جاهای دیدنی مسجد سلیمان

۹
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نام مسجد سلیمان بیشتر چاه نفت را به یادمان می‌آورد. اولین چاه نفت خاور میانه در این شهر بود. از سویی اولین مسابقه فوتبال کشور، اولین استخر شنا، زمین تنیس، زمین گلف ایران وَ اولین فرودگاه و ده ها اولین دیگر هم در همین شهر بوده است.
جاهای دیدنی مسجد سلیمان

رفتن به شهر های تاریخی همیشه جذاب بوده و هست. مثل مسجد سلیمان، شهری تاریخی که در دل کوه های زاگرس در استان خوزستان جا خوش کرده است. با قدمتی که به ایران باستان می رسد. تمدن ایلامی‌ ها. مسجد سلیمان قسمتی از گنجِ مان، که همان ذخایر نفتی‌است را در دل خود دارد. علاوه بر این جاهای دیدنی مسجد سلیمان هم در زمره بهترین مقاصد گردشگری قرار می گیرند و کمتر شناخته شده، بکر، تاریخی و طبیعی هستند. نمی‌دانم به همه آن ها واقفید یا نه؟ اما خوب است همراه این صفحه گردشگری شوید تا سری به جاذبه های دیدنی این شهر بزنیم. با مجله دلتا بمانید.

طبیعت زیبای خوزستان

جاهای دیدنی مسجد سلیمان

نام مسجد سلیمان بیشتر چاه نفت را به یادمان می‌آورد. عملیات استخراج نفت، نخستین بار در خاورمیانه در سال ۱۹۰۸ میلادی توسط کنسرسیوم دارسی از این شهر و با چاه شماره یک، در میدان نفتی مسجد سلیمان آغاز شد.

از سویی اولین مسابقه فوتبال کشور، اولین استخر شنا، زمین تنیس، زمین گلف ایران وَ اولین فرودگاه و ده ها اولین دیگر هم در همین شهر بوده است. اما از سویی فکرش را بکنید زیبایی های مسجد سلیمان با آن تاریخ قدیمیِ نهم یا هفتم قبل از میلاد مسیحَش می‌تواند چه قدر مکان دیدنی و کهن را در خود جای داده باشد.

جزیره کوشک

پشت یکی از بزرگ‌ ترین سد های استان خوزستان، یعنی سد شهید عباسپور جزیره کوچکی قرار گرفته به نام جزیره کوشک.  ۱۲ ویلا در این جزیره و در فضایی بسیار زیبا برای پذیرایی از مسافران و گردشگران ساخته شده است. با امکانات تفریحی و اقامتی مناسبی که سر زدن به آنها در سفر به جاهای دیدنی مسجد سلیمان خالی از لطف نیست.

به خاطر داشتن طبیعتی بکر و زیبا، با آن درختان و چمنزار های منحصر به فرد و مناظر زیبای دریاچه در اطراف سد، گردشگران زیادی را مجذوب و کرده به سوی خود می کشاند.

جزیره کوشک شهید عباسپور

سد شهید عباسپور

پر آب‌ ترین و بزرگ‌ ترین رودخانه کشور، کارون است و سد شهید عباسپور روی آن احداث شده است. در فاصله ۵۵ کیلومتری از شمال مسجد سلیمان که یکی از بزرگ‌ ترین سد های ایران هم هست. به صورت دو قوسی به‌منظور تولید انرژی برق آبی، تامین آب شرب، صنعت کشاورزی و کنترل سیلاب آن را ساختند، پشت این سد مناظر بی نظیری به وجود آمد و چشم‌ اندازهای فوق‌ العاده ای پیش چشم همگان قرار داده است.

آتشکده جاویدا (سر مسجد)

از مهم‌ ترین اماکن تاریخی و باستانی استان خوزستان آتشکده یا معبد جاویدا یا سر مسجد است که در شمال‌ شرقی مسجد سلیمان واقع شده. اینجا یکی از همان بناهایی‌است که قدمتش به قرن هفتم قبل از میلاد می‌رسد.اغلب باستان شناسان معتقدند در ساخت تخت جمشید هم از معماری بی ‌نظیر این بنا الهام گرفته شده است. به علاوه اینکه به دستور یکی از پادشاهان بزرگ هخامنشی هم بنا شده است. جالب است به شما بگویم وزن هر کدام از سنگ‌ های به کار رفته در آتشکده جاوید، به ۴ یا ۵ تن هم می رسد.

آتشکده جاویدا

پارک جنگلی تمبی

یکی دیگر از جاهای دیدنی مسجد سلیمان در شش کیلومتری این شهر و در کنار نیروگاه برق تمبی پارک جنگلی زیبایی در جنوب آن قرار گرفته است. دارای مناظری بسیار زیبا و طبیعی است. آلاچیق‌ ها و امکانات مناسب گردشگری این پارک باعث شده بسیاری مسافران و خانواده ها در روز های تعطیل به اینجا سر زده و در کنار یکدیگر خاطره سازی کنند.

دشت گلگیر

یکی از زیبا ترین جاهای دیدنی مسجد سلیمان در ۳۸ کیلومتری شمال‌ شرقی این شهر قرار گرفته است. پر از گُل و دشت‌ های سرسبز و زیبا که یک پای گردشگری این شهر هم محسوب می‌شود. دشتی که نه تنها خودش یکی از جاهای دیدنی مسجد سلیمان است بلکه در دل خودش یک جاذبه دیدنی دیگر هم دارد. چشمه‌ای که آب گوگردی دارد و از اعماق زمین می‌جوشد. در فصل زمستان و پاییز آب گرم دارد و در بهار و تابستان   آب آن خنک است. با خواص بسیاری برای درمان بیماری های مفصلی.

آبشار نگین

در روستایی به نام نگین و در محلی کمتر شناخته‌ شده آبشاری به همین نام، بسیار زیبا و بکر قرار دارد. در شمال دریاچه سد شهید عباسپور، قرار دارد و نقش نگینی بر پهنای این دیار بکر را ایفا می‌کند. آبشاری مرتفع و سرسره مانند است که روی کوه جاری شده و می‌توان ساعت ها به زیبایی آن خیره شد و از آن عکس های متعدد ثبت کرد.

آبشار نگین

منطقه شکار ممنوع شو ولندر

در زاگرس جنوبی منطقه شکار ممنوعه ای وجود دارد به نام شو ولندر. در شهر مسجد سلیمان است و دارای تنوع گیاهی و جانوری بسیار خاصی‌است. از جمله مناطق ارزشمند استان خوزستان و کشور، بوده و از جمله جاهای دیدنی مسجد سلیمان است. از نظر حیات وحش جانوری بی نظیر است و می‌تواند سوژه خوبی برای عکاسی هم باشد.

معبد بردنشانده مسجد سلیمان

معبد بردنشانده، مکانی برای انجام مراسم مذهبی هخامنشیان در فضای باز بوده است. به‌ جای مانده از دوران حکومت آنان که در ۱۶ کیلومتری شهر مسجد سلیمان در جاده سد شهید عباسپور قرار گرفته است. برای قرن‌ ها این تشریفات مذهبی، در این معبد انجام می‌شده و نقوش برجسته روی سنگ‌ های آن رد پایی از عهد اشکانیان را نیز نشان می دهد. یکی دیگر از جاهای دیدنی مسجد سلیمان که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

معبد بردنشانده مسجد سلیمان

تپه باستانی کلگه زری (زرین)

در جنوب شهر مسجد سلیمان در منطقه کلگه تپه باستانی کلگه زری قرار دارد و به هزاره سوم قبل از میلاد می رسد. عجیب است اگر تا به حال به آنجا سر نزده باشید. آثار کنده‌ کاری شده از انقلاب حضرت ابراهیم روی صخره‌ای در این تپه، وجود دارد و تاریخ نگاران و کارشناسان معتقدند نشان از پذیرفتن دین آن حضرت از سوی مردم مسجد سلیمان فعلی بوده است.

آثاری از سلسله های  ساسانی و اشکانی نیز به دست آمده و می‌گویند این تپه باستانی در دوران حکومت هخامنشیان هم از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

دشت شیمبار

یکی از پر جاذبه‌ ترین مقاصد گردشگری-تفریحی در ۷۵ کیلومتری مسجد سلیمان دشت شیمبار است. این دشت به نام شیرین بهار هم معروف است. در مرز استان خوزستان و چهار محال بختیاری جای گرفته و بسیار دیدنی است.

جاهای دیدنی خوزستان

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۰۹ ق٫ظ

  2. نامجو

    ۱۴ دی ۱۳۹۸ در ۹:۴۵ ق٫ظ

    دیدنی است

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۴ دی ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۲ ق٫ظ

      بلی بسیار 🙂

      پاسخ

  3. ملکی

    ۱۳ دی ۱۳۹۸ در ۱:۳۶ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۴ دی ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۳ ق٫ظ

      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

  4. مودت

    ۱۳ دی ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۳ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۴ دی ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۳ ق٫ظ

      بلی سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

  5. روزبهانی

    ۱۳ دی ۱۳۹۸ در ۸:۵۵ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۴ دی ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۴ ق٫ظ

      بلی 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…