درمان سنگ کیسه صفرا بدون جراحی!

۵
7
زمان مطالعه: 4 دقیقه
درمان سنگ کیسه صفرا در خانه! بهترین نوشیدنی های مناسب برای این بیماری را می‌شناسید؟ درمان های گیاهی و خانگی آن را چطور؟ با مجله دلتا همراه باشید.
درمان-سنگ-کیسه-صفرا

درمان سنگ کیسه صفرا بدون جراحی امکان پذیر است؛ همه چیز به شما بستگی دارد؛ البته به تغذیه، ورزش و سبک زندگی شما! علت و علائم سنگ کیسه صفرا چیست؟ آیا می‌دانستید که زنان بیشتر از مردان در معرض این بیماری خطرناک قرار دارند؟ چگونه می‌توان برای همیشه از شر این سنگ های زرد و کوچک خلاص شد؟ شاید درمان های خانگی بتوانند به شما کمک کنند، با مجله دلتا همراه باشید.

سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا چیست؟ 

صفرا چیست؟ سنگ کیسه صفرا توده های سفتی هستند که در صفرا یا مجرای صفرایی تولید می‌شوند. کیسه صفرا یک کیسه کوچک واقع در سمت راست بدن (زیر کبد) است. برخی از مواد شیمیایی موجود در کیسه صفرا می‌تواند به یک سنگ بزرگ یا چند ذره کوچک تبدیل شود، اگر این سنگ ها مثل سنگ کلیه دفع نشوند، می‌توانند برای سلامت بیمار بسیار خطرناک باشند.

انواع سنگ کیسه صفرا 

این سنگ های کوچک و بزرگ به رنگ های مختلف مثل زرد و قهوه‌ای کیسه صفرا را پر می‌کنند، در ادامه با انواع مختلف آنها آشنا می‌شویم.

  • سنگ کیسه صفرای کلسترولی

 شایع‌ ترین نوع سنگ کلسترولی است که اغلب به رنگ زرد در بدن ظاهر می‌شوند. این سنگ‌ های صفرایی معمولا از کلسترول غیر حل شده تشکیل شده‌اند.

  • سنگ کیسه صفرای رنگدانه ای

این سنگ ها به رنگ قهوه ‌ای تیره هستند، زمانی که صفرا بیش از حد بیلی روبین داشته باشد، این سنگ ها در بدن ایجاد می‌شوند.

علائم سنگ کیسه صفرا

علت سنگ کیسه صفرا 

همانطور که گفتیم، سنگ صفرا در میان زنان بیشتر از مردان تولید می‌شود. علت تشکیل این سنگ ها می‌تواند متفاوت باشد؛ ژنتیک و سابقه خانوادگی، سن ( بالای ۶۰ سال)، دیابت، اضافه وزن، مصرف دارو های ضد بارداری و … می‌توانند از علت های شایع این بیماری باشند.

علائم سنگ کیسه صفرا ( درد کیسه صفرا ) 

سنگ ‌های صفرایی هم مانند سنگ کلیه و مثانه ممکن است نشانه‌ یا علائمی خاصی را ایجاد نکنند. اگر سنگ صفرا در یک کانال انتقالی قرار گیرد؛ باعث انسداد کیسه صفرا می‌شود. از جمله علائم شایع سنگ کیسه صفرا:

  • درد ناگهانی در قسمت فوقانی شکم
  • درد زیر سینه
  • درد پشت بین تیغه ‌های شانه‌ به خصوص شانه راست
  • حالت تهوع و استفراغ

سنگ کیسه صفرا

درمان سنگ کیسه صفرا بدون جراحی 

برای درمان سنگ کیسه صفرا راه های مختلفی از جمله درمان دارویی و پزشکی، عمل جراحی ( برداشتن کیسه صفرا )، طب سوزنی، یوگا و … وجود دارند، در این میان درمان های خانگی و طب سنتی می‌توانند کمک بسیار زیادی به پیشگیری و درمان این بیماری کنند.

شاید وقت آن شده است که رژیم غذایی خود را تغییر دهید، اگر مشکل صفرا دارید، رژیم گیاهخواری یا رژیم غذایی کم چرب با فیبر فراوان را امتحان کنید؛ سالاد سبزیجات به خصوص گوجه فرنگی هم می‌تواند شروع خوبی برای پیشگیری از صفرای سنگ ساز باشد، با ما همراه باشید تا با درمان های خانگی سنگ کیسه صفرا بیشتر آشنا شوید.

  • درمان سنگ کیسه صفرا با آب سیب یا سرکه سیب

یکی از محلول های پاکساز کننده کیسه صفرا، مخلوط آب سیب و روغن زیتون است که خاصیت سم زدایی بسیار قوی دارد البته ترکیب آب و سرکه سیب هم می‌تواند کیسه صفرا را تمیز و به دفع سنگ ها کمک کند. البته افراد مبتلا به دیابت، زخم معده و هیپوگلیسمی باید در مصرف این آبمیوه ها بیشتر مراقب باشند.

  • درمان سنگ کیسه صفرا با گیاه قاصدک

جوشانده گیاه قاصدک برای درمان مشکلات صفرا و کبد گزینه گیاهی بسیار مناسبی است؛ نوشیدن عصاره و جوشانده گیاه قاصدک به دفع سنگ صفرا کمک می‌کند.

  • درمان گیاهی سنگ کیسه صفرا با خار مریم

از گیاه خار شیری یا خار مریم برای سم‌زدایی کبد، کلیه، مثانه و کیسه صفرا استفاده می‌شود. اگر مشکل سنگ صفرا دارید، از جوشانده این گیاه به صورت روزانه استفاده کنید.

  • درمان صفرا با کنگر فرنگی

بعد از گوجه فرنگی، عصاره کنگر فرنگی باعث بهبود عملکرد کیسه صفرا می‌شود. عصاره کنگر فرنگی، به افزایش صفرا کمک می‌کند البته این مسئله که کنگر فرنگی به عنوان یک ماده سنگ شکن در کیسه صفرا عمل می‌کند، در حال بررسی های بیشتر علمی است.

  • صفرا و روغن کرچک

روغن کرچک دوست کیسه صفرای شما است. اگر سنگ کیسه صفرا دارید، یک پارچه‌ را در روغن کرچک قرار دهید، سپس آن را روی شکم و ناحیه صفرا ( محل درد ) بگذارید و بعد از آن محل مورد نظر را ماساژ دهید.

  • نعناع

نعناع فقط گیاه ضد نفخ نیست که به هضم غذا کمک کند. روغن نعناع ماده مغذی ترپن دارد؛ اضافه کردن عصاره این گیاه به چای یا غذا می‌تواند به عنوان یک سنگ شکن طبیعی عمل کند.

سنگ صفرا

  • آب لیمو ( بهترین نوشیدنی برای کیسه صفرا )

آب لیمو هم مانند سرکه مانع از ساخته شدن کلسترول در کبد می‌شود. به طور کلی، آب مرکبات، چنین خاصیتی دارند. از آنجایی که عملکرد صفرا و کبد به هم مرتبط است، مصرف روزانه این نوشیدنی می‌تواند برای صفرا بسیار مفید باشد.

البته دمنوش های گیاهی دیگر مثل ترکیب چای سبز با لیمو و عسل هم می‌تواند برای صفرا گزینه مناسبی باشد. برای دفع سنگ صفرا روزانه دو فنجان قهوه یا مخلوط آب گلابی و عسل مصرف کنید.

روش های پیشگیری از سنگ کیسه صفرا 

  • هیچ وعده‌ غذایی را از دست ندهید.
  • آهسته وزن کم کنید.
  • از مصرف غذا های چرب یا سرخ شده پرهیز کنید.
  • لبنیات کم چرب را انتخاب کنید.
  • از روغن‌ های گیاهی استفاده کنید.
  • رژیم غذایی گیاهی و پر فیبر انتخاب کنید.
  • غلات کامل، سبوس و نان های سبوس دار بخورید.

یک مطلب پزشکی دیگر هم به پایان رسید، نظر شما درباره سنگ کیسه صفرا و روش های درمان آن چیست؟ شما کدام روش درمانی را بیشتر می‌پسندید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید؛ مجله دلتا پزشک خانواده شما است.

درمان گیاهی سنگ صفرا

۵ دیدگاه

  1. شعبانلو

    ۱۵ تیر ۱۴۰۲ در ۲:۳۰ ب٫ظ

    مطلب خوبی بود ، استفاده کردم.ممنون

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۴۰۱ در ۶:۵۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۴۰۱ در ۶:۵۸ ب٫ظ

  4. مسعود

    ۲۳ دی ۱۳۹۸ در ۲:۲۱ ب٫ظ

    جالب بود ممنون

    پاسخ

  5. بردیا

    ۱۴ دی ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۰ ب٫ظ

    بسیار اموزنده

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…