پیست اسکی دیزین ، معرفی پیست های تهران

۰
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
پیست اسکی دیزین بین پیست های اطراف تهران از جایگاه ویژه ای برخوردار است. اگرچه دهه ۴۰ تاسیس شده است اما هنوز هم مورد تایید فدراسیون جهانی اسکی در سراسر جهان است.
پیست اسکی دیزین

یادم است زمانی که دوره دبیرستان بودم با دختر دایی ام یک جا درس می‌خواندم. او گاهی می‌آمد و صورتش سیاه برزنگی شده بود، «می‌پرسیدم چه قدر سیاه شدی؟!» جواب می‌داد که دیزین بوده است. راستش را بگویم نمی‌دانستم دیزین کجاست و باز هم راستش را بگویم رویم هم نمی‌شد بپرسم. تا کمی بعد که دوستی راجع به آنجا برایم گفت. یک پیست اسکی است که می توانی تمام تفریحات برفی را آنجا انجام دهی! دیزینی که شهرتش به خاطر پیست معروف و بین المللی آن است. یک منطقه سفید پوش دیدنی که می خواهیم با صفحه گردشگری مان سری به آنجا بزنیم. به پیست اسکی دیزین و تفریحات برفی بی نظیرش. با مجله دلتا بمانید.

پیست دیزین کرج چالوس

پیست دیزین کجاست؟

منطقه دیزین در شهرستان کرج در استان البرز واقع شده و یکی از مهم ‌ترین پیست های اسکی ایران را با آن شهرت مثال زدنی، در خودش جای داده است. اسکی، تفریحات برفی و هتل و غیره را هم شامل می‌شود، در ۷۴ کیلومتری شهر کرج قرار دارد و ۱۲۳ کیلومتر هم از تهران تا آنجا فاصله است. چیزی در حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان.

در فصل پاییز و مخصوصاً در فصل زمستان حسابی خودش را به شما ثابت می‌کند. سر تا سر سفید پوش است تا جایی که حتی ممکن است به دلیل بارش برف زیاد، مسیر شمشک به دیزین معروف به “جاده بالا” بسته شود. به همین خاطر هم برخی مسیر پیست اسکی دیزین را از اتوبان بابایی و به سمت فشم انتخاب می‌کنند.

پیست اسکی دیزین بین پیست های اطراف تهران از جایگاه ویژه ای برخوردار است. جایگاه ویژه ای هم در قلب دوستداران اسکی دارد. اگرچه در دهه ۴۰ تاسیس شده، اما هنوز هم مورد تایید فدراسیون جهانی اسکی در سراسر جهان است.

پیست دیزین کجاست؟

چطور به دیزین برویم؟

اگر از جاده تهران – کرج – چالوس سفر کرده باشید حتماً تابلوهای آن را دیده‌اید. مسیر جاده چالوس بسیار سر راست است. از سمت جاده چالوس باید بعد از هتل گچسر وارد ورودی “ولایت ‌رود” شوید تا پس از طی مسافتی، در نهایت به دیزین برسید. به فاصله ۱۲۳ کیلومتر از مسیر جاده چالوس و ۷۱ کیلومتر از مسیر شمشک.

اگر از کرج وارد جاده چالوس بشوید بعد از گچسر می‌توانید به جای ادامه مسیر شمال به دل کوه بزنید و بعد از روستای “ولایت‌رود” و پشت سر گذاشتن چندین مجتمع مسکونی به پیست اسکی دیزین برسید.

مسیر دیگری هم هست که به مراتب نزدیک‌ تر و کم تردد تر است. از لویزان تهران که به مسیر لواسان- فشم بروید، به جای لواسان به سمت فشم و بعد میگون حرکت کنید و مسیر را ادامه بدهید تا به پیست شمشک برسید. از آنجا حدود ۳۰ دقیقه دیگر برانید به بلندترین نقطه پیست اسکی دیزین می‌رسید. حدود ۶۵ کیلومتر است، یک مسیر توریستی که معمولاً یا مردم برای رفتن به مناطق ییلاقی فشم و میگون از آن بهره می‌برند یا اگر راه اجازه بدهد برای رسیدن به دیزین.

همه تفریحات پیست دیزین

پیست دیزین  ۲۳ پیست دارد و از بزرگ ترین مزیت هایش این است که پیست حرفه ‌ای‌ ها از مبتد‌ی ‌ها جدا است. به این دلیل که شیب آن برای مبتدی ‌ها مناسب نیست. جالب است به شما بگویم  پیست چمن نیز در اینجا هست که تابستان ‌ها و در روزهای گرم سال هم بتوانید از ورزش اسکی لذت ببرید.

اسکی روی چمن دیزین

  • اسکی در پیست اسکی دیزین

    اسکی را در این پیست می‌توانید به صورت آلپاین و اسنوبرد تجربه کنید. مدرسه ‌ای هم برای یاد دادن اسکی آنجا قرار دارد. در این مدرسه هم اسنوبرد آموزش داده می‌‌شود و هم آلپاین. اسنوبرد فقط نیاز به یک تخته چوب دارد، اما آلپاین که گران تر هم هست همان اسکی با دو چوب دستی و دو تخته است.

  • تله های پیست اسکی دیزین

    هفت تله ‌اسکی بشقابی، دوبل مایر، سی چال، گوزنی، پشت ویل، مبتدی، چمن و یک تله اسکی چکشی هم در پیست اسکی وجود دارد. از سویی تاریخ نصب اولین دستگاه‌ های بال ابر در دیزین به سال ۱۳۴۸ می‌رسد. با دو تله‌ سیژ قله و چمن می‌توانید به بالای کوه بروید.

    فرق ‌تله سیژ و تله‌ کابین در این است که فقط از یک نیمکت و محافظ تشکیل شده و دیگر کابین ندارد.

    دیزین تهران چهار تله‌ کابین هم به اسم‌ های شاله، قله، دره و چمن دارد. می ‌توانیم با تله ‌کابین خودمان را به ارتفاع ۴۳۰ متری قله برسانیم. اما با تله‌ کابین دره در مقایسه با تله‌ کابین‌ های دیگر می‌توانیم مسیر بیشتری را تا به ارتفاع ۵۱۰ متری برویم.
    تله‌ کابین چمن از رستوران چمن شروع و به ارتفاع ۳۸۰ متری می‌‌رسد. مسیر دیدنی دامنه‌ های البرزِ برف گرفته و تصاویر زمستانی می‌تواند نیمی از تفریحمان در پیست دیزین را در بربگیرد.

تفریحات برفی دیزین

تفریحات غیر برفی پیست اسکی دیزین

  • دوچرخه سواری
  • کایت‌ سواری
  • پاراگلایدر
  • تیراندازی با کمان
  • تنیس
    یک زمین تنیس در نزدیکی هتل جهانگردی دیزین وجود دارد که تنوع تفریحات اینجا را بیشتر کرده و مشتری های زیادی هم دارد.
  • کوهنوردی
    کوهنوردانی که به پیست دیزین می‌روند از گردنه دیزین به سمت قله سی ‌چال راه می ‌افتند و در مسیر برگشت به آهار می ‌رسند.
  • خوشمزه گردی
    قطعاً وقتی برای خوش گذرانی به پیست دیزین می‌روید دلتان حسابی خوشمزه گردی می‌خواهد. پس اگر دوست داشتید چیزی نوش جان کنید، ۵ رستوران مختلف در اطراف دیزین هستند که می ‌توانید بعد از بالا و پایین پریدن ‌های زیاد، خاطره ای هم در آنجا بسازید.

رستوران های دیزین

امکانات رفاهی پیست اسکی دیزین

این پیست با اتکا به امکانات ویژه و خاصی که دارد بسیار مورد توجه است. با آن نکات فنی مانند شیب مسیر، طول مسیر، محل برگزاری مسابقات و امکانات رفاهی اش. به علاوه پیست‌ های تفکیک شده آن از یکدیگر مانند پیست اسنو پارک، پیست یو، پیست مبتدی و پیست چمن که تا حد زیادی مورد توجه هستند.

دو هتل، ۱۹ کلبه و پنج رستوران هم دارد. رستوران‌ شاله در ارتفاع ۲هزار و ۹۰۰ متری و رستوران چمن در ارتفاع ۲هزار و ۶۰۰ متری کوه قرار گرفته اند.

یکی از مزایایی که می‌توان برای این پیست شمرد این است که پمپ بنزین تا پیست اسکی دیزین فقط ۱۸ کیلومتر فاصله دارد و جای نگرانی برای برگشت‌تان باقی نمی‌‌گذارد.

خدمات پزشکی هم آنجا وجود دارد و برای آن نیز فکر شده. به طوری که همیشه یک آمبولانس آماده به کار، با تجهیزات کامل، در پیست اسکی دیزین پارک شده است که در صورت لزوم به شما خدمات ارائه می‌دهد.

در مسیر روستاهای اطراف جاده بالا مثل فشم، میگون، لواسان که سرسبز و تماشایی هم هستند، رستوران ‌های متعددی هم قرار دارد که برای ناهار یا صبحانه می‌‌توان سراغ آن ها رفت.

قیمت بلیط پیست اسکی دیزین

از اوایل آذرماه تا اواخر اردیبهشت ماه می‌توانید در دیزین اسکی کنید.قیمت ورودی پیست دیزین بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است. روزهای شنبه تا سه‌ شنبه این هزینه ارزان ‌تر است.

هرچند این تنها هزینه‌ ای نیست که شما باید برای رفتن به دیزین بپردازید و قیمت تجهیزات اسکی هم هزینه ‌بر است. این هزینه‌ ها باعث شده است که دیزین رفتن برایمان از سفر یک‌ روزه، بیرون آمده و یک سفر پرخرج باشد. اما خبر خوش اینکه شما می‌توانید هزینه تجهیزات را فاکتور بگیرید. لازم نیست که در همه پیست ‌ها چوب و اسکیت شخصی خودمان را داشته باشیم. در همان‌ جا هم می‌توان یکی از آن ها را اجاره کرد و به دل برف زد.

قیمت بلیط پیست دیزین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…