خرید املاک تجاری در سال ۹۷، سود یا ضرر؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

بازار مسکن همچنان منتظر رویدادهای جدید است. با عبور قیمت دلار از ۵۰۰ تومان در نخستین روزهای سال ۹۷، از هم اکنون باید منتظر تحولات جدید در بازار مسکن بود. با این حال پیش بینی وضعیت بازار مسکن در سال پیش رو همچنان در هاله ای از ابهام قراردارد. این وضعیت علاوه بر خرید و فروش و اجاره واحدهای مسکونی به املاک تجاری نیز تسری یافته است.

به گزارش مجله دلتا، «بهروز ملکی» کارشناس بازار مسکن  در این باره به فرارو می‌گوید: بخش مسکن با دارا بودن ارتباط گسترده با سایر بخش‌های اقتصادی، بر آن‌ها تاثیر گذاشته و از آن‌ها تاثیر می‌پذیرد؛ بر این اساس پیش بینی بخش مسکن با دارا بودن عوامل فراوان موثر بر آن، دارای خطا (انحراف معیار) بالایی است. عدم اطمینان در وضعیت این عوامل به گونه‌ای است که موجب پیش بینی‌های متنوع و گاه متناقض فعالین و حتی کارشناسان در خصوص قیمت مسکن می‌شود.

او همچنین گفت:« پیش فرض‌های گوناگون، منجر به پیش‌بینی‌های متنوع بازار مسکن است؛ چراکه میزان نرخ رشد قیمت مسکن تابع عوامل متعددی، چون نرخ رشد نقدینگی و تورم عمومی، قیمت نفت، قیمت ارز، نرخ سود سپرده‌های بانکی و … است. بااین حال آنچه بیش از سایر گزینه‌ها، محتمل به نظر می‌رسد این است که نرخ رشد قیمت مسکن در سال ۹۷ بیشتر از نرخ تورم عمومی خواهد بود.»

ملکی همچنین در ارتباط با بازار املاک تجاری ادامه می‌دهد: نکته شایان توجه این است که موارد بالا در خصوص املاک مسکونی است و به هیچ وجه قابل تسری به املاک تجاری نیست؛ یعنی در بازار املاک تجاری (مغازه ها) هم کسانی که ملک در حال ساخت دارند و هم سازندگانی که قصد ساخت ملک تجاری دارند، نباید منتظر خروج از وضعیت رکود باشند؛ وضعیت رکود در بازار املاک تجاری در سال‌های آینده به علت مازاد بسیار شدید عرضه در این بازار همچنان ادامه خواهد داشت. در مجموع می‌توان گفت: سرمایه گذاری در املاک تجاری قابل توصیه نیست.

بازار مسکن

این کارشناس مسکن در ارتباط با ساخت و ساز مسکن نیز می‌گوید:«با افزایش معاملات در بازار مسکن و فروش تدریجی واحد‌های سازندگان مسکن، وضعیت نقدینگی سمت عرضه مسکن، بهبود نسبی یافته است که نتیجه آن افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ خواهد بود».

او در ادامه بازار اجاره مسکن را در سال آینده پیش بینی می‌کند و می‌گوید: در خصوص چشم‌انداز بازار اجاره در سال ۹۷ با ورود به اردیبهشت‌ماه، افزایشِ تدریجی اجاره‌بها در این بازار، قابل انتظار است. این روند افزایشی، قابلیت تداوم تا اواخر تابستان را خواهد داشت. شایان توجه است که مهمترین عوامل تاثیرگذار بر رشد اجاره مسکن، رشد قیمت مسکن و تورم عمومی است. براین اساس و با توجه به روند قیمت مسکن در نیمه دوم سال ۹۶، پیش بینی می‌شود نرخ رشد اجاره مسکن، اندکی بیشتر از نرخ تورم عمومی باشد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…