۱۲ خاصیت درمانی مرزه

۱
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مرزه گیاه خوش طعم و عطر از خانواده نعناع است، درباره خواص درمانی این گیاه چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
خواص-مرزه

خواص مرزه چیست؟ یک گیاه ارگانیک که عطر و طعم آن شما را مست می‌کند. مرزه گیاه ضد التهاب، ضد نفخ و ضد اسپاسم است که به دلیل آنتی اکسیدان های طبیعی از رشد تومور ها جلوگیری می‌کند. از این گیاه خوش عطر در کنار نعناع، ترخون، تره، شوید و جعفری می‌توانید در انواع مختلف غذا ها، کوکو و حتی نوشیدنی های خانگی مثل دوغ استفاده کنید، خواص مرزه را در مجله دلتا بخوانید.

مرزه

گیاه مرزه ( طبع مرزه ) 

طبیعت این سبزی گرم و خشک است. گیاه مرزه بسیار خوشبو و خوش طعم است، این گیاه در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد؛ از اروپا گرفته تا آمریکای شرقی. از لحاظ گیاه‌شناسی، گیاه مرزه با نام  Satureja hortensis متعلق به خانواده نعناع است. این گیاه ویتامین های مختلفی مثل B کمپلکس ، ویتامین A ، ویتامین C، نیاسین، تیامین و پیرودوکسین دارد.

دمنوش و چای مرزه

خواص درمانی مرزه در طب سنتی

درباره خواص مرزه چه می‌دانید؟ همانطور که گفتیم، این گیاه به زیبایی و سلامت پوست و مو و درمان التهاب کمک می‌کند البته تمام خواص گیاه مرزه فقط این موارد نیست، با ما همچنان همراه باشید.

  • مرزه و زیبایی پوست

مرزه یک گیاه قابض است که به زیبایی پوست کمک می‌کند. استفاده از جوشانده این گیاه باعث سفت شدن منافذ پوست می‌شود و مشکلات ناشی از آکنه و التهاب پوستی را برطرف می‌کند. برای میکروب زدایی و تنظیم pH پوست از این گیاه استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با شیوه بستن منافذ پوست “۳ روش خانگی برای بستن منافذ پوست” را مطالعه کنید.

  • گیاه ضد عفونی کننده

مرزه با فنل های اساسی مثل تیمول و کارواکرول که دارد، به عنوان یک گیاه ضد قارچ و ضد عفونت عمل کرده و رشد باکتری ها را مهار می‌کند. تیمول ضد عفونی کننده و ضد قارچ است، در حالی که کارواکرول ضد باکتری است و به متوقف کردن رشد بسیاری از انواع باکتری ها از جمله اشرشیا کلای کمک می‌کند.

  • خواص عرق مرزه هضم آسان غذا

گیاه مرزه با فیبر طبیعی که دارد به هضم غذا و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. مرزه ضد اسپاسم است که اسپاسم های مرتبط با تحریک دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. این گیاه باعث درمان نفخ و سوء هاضمه می‌شود.

خواص گیاه مرزه برای لاغری

  • خواص مرزه برای لاغری

استفاده از گیاه و عرق مرزه شما را لاغر می‌کند. مرزه گیاهی سرشار از مواد معدنی، پروتئین و ویتامین های غنی و کم کالری است که برای رژیم لاغری و کاهش وزن گزینه گیاهی مناسبی است. شما می‌توانید از مرزه در رژیم گیاهخواری استفاده کنید.

  • خواص دمنوش مرزه در جلوگیری از سرطان

دمنوش مرزه را حتما امتحان کنید. گیاه مرزه مانند چای سبز آنتی اکسیدان های طبیعی زیادی دارد که می‌تواند مانع از رشد سلول های سرطانی و رادیکال های آزاد در بدن شود. یک فنجان دمنوش مرزه می‌تواند استرس، مشکلات قلبی، عفونت و انواع مختلف سرطان را کنترل و درمان کند.

همچنین این گیاه بسیاری از عملکرد های قسمت های مختلف بدن از جمله فشار خون، سلامت استخوان ها و عملکرد غده تیروئید را بهبود می‌بخشد.

  • خواص گیاه و عرق مرزه برای خانم ها ( خواص مرزه در بارداری )

خانم های عزیز در دوران قاعدگی و همچنین بارداری بهتر است که مصرف سبزی خوردن به خصوص مرزه و ترخون را فراموش نکنند. گیاه مرزه باعث تنظیم چرخه قاعدگی می‌شود و سندرم قاعدگی زودرس را درمان می‌کند. منیزیم موجود در این گیاه باعث التیام زخم های رحم و از بین رفتن نوسانات خلقی و تعادل هورمون های زنانه می‌شود. همچنین ماده تیمول موجود در این گیاه با خاصیت ضد قارچی اش انواع عفونت های قارچی رحم، پا و حتی ناخن ها را از بین می‌برد.

  • درمان درد مفاصل با دمنوش مرزه

گیاه مرزه خاصیت ضد التهابی و ضد روماتیسم دارد. این گیاه با ویتامین b فراوانش می‌تواند به کاهش درد مفاصل و آرتروز کمک کند. همچنین اگر مشکل نقرس یا سردرد های میگرنی دارید، دمنوش مرزه را امتحان کنید.

  • مرزه برای نابودی انگل های روده

نوشیدن چای یا دمنوش مرزه انگل های روده را از بین می‌برد. اگر این انگل ها کنترل و درمان نشوند، روی دستگاه گوارش تأثیر مستقیم می‌گذارند و جذب مواد مغذی را با مشکل مواجه می‌کنند.

  • درمان اسهال با گیاه مرزه

گیاه مرزه علاوه بر جلوگیری از عفونت های قارچی و از بین بردن انگل های روده و معده می‌تواند اسهال شدید را هم درمان کند. برای این منظور، می‌توانید از چای مرزه به همراه آب زیاد استفاده کنید تا به این ترتیب، آب از دست رفته بدن‌تان دوباره تأمین شود.

  • درمان گلو درد و سرماخوردگی با چای و دمنوش مرزه

چای، دمنوش و عرق مرزه با خواص ضد باکتری و ضد التهابی اش می‌تواند سرفه، سرماخوردگی و گلودرد را درمان کند. برای تسکین گلودرد  و سردرد های ناشی از احتقان بینی می‌توانید ترکیب مرزه، آویشن و عسل را امتحان کنید.

  • مبارزه با سرطان کبد

همانطور که گفتیم، گیاه مرزه با آنتی اکسیدان هایش خاصیت ضد سرطانی دارد، اگر قصد سم زدایی از بدن را دارید، روغن مرزه را امتحان کنید. این روغن طبیعی و گیاهی سرشار از کارواکرول، تیمول، لینالول، کامپن، کاروفیلیلن، ترپینول و میرسن است که تمام این مواد سم زدا کبد شما را تمیز می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای بررسی بیشتر انواع سبزی های مفید برای بدن می‌توانید به مقاله ” سبزی خوردن؛ فیبر و آنتی اکسیدان طبیعی” مراجعه کنید.

مرزه

سبزی مرزه و ترخون 

مرزه و ترخون دو گیاه و یار همیشگی هستند که اتفاقا طبع هر دوی آنها هم گرم و خشک است؛ رنگ هر دو گیاه سبز اما گل های آنها با هم متفاوت است؛ علاوه بر این، هر دو گیاه کاربرد درمانی و پزشکی خاص خود را دارند. اگر به سبزی خوردن و گیاهان دارویی علاقه دارید، می‌توانید در کنار نعناع از ترکیب این دو گیاه در مواد غذایی و انواع دمنوش ها و نوشیدنی های سرد مثل دوغ یا حتی ماست استفاده کنید؛ نوش جان!

یک نظر

  1. محمدعلی خواجه نوری

    ۱۶ دی ۱۳۹۹ در ۷:۲۰ ق٫ظ

    از خواص مرضه روی مجله دلتا خیلی متشکرم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…