قوانین مهم مشاعات ساختمان

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بخش‌‌هایی از هر آپارتمان که در سند ملکی استفاده از آن به نام شخص خاصی نباشد و همه ساکنین به‌صورت مشترک از آن استفاده می‌کنند را در اصطلاح، مشاعات ساختمان می‌گویند. قسمت هایی از جمله زمین ساختمان، درب ورودی، حیاط و باغچه...
مشاعات ساختمان

قوانین مهم مشاعات ساختمان از جمله موارد مهمی است که افراد یک ساختمان باید از آن اطلاع داشته باشند تا از اختلافات احتمالی جلوگیری شود. همراه دلتامگ باشید.

قوانین مهم مشاعات ساختمان

طبق قانون، قسمت‌هایی از آپارتمان که مالکیت رسمی آن‌ها به طور مجزا برای هر واحد در سند آمده باشد، قسمت اختصاصی آپارتمان محسوب می‌شود. استفاده از این قسمت در انحصار مالک یا مستأجر همان واحد است و مالکین سایر واحدها حق استفاده از این قسمت‌‌ها را ندارند.

بنابراین، فضای داخلی هر واحد آپارتمانی از جمله قسمت‌‌های اختصاصی هر واحد است که عبارت‌اند از اتاق‌ خواب، سالن پذیرایی، آشپزخانه، بالکن و سرویس‌‌ها و همچنین انباری و پارکینگ نیز، در صورتی‌ که در سند آمده باشد، به‌عنوان فضای اختصاصی همان واحد در نظر گرفته می‎‌شود.

هزینه مشاعات ساختمان

نکته مهمی که پیرامون مشاعات ساختمان و هزینه‌های آن باید بدانید آن است که کلیه ساکنین ساختمان وظیفه پرداخت این هزینه‌ها را دارند. این ساکنین باید بر اساس متراژ واحدهای خود هزینه‌ها را پرداخت کنند.

تمام ساکنان موظف هستند سهم خود را برای تعمیر و نگهداری از مشاعات ساختمان پرداخت کنند همچنین در صورتی‌ که مالکی سهم واحد خود را پرداخت نکند، ساکنین آپارتمان می‌توانند شکایت خود را از طریق شورای حل اختلاف پیگیری کنند.

البته لازم به ذکر است در مواردی که فقط یکی از واحدها به مشاعات آسیب و خسارت وارد کند فقط همان واحد مسئول است و باید هزینه تعمیرات را بپردازد. توجه به این نکات هنگامی که قصد بررسی یک مورد فروش آپارتمان زیر قیمت را دارید، می‌تواند شما را از دردسرهای احتمالی دور کند.

مشاعات

قوانین مشاعات آپارتمان

قسمت‌های مشترک ساختمان قوانین و مقررات خاصی دارند و افراد موظف هستند این قوانین را رعایت کنند. در زیر به آن‌ها اشاره شده است.

  • ساکنین ساختمان باید در حد متعارف از مشاعات استفاده کنند. به‌ طوری‌ که استفاده آنها مانعی برای استفاده سایر همسایه‌ها نباشد. به طور مثال قراردادن کفش در راه‌پله‌ها و حیاط ساختمان ممنوع است و سایر واحدها می‌توانند به آن اعتراض کنند.
  • هرگز نباید آشغال‌های خود را در راهروها قرارداد زیرا باعث پراکنده شدن بو در ساختمان می‌شود.
  • تغییر در مشاعات ساختمان که موجب بر هم‌ زدن و ناهماهنگی در نمای ساختمان شود ممنوع است.
  • استفاده اختصاصی از برق و آب مشاع ساختمان ممنوع است.
  • از جمله موارد مهمی که باعث اختلاف می‌شود، قراردادن خودرو در جایی غیر از پارکینگ خود است.
  • استفاده از مشاعات نباید مورد اذیت و آزار ساکنین دیگر واحدها شود. به طور مثال نگهداری حیوانات در حیاط خلاف قانون است.
  • هرگونه تغییر در نقشه ساختمان بدون رضایت ساکنین و کسب مجوزهای لازم ممنوع است.
  • استفاده از فضای پارکینگ برای مهمانی و جشن فقط با رضایت ساکنین و اجازه مدیر ساختمان امکان‌پذیر است.
مطلب پیشنهادی:  نکات مهم درباره شارژ ساختمان

فروش قسمت مشاع ساختمان

خرید و فروش مشاعات آپارتمان از نظر قانون صحیح نیست؛ زیرا این بخش‌‌ها مختص به یک شخص نیستند و برای استفاده همه اعضای ساختمان در نظر گرفته شده‌اند و فروش مشاعات ساختمان یا اجاره آن‌ها از جمله بام و حیاط غیرقانونی است.

دراین‌خصوص باید در نظر داشت که هیچ یک از ساکنین اجازه تصرف مشاعات را ندارد و نمی‌تواند آن را به شخص دیگری واگذار کند مگر اینکه با سایر ساکنین توافق کرده باشد و قانون به او اجازه این کار را بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا با گرفتن اسکرین شات مجازات می‌شوید؟

همان‌طور که می‌دانید جرایمی که در دنیای تکنولوژی انجام می‌شود اغلب با موبایل و کامپیوتر و …