فواید نخ دندان ( زیبایی + سلامتی )

۳
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
برای زیبایی بیشتر دهان و دندان های خود فقط مسواک زدن کافی نیست! از این به بعد، قبل از مسواک، از نخ دندان استفاده کنید. فواید نخ دندان را در صفحه سلامتی مجله دلتا بخوانید.
فواید-نخ-دندان

نخ دندان شما را از شر عفونت، ویروس، آلودگی و میکروب های لثه و جرم روی دندان ها نجات می‌دهد، بهتر است این گونه بگوییم که مسواک و نخ دندان دو دوست جدایی ناپذیرند، اگر به سلامت دندان ها و بهداشت دهان خود اهمیت می‌دهید، نخ دندان را فراموش نکنید. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره فواید نخ دندان بیشتر بدانید.

انواع نخ دندان

نخ دندان چیست؟ 

نخ دندان یک نخ چند رشته‌ای از جنس نایلون یا گاهی تک‌رشته‌ای از جنس تفلون است که برای برداشتن پلاک دندانی و خارج کردن مواد غذایی باقیمانده در سطوح مجاور دندان ها (فاصله بین دندان ها) به کار می‌رود. این وسیله بهداشتی برای بیمارانی که لوازم ارتودنسی، ایمپلنت یا پل در دهان دارند، گزینه ای ضروری و بسیار مناسب است.

انواع نخ دندان

انواع نخ دندان ( نخ دندان ارتودنسی و … ) 

نخ دندان هم مثل هر وسیله بهداشتی دیگری در انواع مختلف موجود است که البته استفاده از آن بستگی به نظر دندان پزشک شما دارد؛ مثلا اگر دندان های شما با فاصله کم و به هم چسبیده هستند، باید از نخ دندان نازک استفاده کنید.

انواع مختلف و شایع نخ دندان ( با موم، بدون موم و طعم دار ) در ابعاد نازک یا ضخیم هستند؛ استفاده از نخ دندان دسته دار، نخ دندان ارتودنسی، نخ دندان باتلر ویو (butler weave)، نخ دندان حاوی فلوراید و طعم دار یا نخ دندان کودکان هر کدام شرایط استفاده خاص خودش را دارد.

نخ دندان ارتودنسی

فواید نخ دندان 

فواید نخ دندان چیست؟ اصلا چرا نخ دندان کشیدن اینقدر مهم است؟ روزی چند بار باید نخ دندان بکشیم؟ آداب نخ دندان کشیدن چگونه است؟ روش صحیح استفاده از نخ دندان چگونه است؟ صبر کنید! چقدر سؤال می‌پرسید؟ بهتر است ادامه مطلب را بخوانید.

  • جلوگیری از پوسیدگی دندان

نخ دندان به جلوگیری از پوسیدگی دندان ها کمک می‌کند. پوسیدگی دندان ممکن است بین دندان ‌ها و از لابه‌لای آنها شروع شود، پایین‌تر از جایی که مسواک می‌رسد. نخ دندان می‌تواند پلاک هایی را که بین دندان ها ایجاد می‌شوند، از بین ببرد. بهتر است بعد از هر وعده غذایی، از نخ دندان استفاده کنید؛ چون باقی ماندن باکتری ها روی سطح دندان باعث عفونت، تشکیل جرم و پوسیدگی خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: پیشنهاد مطالعه برای آشنایی با علائم پوسیدگی دندان “۷ نشانه پوسیدگی دندان” را مطالعه کنید.

  • جلوگیری از تورم و عفونت لثه

استفاده از نخ دندان تا حد زیادی بهداشت دهان و دندان و حتی لثه ها را تضمین می‌کند. بین عفونت لثه و استفاده از نخ دندان ارتباطی مستقیم وجود دارد؛ مراقبت نادرست از دندان ها مثل مسواک نزدن یا استفاده از مسواک زبر، خمیر دندان یا نخ دندان نامناسب نه فقط باعث عفونت و بوی بد دهان می‌شود بلکه سلامت لثه ها را هم به خطر می‎ اندازد؛ در این صورت باید منتظر بیماری های مختلف لثه، از دست رفتن استحکام آن و عفونت و تورم باشید.

  • رفع بوی بد دهان با نخ دندان

یکی دیگر از فواید نخ دندان رفع بوی بد دهان است. صرف نظر از اینکه نخ دندان طعم دار می‌تواند هوای داخل دهان شما را عوض کند، با استفاده صحیح از این وسیله بهداشتی و در کنار مسواک زدن همیشگی می‌توانید از التهاب لثه و پوسیدگی دندان ها جلوگیری کنید، این مسئله باعث می‌شود تا بوی بد ناشی از دندان خراب از بین برود و همچنین ظاهر سفید دندان ها بیشتر حفظ شود.

همچنین با استفاده از نخ دندان تکه های خرد شده غذا که بین دندان ها گیر کرده‌اند، خارج می‌شوند. شما با مسواک زدن فقط می‌توانید سطح دندان های خود را تمیز کنید؛ درواقع مسواک به تنهایی نمی‎تواند به همه قسمت های دهان و دندان های شما نفوذ کند؛ در نتیجه گیر کردن غذا در لابه‌لای دندان ها و فساد آن به تولید باکتری و در نتیجه بوی بد دهان کمک می‌کند.

  • درمان التهاب لثه و دندان ( پیوره )

همانطور که گفتیم، استفاده از نخ دندان می‌تواند مانع از التهاب دندان و لثه ها شود. درواقع، التهاب لثه و دندان مشکلی است که به دنبال جمع شدن پلاک دور دندان‌ ها پیش می‌آید و اگر درمان نشود، می‌تواند باعث مشکل پیوره ( بیماری عفونی در اطراف دندان و لثه که با خونابه همراه است) شود، بیماری که می‌تواند با تحلیل رفتن استخوان فک همراه باشد. البته پیوره اگر درمان نشود، باعث مشکل دیابت و عارضه قلبی خواهد شد.

نخ دندان کشیدن

روش صحیح نخ دندان کشیدن ( طرز استفاده از نخ دندان ) 

گاهی اوقات، شما از نخ دندان استفاده می‌کنید اما شیوه صحیح استفاده از آن را نمی‌دانید؛ به همین دلیل تمام زحمت‌تان هدر می‌رود یا اینکه نخ دندان کشیدن برای سلامت دهان و دندان شما سودی نخواهد داشت. حتما برای برخی افراد این مسئله پیش آمده است که نخ دندان را با تمام قدرت بین دندان ها می‌کشند که این مسئله هم می‎تواند سلامت لثه و استحکام عاج دندان ها را به خطر اندازد. برای استفاده صحیح از این وسیله بهداشتی حتما این موارد را رعایت کنید:

  • در حدود ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر از طول نخ ببرید و انتهای آن را دور انگشت اشاره خود بپیچید، به گونه ای که ۵ سانتی‌متر نخ بین انگشتان شما باشد.حرکت انگشتان جهت سهولت کار با نخ دندان بسیار مهم است. همانطور که نخ را از یک دندان به دندان بعدی حرکت می‌دهید، از انگشت وسط خود به عنوان ” حلقه بالا بر ” استفاده کنید و نخ را حرکت دهید، به گونه‌ای که هر بار با قسمت جدیدی از نخ دندان فواصل بین دندان ها را تمیز کنید.
  • نخ دندان را بین انگشت شست و انگشت اشاره بگیرید. هرچه به بخش های عقبی دهان می‌روید، کشیدن نخ از روی نوک انگشتان راحت تر خواهد بود.
  • با حرکت اره ای نخ را بین دندان ها عقب و جلو ببرید؛ پس از وارد شدن نخ در بین دو دندان حرکت اره ای را متوقف کنید. نخ را در ناحیه منحنی یک دندان بالا ببرید و آن را به زیر لثه حرکت دهید، سپس آن را از یک طرف دیواره دندان وارد کرده و از دیواره مقابل دندان خارج کنید؛ یعنی با نخ دندان یک حلقه کامل بین دو دندان مجاور ایجاد کنید.
  • در آخر، نخ را از بین دو دندان بیرون بکشید، البته مراقب باشید تا رشته رشته نشود و در میان دندان ها گیر نکند.

زمان استفاده از نخ دندان 

بهترین زمان استفاده از نخ دندان، قبل از مسواک زدن است. وقتی شما از نخ دندان استفاده می‌کنید، همه پلاک ‌ها از بین نمی‌روند و ممکن است پلاک‌ هایی که به نخ دندان چسبیده‌اند، در دهان شما باقی بمانند اما اگر بعد از استفاده از نخ دندان مسواک بزنید، همه این پلاک ‌ها از بین خواهند رفت.

از دیگر مزایای استفاده از نخ دندان قبل از مسواک زدن این است که فلوراید موجود در خمیر دندان در بین دندان‌ های شما قرار می‌گیرد؛ پس برای رسیدن فلوراید به داخل شیار های دندان بهتر است قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید.

نظافت لای دندان

روزی چند بار نخ دندان بکشیم؟ 

بهتر است بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده کنید البته این مسئله در هنگام شب اولویت بیشتری دارد؛ چون مدت زمان زیادی تا وعده صبحانه داریم؛ درنتیجه باید از فاسد شدن مواد غذایی در لابه‌لای دندان ها جلوگیری کنیم.

خلال دندان یا نخ دندان؟ 

آیا نخ دندان باعث فاصله افتادن بین دندان ها می‌شود؟ ممکن است فاصله بین دندان های شما به دلایل دیگری ایجاد شده باشند؛ یکی از این دلایل می‌تواند استفاده از خلال دندان باشد که باعث زخم لثه، آسیب دندان ها یا فاصله افتادن بین آنها و تأثیر منفی در زیبایی می‌شود.

درواقع، خلال دندان هیچ اثری در تمیزی دندان ها ندارد بلکه به علت جا گذاشتن نیمی از مواد غذایی در انتهای دندان ها باعث تجمع بیش از حد باکتری های عفونت زا در لثه ها و فساد دهان و دندان می‌شود.

نظر شما درباره نخ دندان، مسواک یا خلال دندان چیست؟ اصلا شما چقدر به بهداشت دهان و دندان های خود اهمیت می‌دهید؟ آرزوی مجله دلتا زیبایی و سلامت شما است.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ دی ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۶ ب٫ظ

  2. فتحی

    ۱۵ دی ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۷ ق٫ظ

  3. یوسفی

    ۱۴ دی ۱۳۹۸ در ۶:۳۳ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…