گردشگری مجازی چیست ؟

۴
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فناوری جدید تور مجازی امکان گردشگری مجازی در یک محیط واقعی را با استفاده از قابلیتی مابین عکس و فیلم فراهم کرده و شما کارگردان این فیلم هستید به عبارتی دوربین (چشمانتان) در اختیار خودتان است.
گردشگری مجازی

بارها و بارها برایتان پیش آمده، سایتی گردشگری را باز کرده اید و یا در حال جستجو در اینترنت هستید و یا نه اصلاً از رادیو و تلوزیون می شنوید که: «در گردشگری مجازی امروز می‌خواهیم به دیدن …برویم» و یا جملاتی از این دست. در مورد رسانه نمی توانم بگویم دانسته و یا نادانسته است. اما می توانم بگویم: بله، برخی از مقالات اینترنتی نمی‌دانند درباره مقوله ای صحبت می کنند که اتفاقاً یکی از شاخه های مهم صنعت گردشگری است.

گردشگری مجازی که چیزی نزدیک به دو دهه است باب شده و خیلی ها فقط اسم آن را می‌دانند و یا فقط آنقدر اطلاع دارند که: این رشته گردشگری یعنی: ما به عنوان مسافر به مقصد گردشگری نرویم و فقط در خانه هایمان بنشینیم و راجع به آن مقصد، بخوانیم، ببینیم و بشنویم! اگر با مجله دلتا همراه شوید با شما خواهیم گفت که تا چه حد این تصور درست و تا چه حد غلط است.

توریسم مجازی چیست؟

 

گردشگری مجازی (virtual-tourism)

گردشگری مجازی مقوله جالبی است که شاید آرزوی بر آورده شده‌ی کسانی است که نمی توانستند به سفر واقعی بروند. پولش را نداشتند، اطلاعاتش را نداشتند، وقت نداشتند و چه و چه و چه که امروزه می‌توانند با یک کلیک به دور دنیا سفر کنند. حدود دو دهه از پدید آمدن آن نمی گذرد، از حضور در سرزمین دیجیتالی وب و مشاهده اطلاعات نوشتاری، تصویری و صوتی از دنیای اطراف و همه نقاط جهان، هر جایی که شما نمی‌توانید یا نمی‌خواستید به آن سفر کنید.

چیزی شبیه با کاری که شاید شما هر روز در مجلات اینترنتی می‌کنید. در همین مجله دلتا شما به صفحه گردشگری مان مراجعه و از جای جای کره زمین دیدن می‌کنید. جاذبه های گردشگری تمام جهان را می‌بینید، به کویرها سرک می کشید و حتی در سفرتان می توانید همراه نوشته، به آب و هوای آن منطقه هم دست پیدا کنید.

شما در این گردشگری مجازی کاخ موزه ها ، اماکن باستانی جهان، از اولین نقطه شرق کره زمین تا آخرین نقطه غرب کره زمین را می گردید و در هر سفرتان شاید فقط ۴یا ۵ دقیقه وقت سپری می کنید.

توریسم مجازی با مجله دلتا

صنعت گردشگری، مدیون فناوری

آنچه گردشگری مجازی را کامل می‌کند و با دنیای اطلاعات متنی و تصویری شما را مثلاً به تاریخ باستان پیوند می‌دهد، کمک گرفتن از تصاویر ویدیویی و عکس‌ های سه‌ بعدی از چشم‌ اندازهای زیبای محل سفر است.

گردشگری مجازی در یک جمله یعنی سفر به دور دنیا با یک “کلیک”

صفحات گردشگری که من آن ها را در این مطلب، مجریان تورهای مجازی می نامم معمولاً عکس‌ های اینترنتی محل انتخابی را بسیار باکیفیت و با تمام جزییات به نمایش می‌گذارند. به این صورت که چندین عکس را از قسمت‌ های مختلف فضای مورد نظر تهیه می‌کنند و آن‌ ها را به صورت خلاقانه و کاملاً حرفه ای در کنار یکدیگر قرار می‌دهند که به عکاسی پانوراما معروف است.

ترکیبی از تصاویر، نماهای سه بعدی، تصاویر پانوراما (۳۶۰ درجه)، ویدئو، صوت و … که یک فضای حقیقی را مدل سازی کرده و به کاربر، امکان می‌دهد که در این فضا به صورت مجازی به گشت و گذار بپردازد و از محیط مجازی اطلاعات مورد نظر خود را کسب کند.

عکس های 360 درجه پانوراما

تور مجازی

فناوری جدید تور مجازی امکان بازدید مجازی از یک محیط واقعی را با استفاده از قابلیتی مابین عکس و فیلم فراهم کرده و وسعت دید در پانورامای ۳۶۰ را همچون یک فیلم به شما می‌دهد با این تفاوت که کنترل دوربین (چشمانتان) در اختیار خودتان است. می‌توانید تصور کنید در فضایی ایستاده  و به هر طرف که می‌خواهید می‌چرخید و به هر جا که دلتان بخواهد وارد می‌شوید.

مثلا اگر شما با مجریان تور مجازی به تخت جمشید بروید، با استفاده از قابلیت های آن می‌توانید این امکان را بدون نیاز به صرف زمان، هزینه و حضور در مجموعه تخت جمشید در دنیای مجازی به بازدید از آنجا رفته و نقطه نقطه آن را بگردید.

گردی مجازی در کاخ تخت جمشید

اما آنچه شما از گردشگری مجازی نمی دانید

آنچه شما از گردشگری مجازی نمی دانید این است که همیشه هم این طور نیست که کاربر یا گردشگر حضور فیزیکی در مقصد گردشگری نداشته باشد. بلکه در بسیاری کشورهایی که محدودیت های تحریمی، اینترنتی و فیلترینگ ندارند، مجریان تورهای گردشگری مجازی با همین امکانات نیمی از درآمد صنعت گردشگری را از بازدید کنندگان کسب می‌کنند.

زمانی که شما به صورت فیزیکی هم در یک بنای تاریخی، مثل کولوسئوم رم که سالیان است از آن می گذرد، دیوارهایش فرو ریخته و دیگر شکل اولیه خود را ندارد، وارد می‌شوید، می‌توانید از طریق همین قابلیت های مابین عکس و فیلم و تصاویر پانوراما بدون وجود محدودیت ها همه جای بنا را بخوبی ببینید.

آنها عینک هایی مجهز (VR) را به بازدید کنندگان می‌دهند که زمان ورود به این بنا تا زمان خروج بتوانند به هر سو که نگاه می کنند، واقعیت اولیه این بنا را ببینند. با این تفاوت که آن ها به صورت فیزیکی هم در بنا حاضرند و با دست خودشان درهای ورودی را هل می دهند و با پاهای خودشان وارد جای جای مقصد مورد نظر خود می شوند. در تخت جمشید خودمان هم چیزی شبیه به این اما با ظرفیت کمتری را انجام می دهند.

عینک های vr توریسم مجازی

ویژگی های گردشگری مجازی

در واقع تعریف مرز در گردشگری مجازی معنا ندارد، از همین روست که برخی سایت های گردشگری و مجلات و ابرقدرت های مجری صنعت توریسم در هر لحظه به فکر شاخص شدن در فضای مجازی می افتند و قاعدتا این بازی سرمایه داری را کسی برده که بتواند صنعت توریسم مجازی را حسابی رهبری کند.

  • عدم محدودیت زمانی
    می توانید به جای خریدن بلیط مثلاً یک ساعته موزه ای، ساعت ها در نقاط مختلف آن بگردید و همه سالن ها و راه رو ها و بخش های پر از آثار عتیقه و دیدنی اش را ببینید.
  • عدم محدودیت ورود و خروج
    اینجا از هر در که بخواهید داخل شده و از هر جا که بخواهید می‌توانید خارج شوید، به عبارتی کارگردانی دست خودتان است. هرجا را خودتان بخواهید می توانید دوربین را همانجا برده و نماهای مختلفی با آن بگیرید.
  • عدم محدودیت مکانی
    شما هر نقطه از جهان را که بخواهید می توانید بگردید و جای جای آن را ببینید.
  • عدم محدودیت فضا
    شما می‌توانید با تور مجازی، حتی وارد اتاق هایی از یک خانه تاریخی شوید، که به صورت حقیقی نگهبان دارد و اگر خودتان آنجا بودید اجازه داخل شدن به آن را نداشتید.
  • عدم مواجه با موارد غیرقابل پیش بینی
    شما در ترافیک نمی مانید، دیر نمی رسید، شرایط آب و هوا خراب نمی شود، نگران گیر نیامدن بلیط ورودی نیستید و …

توریسم مجازی گردشگری نا محدود

لزوم گردشگری مجازی

امروزه خیلی از مقاصد گردشگری دنیا، توسط پرتال‌ های وب یا کلیپ‌ های ویدئویی در فضای مجازی، دیده شده اند و صنعت توریسم مجازی یکی از پایه های اساسی مجلات اینترنتی است. امروزه کمتر کسی به صورت سنتی هتل رزرو می‌کند یا بلیط هواپیما می‌خرد و به تک تک جزایر مثلاً یونان یا جزایر کارائیب سفر می‌کند.

بلکه به لطف گردشگری مجازی در صفحات گردشگری مجلات اینترنتی و یا سایت گردشگری ، کاربر می تواند سواحل زیبای جزیره سانتورینی را ببیند و یا در جشن های کریسمس ۲۰۲۰ و سال نو میلادی شرکت کند.

از سویی زمانی به لزوم گردشگری مجازی پی می بریم که مثلاً با استفاده از این نوع تور شما کاربر را ترغیب و اقناع کنید که به نقطه ای سفر کرده و دیدنی هایش را ببیند؛ و در بهترین حالت جایی او را بفرستید که تصمیم به رفتنش را گرفته بوده اما هنوز مصر نشده بوده است. پس با مقاله گردشگری مجازی شما بار سفرش را می‌بندد و برای رفتن اقدام می کند.

در این صورت است که شما به هدف زده اید و می‌توانیم بگوییم که شما یک قلم موجز و شم نوشتن مطالب گردشگری مجازی را دارید و خوب است مجری تورهای مجازی (Virtual-Tourism) هم بشوید، مکان های گردشگری در سراسر جهان را معرفی کنید و در رقابت تنگاتنگ کار آفرینی دیجیتالی، بیش از ۲ میلیارد کاربر اینترنت و چیزی بالغ بر ۳۰ میلیون پرتال اینترنت فعال را از آن خود کنید.

دنیای شیرین گردشگری مجازی

۴ دیدگاه

  1. یوسفی

    ۱۵ دی ۱۳۹۸ در ۹:۳۵ ق٫ظ

    جالب

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۶ دی ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۸ ق٫ظ

      بلی

      پاسخ

  2. بابک وزیرپور

    ۱۴ دی ۱۳۹۸ در ۱:۴۸ ب٫ظ

    سلام
    بسیار مطلب مفیدی بود

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۴ دی ۱۳۹۸ در ۶:۳۸ ب٫ظ

      با سلام
      ممنونم که مطالب رو دنبال می کنید 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…