خواص تیامین ( ویتامین b1 ) چیست؟

۷
10
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ویتامین و مکمل تیامین را می‌شناسید؟ این ویتامین از خانواده بزرگ ویتامین B‌ است که وجود آن برای بدن ضرورت دارد؛ خواص و عوارض کمبود این ویتامین را در مجله دلتا بخوانید.
خواص-ویتامین-B1

بعد از زینک پلاس و اسید فولیک حالا نوبت به تیامین می‌رسد. خواص ویتامین b1‌ چیست؟ تیامین یا همان ویتامین b1‌ خواص زیادی برای بدن دارد؛ به طور کلی، خانواده بزرگ ویتامین b می‌تواند در زیبایی پوست و مو و سلامت و محافظت از بدن در مقابل بیماری ها نقش مهی ایفا کند. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره تیامین و خواص ویتامین b1 اطلاعات بیشتری کسب کنید.

خواص ویتامین b1

تیامین ( ویتامین b1 ) ؛ ویتامین محلول در آب 

تیامین یا ویتامین ب ۱ یکی از دسته های مهم از گروه و خانواده بزرگ ویتامین B‌ است؛ این ویتامین به بدن کمک می‌کند که از انرژی کربوهیدرات استفاده کند؛ این مسئله برای متابولیسم گلوکز بسیار ضروری است و نقش کلیدی در بهبود عملکرد اعصاب، عضلات بدن و نیروی قلب دارد.

ویتامین B1 یا تیامین یک ویتامین محلول در آب است؛ درواقع ویتامین ها را طبق موادی که در آن حل می‌شوند، دسته بندی می‌کنند، بعضی از ویتامین ها در آب و بقیه در چربی حل می‌شوند. ویتامین های محلول در آب و از جمله ویتامین ب۱ از طریق جریان خون منتقل می‌شوند، هر ویتامینی که در بدن استفاده نشود، توسط ادرار دفع می‌شود، در ادامه درباره خواص ویتامین ب۱ بیشتر صحبت خواهیم کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای بررسی بیشتر انواع ویتامین ها می‌توانید به مقاله ” همه چیز درباره ویتامین” مراجعه کنید.

کاربرد تیامین ( خواص ویتامین b1 ‌) 

همانطور که گفتیم، تمام ویتامین های B در آب حل می‌شوند. تیامین یا ویتامین ب۱، کربوهیدرات، چربی و پروتئین را به انرژی یا گلوکز در بدن تبدیل می‌کند.  درباره خواص ویتامین ب۱  چه می‌دانید؟ استفاده از این ویتامین و مکمل های آن سلامت کبد، قلب، پوست، مو و چشم ها را تضمین می‌کند، تیامین برای بهبود عملکرد مغز هم گزینه بسیار مناسبی است. مصرف مداوم تیامین ایمنی بدن را بالا برده و استرس را کاهش می‌دهد.

ویتامین b1

کمبود ویتامین b1  ( کمبود ویتامین ب۱ ) 

  • کمبود این ویتامین می‌تواند باعث کاهش وزن و بی اشتهایی شود؛ در اثر کمبود تیامین، مشکلات ذهنی، مثل سردرگمی و از دست دادن حافظه کوتاه مدت، ضعف ماهیچه و مشکلات قلبی – عروقی رخ می‌دهد.
  • سندرم Wernicke-Korsakoff یک اختلال جدی است که می‌تواند معتادان به الکل را مبتلا کند، این بیماری با میزان مصرف تیامین ارتباط دارد.
  • بیماری ایدز ( اچ آی وی ) می‌تواند جذب مواد مغذی بدن را کاهش دهد و همچنین در کمبود ویتامین B1  تأثیر دارد. مصرف این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
  • از مکمل های تیامین در بهبود مشکلات گوارشی و اسهال مداوم و تهوع هم استفاده می‌شود.

قرص تیامین

منابع غذایی ویتامین B1 ( ویتامین ب۱ ) 

  • یک رژیم غذایی مناسب سرشار از ویتامین b1 شامل چه خوراکی هایی است؟ شما می‌توانید ویتامین ب ۱ ‌را در جوانه های غلات، برنج قهوه ای، مخمر، گوشت گاو، آجیل و دانه های چرب مغذی پیدا کنید.
  • مصرف میوه ها و سبزیجات تازه را فراموش نکنید، مواد غذایی حاوی ویتامین ب۱ شامل گل کلم، پرتقال، تخم مرغ، سیب زمینی، مارچوبه و کلم است.

بدن ما به چه مقدار ویتامین B1 نیاز دارد؟ 

دوز مناسب مصرفی برای مکمل و قرص های تیامین معمولا برای آقایان به صورت روزانه ۱.۲ و برای خانم ها ۱.۱ میلی‌گرم است. زنان باردار و شیرده هم باید هر روز ۱.۴ میلی‌گرم تیامین مصرف کنند. البته قبل از مصرف این مکمل ها باید با پزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی قرص تیامین ( ویتامین ب۱ 

مصرف قرص تیامین یا مکمل های آن به مقدار مناسب بی‌خطر است، هر چند ممکن است بدن شما نسبت به این دارو واکنش‌های آلرژیک و تحریکات پوستی نشان دهد. برای تزریق این ویتامین هم تجویز پزشک لازم است البته شربت تیامین یک محصول تأیید شده توسط FDA است؛ اگر کبد شما مشکل دارد، در مصرف تیامین دقت کنید.

نظر شما درباره خانواده بزرگ ویتامین B چیست؟ آیا تا به حال قرص، شربت یا مکمل های ویتامین B1 مصرف کرده‌اید؟ تجربه های خود را با صفحه سلامتی مجله ما در میان بگذارید.

۷ دیدگاه

  1. علیمحمدکریمی

    ۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۱:۳۲ ق٫ظ

    ویتامین ب ۱ مصرف میکنم بدنم دچار ضعف شدید میشودچرا باتشکر

    پاسخ

  2. ملکی

    ۱۳ دی ۱۳۹۸ در ۱:۴۲ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

    • فرشته

      ۹ تیر ۱۳۹۹ در ۱۱:۲۴ ق٫ظ

      ممنون عالی بود

      پاسخ

  3. ثامن

    ۱۳ دی ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۳ ق٫ظ

  4. سعدی

    ۱۲ دی ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۴ ب٫ظ

  5. سعدی

    ۱۲ دی ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۴ ب٫ظ

  6. آدینه

    ۱۲ دی ۱۳۹۸ در ۶:۱۶ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…