جنگل ناهارخوران ، گشتی در دنیای ۴۰ میلیون ساله

۳
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
جنگلی در جنوب شهر گرگان با حدود 300 هکتار وسعت پدید آمده که با طبیعت دلنشین و زیبای خود دل از هر گردشگر را می‌رباید. البته اهمیت جنگل ناهارخوران تنها به این خلاصه نمی‌شود، این جنگل قدمتی 40 میلیون ساله دارد.
جنگل ناهاخوران

در صفحه گردشگری مان قبلاً به استان گلستان سر زده‌ایم. به شهر زیبای گرگان هم همینطور، جنگل و جاده توسکستان را هم گشته بودیم. امروز می‌خواهیم اما، به سراغ مهمترین جاذبه گردشگری شهر گرگان، جنگل ناهارخوران برویم. به گوشه و کنار این پدیده طبیعی زیبا سرک بکشیم و منطقه جنگلی ناهارخوران را بگردیم، در مورد نحوه دسترسی به این جنگل هم برایتان می‌گوییم تا بتوانید بهترین مناظر چشم نواز جنگلی را از نظر بگذرانید، با مجله دلتا همراه شوید.

جنگل ناهارخوران ۴۰ میلیون ساله

جنگلی در جنوب شهر گرگان با حدود ۳۰۰ هکتار وسعت پدید آمده که به عنوان تفرجگاه اصلی شهر شناخته می‌شود و با طبیعت دلنشین و زیبای خود دل از هر گردشگر را می‌رباید. البته اهمیت جنگل ناهارخوران در این خلاصه نمی شود، این جنگل قدمتی ۴۰ میلیون ساله دارد! بخشی از جنگل های با ارزش هیرکانی‌است و با نام پارک جنگلی ناهارخوران هم شناخته می‌شود. جذابیت های بسیاری را در خود جای داده که سر زدن به آن را بر هر گردشگر واجب می‌کند.

میان1 5 جنگل ناهارخوران ، گشتی در دنیای 40 میلیون ساله

تفریحات جنگل ناهارخوران

در روزگاران قدیم، کاروان‌ های حجاج یا زایران حرم امام رضا (ع) معمولا از کوه های جنوب گرگان به منطقه زیارت می‌رسیدند و در اینجا اطراق می کردند. آشنایان و بستگان آنان نیز به استقبال آن ها می آمدند و در منطقه فعلی که پارک ناهارخوران در آن واقع است، برای ناهار توقف می کردند. به همین دلیل این منطقه به ناهارخوران معروف شد این نام بر روی آن باقی ماند.

  • بازدید از رودخانه و چشمه ها

    رودخانه زیارت: رودخانه پارک جنگلی ناهارخوران، فقط رودخانه زیارت است. از ارتفاعات روستای زیارت جاری شده و با طولی در حدود ۴۰ کیلومتر یکی از منابع تامین آب شهر گرگان هم هست.
    چشمه هاپارک جنگلی ناهارخوران چشمه های فراوانی دارد. سفید چشمه معروف ترین آنهااست. در ارتفاعات ناهارخوران قرار گرفته است و برای استفاده راحت تر از آب آن، در تیر ماه سال ۱۳۷۷ اطراف سفید چشمه را سنگ چینی کردند.
    چشمه های ناهار خوران زیبا

  • تپه باباطاهر

    در کنار بلوار ناهارخوران گرگان تپه ای به نام باباطاهر قرار دارد که گردشگران و اهالی منطقه با بالا رفتن از آن به تماشای زیبایی های منطقه می نشینند. اگر می خواهید نگاهی به شهر و زیبایی های اطراف بیندازید، جنگل های میلیون ساله را ببنید و عکس های عالی بیندازدی حتماً سری به آنجا بزنید.

  • ناحیه پارادایز

    ناحیه پارادایز که معنای بهشت می دهد بخشی از پارک جنگلی ناهارخوران است که تمام امکانات برای گذران یک روز دلچسب را داراست. در آنجا، می توانید به انواع رستوران ها، هتل ها و شهربازی بچه ها، بازارچه خرید و دیگر امکانات دسترسی پیدا کنید، کمپ بزنید و از زیبایی های جنگل در فصل زمستان بهره ببرید.

  • جنگل نوردی و کوه نوردی

    جنگل نوردی: باورتان نمی‌شود که پیاده روی و جنگل نوردی در انبوه درختان بلند قامت، چه قدر لذت بخش و مفرح است. دیدن درختانی که در زمستان با این فصل هم قدم شده اند و زیبایی ها را به بهترین نحو به نمایش گذاشته اند، به شدت جذاب است. می توانید در جنگل نوردی خود با دوستانتان هم شریک شوید و یا بخش مناسبی را برای کمپ زدن یافته و شبی را هم بین این همه زیبایی بگذرانید.
    جنگل نوردی در طبیعت گلستان
    کوه نوردیدر ناهارخوران ارتفاعاتی هست که می‌توانید در آن ساعاتی را به کوهپیمایی اختصاص دهید. سفید چشمه هم سر راهتان است و با عبور از جنگل و گشت و گذار در روستاهای اطراف از همه این ها لذت ببرید.
    بلندی ها در غرب و جنوب غربی میدان ناهارخوران قرار دارند و به طور میانگین ۴۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارند ولی در نقاط مرتفع تر به ۷۰۰-۹۰۰ متر هم می‌رسند. دارای راه پله های سنگی قدیمی و زیبایی است که دسترسی را آسان تر کند.

  • پیک نیک و عکاسی

    اصلاً اگر قرار است به ناهارخوران بروید و بدون پیک نیک کردن برگردید، حیف است که حتی به آنجا سر بزنید! این منطقه با مناظر جذاب و چشم اندازهای فوق العاده بی نظیر یکی از بهترین مکان ها برای کمپ زدن است. به علاوه، آلاچیق ها و امکانات مناسبی هم برای این کار در ناهارخوران فراهم شده است.
    دیگر راجع به عکاسی نگویم که حتماً می‌دانید جنگل در هرجا و هر سن و سال که باشد یک رَم خالی گوشی می‌خواهد تا صدها ژست زیبا برایتان بگیرد.

  • پیاده روی و استفاده از امکانات تفریحی

    اگر همراهانتان از آن دسته علاقمندان به پیاده روی سبک هستند، و به دنبال سطحی هموار و مناسب برای آنها می گردید، خبر خوش اینکه بلوار ناهارخوران مکانی ایده آل برای اینگونه فعالیت هااست. به علاوه، زمین های بازی مخصوص کودکان و وسایل ورزشی متعددی هم در این نقطه وجود دارد که می توانید از تفریح با آن ها حسابی لذت ببرید.
    تفریحات ناهار خوران گرگان

دیدنی های اطراف جنگل ناهارخوران

  • روستای زیارت
  • پارک جنگلی النگدره
  • جنگل و جاده توسکستان
    در دامنه های شمالی کوهستان البرز و حدود ۲۰ کیلومتر از جنوب شرقیِ گرگان، یکی دیگر از جاذبه های طبیعی و تفریحی شهر گرگان، یک منطقه گردشگری بکر، در دامنه های شمال شرقی البرز واقع شده و در ۱۳ کیلومتری شهر گرگان است. جنگل و جاده توسکستان که بسیار پر پیج و خم اما بسیار هم مهیج است. در هر فصل از سال زیبایی خاص آن فصل را به عالی ترین شکل به شما هدیه می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: اگر علاقمند هستید زیبایی های این جاده جنگل زیبا را ببینید مطلب ” توسکستان کجاست ؟ ” را مطالعه کنید.

توسکستان

 

اقامت در جنگل ناهارخوران

در ناهارخوران می توانید از هتل ها، مهمانسراها، خانه های محلی، آلاچیق ها و کلبه های درون جنگل استفاده کنید. به علاوه می توانید لذت کمپینگ را هم در طبیعت بچشید. خانه‌های مردم محلی و همچنین هتل‌ های متعدد هم از مکان‌ هایی هستند که می‌توانید برای اقامت روی آن ها حساب کنید.

جالب است به شما بگویم هتل جهانگردی در اقدامی برای دوستداران طبیعت کلبه‌ هایی را در جنگل تعبیه کرده و در اختیارتان قرار می‌دهند.

امکانات جنگل ناهارخوران

گذشته از امکانات اقامتی، از جمله تجهیزات پارک جنگلی ناهارخوران می توان به میز، نیمکت، آب آشامیدنى، نماز‌خانه، فروشگاه و سرویس بهداشتی اشاره کرد. بازارچه خرید، شهربازی بچه‌ها، چندین قهوه‌خانه، نمازخانه، فروشگاه، آب آشامیدنی، و … از دیگر امکانات موجود در این پارک جنگلی هستند.

چگونه به جنگل نهارخوران برسیم؟

آدرس: استان گلستان، شهر گرگان، ۸ کیلومتری مرکز شهر گرگان به سمت جنوب

برای آنکه به ناهارخوران برسید ابتدا باید به استان گلستان، شهر گرگان بروید و سپس از طریق بلوار ناهارخوران به این منطقه درسترسی خواهید یافت.

جنگل نوردی در ناهارخوران

۳ دیدگاه

  1. مسعود

    ۲۳ دی ۱۳۹۸ در ۶:۳۲ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  2. بردیا

    ۱۴ دی ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۲ ب٫ظ

    بسیار زیبا

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۴ دی ۱۳۹۸ در ۶:۳۷ ب٫ظ

      بلی بلی 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…