ دی ۱۳۹۸ در ۴:۴۱ ب٫ظ

    سپاس از مطالب مفید سایت

    پاسخ

  3. شمس

    ۱۶ دی ۱۳۹۸ در ۴:۳۹ ب٫ظ

    بسیار گزارش خو ب وعالی بوده بهتر موقع اضطراب از دمنوش بابونه وغیره؛؛؛؛؛؛؛؛؛استقاده شود

    پاسخ

  4. شمس

    ۱۶ دی ۱۳۹۸ در ۴:۳۰ ب٫ظ

    بسیار گزارش خو ب وعالی بوده بهتر موقع اظطراب از دمنوش بابونه وغیره؛؛؛؛؛؛؛؛؛استقاده شود

    پاسخ

  5. فتحی

    ۱۶ دی ۱۳۹۸ در ۲:۵۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…