روستای بیلقان کرج ، طبیعت گردی اطراف تهران

۲
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
روستای بیلقان در مسیر کمربندی کرج به سمت چالوس واقع شده. پس از خارج شدن از تونل «شماره یک»، بعد از پل مرتفع و زیبای بیلقان که روی رودخانه کرج واقع‌ شده و در دامنه کوه و کنار آبشار قرار گرفته است.
روستای بیلقان کرج

معمولاً در روزهای آخر هفته عده ای برای استراحت و گرفتن انرژی دوباره شروع هفته بعد، به روستاها و طبیعت خارج از شهر می روند. تهرانی ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. اتفاقاً اطراف تهران جاهای دیدنی بسیاری هم دارد. یکی از این مناطق که مقصد عده زیادی از گردشگران است روستای بیلقان کرج در مسیر جاده چالوسی‌است که همه مان هزاران خاطره از آن داریم. امروز صفحه گردشگری مان هم آغاز تعطیلاتش را با سفر به روستای بیلقان آغاز کرده و پیشنهاد می‌دهد همراه مجله دلتا بمانید و با تفریحات این روستای شگفت آشنا شوید.

روستای بیلقان کرج

روستای بیلقان کرج

بیلقان یکی از محله‌ های شهر کرج است و در شمال شرقی آن واقع شده. در اینجا درختان توت، بید و چنار، باغستان‌ های حصار، ‌کافه‌ های سنتی و هوای خنک و پاک کنار رودخانه همه و همه دست به دست یکدیگر داده اند تا این محله را تبدیل به مأمنی برای خانواده‌ ها، طبیعت گردان و مسافران جاده چالوس کنند.

قرار گرفتن بیلقان کنار جاده چالوس، نزدیکی‌اش به رودخانه، پل زیبا و مرتفعی که آنجا ساخته شده و فضاهای تفریحی اطراف آن، آثار تاریخی و… دلایل دیگری برای پر تردد بودن این منطقه از گردشگران است. در ۴ کیلومتری شهر کرج واقع شده و در نزدیک منطقه عظیمیه قرار گرفته است. حمام بیلقان و کوره آجر پزی آن یادگاری به ترتیب از دوره قاجار و صفویه وَ مقبره پیر (واقع در باغ پیر) مربوط به قرن هشتم هجری هستند.

تونل و پلی به ارتفاع حدود ۵۰ متر هم آنجا هست که جاده چالوس را به ابتدای اتوبان تهران – کرج متصل می‌کند. شرایط خوبی برای سکونت دارد.

طبیعت روستاهای کرج

چطور به روستای بیلقان کرج برویم؟

در مسیر کمربندی کرج به سمت چالوس، هنگامی‌که از محله حصار بگذرید و پس از خارج شدن از تونل «شماره یک» جاده کرج – چالوس، به پل مرتفع و زیبایی می‌رسید که روی رودخانه کرج واقع‌ شده و به دهانه تونل چسبیده است. انتهای پل هم به پارک و میدان امیرکبیر منتهی می‌شود که فضای سبزی مناسب برای تفرج عموم دارد از دامنه کوه کنار جاده و پارک، آبشاری زیبا به سمت پائین جاری‌است. سرویس بهداشتی، ‌سوپر، نانوایی و سایر مایحتاج در اطراف این پارک هم دیده می‌شود .منظره چشم‌ نواز رودخانه پر آب کرج را هم که در بین انبوه درختان زیبا روان است، می‌توانید از بالای پل ببینید.

بانجی جامپینگ پل بیلقان کرج

در اکثر روزها وَروزهای تعطیل به طور خاص، عده‌ای از جوانان ماهر و آموزش‌ دیده را خواهید دید که برای سقوط آزاد یا همان بانجی جامپینگ  روی پل بیلقان کرج آمده‌اند. یک تفریح هیجان انگیز اما خطرناک! در ارتفاع ۳۵ متری، که معتادین به آدرنالین نمی‌توانند به راحتی از کنار آن بگذرند.

بانجی جامپینگ پل بیلقان کرج

مدتی است که گروه های مختلف به این پل آمده و بانجی جامپینگ را انجام می‌دهند. تفریحی که همان چند ثانیه اول لذتش را جوری به جای می‌گذارد که شاید مدت ها خاطره همان یک لحظه سقوط از ذهن نرود. با اینکه بانجی جامپینگ پل بیلقان کرج یکی از تجربه های ماندگار برای علاقه مندان به بانجی جامپینگ است اما بسیار متفاوت از آن چیزی‌است که شاید در دیگر سایت های بانجی جامپینگ تجربه کرده باشید.

 پل بیلقان عمومی است و گروه هایی که بر آن عملیات پرش با بانجی را انجام می‌دهند شخصی و خصوصی هستند و آنجا جایی برای ثبت نام، رزرو و پرداخت هزینه نیست. در صورت تمایل می‌بایست گروه های مربوطه را از طریق جستجوی گوگل شناسایی کرده و درخواست پرش نمایید.

در حال حاضر برج میلاد تهران، مجموعه تفریحی توچال، بام تهران و بوستان ولایت هم مکان های مناسبی برای این تفریح هستند.

آبشار بیلقان کرج

بعد از پل بیلقان و در ابتدای جاده کرج به چالوس آبشار بیلقان را خواهید دید. آبشاری مصنوعی به ارتفاع ۳۰ متر و عرض ۱۴ متر که در ابتدای محور کرج – چالوس واقع شده. آب آن از رودخانه کرج تامین شده و دارای نورپردازی خیره کننده (مولتی کالر) و تزئینات سنگی ویژه ای با سنگ های طبیعی است.

آبشار مصنوعی بیلقان

تجهیزات این آبشار به گونه ای است که می تواند در همه فصول جاری باشد. آبش به دلیل وجود دستگاه گرم کننده جهت جلوگیری از یخ زدگی، هرگز یخ نمی زند. مجهز به سیستم مه پاش است و کار ساخت مه مصنوعی و تلطیف محیط را انجام می‌دهد. چهره ورودی شهر کرج با وجود این آبشار بسیار زیبا تر شده و می تواند ارزش گردشگری این نقطه را چند برابر کند.

حمام بیلقان

قدمت حمام روستای بیلقان کرج به دوره قاجاریه می‌رسد. هنگامی که برای دیدن آن می‌روید در نگاه اول چیزی جز سه برآمدگی مخروطی شکل نخواهید دید. برآمدگی های مخروطی شکلی که بالای هر یک از آن ها سوراخی به شکل نورگیر ساخته شده که با تورهای سیمی پوشیده شده است.

ورودی حمام روبه شمال و تا سال ۱۳۵۰ هم دایر بوده است. از ۱۰ پله که عبور کنید و از یک پیچ که بگذرید وارد رختکن یا سربینه می‌شوید. راهرویی بین رختکن و گرمخانه  وجود داره که نظافتخانه ای هم داخل ان است.

سقف رختکن و گرمخانه، گنبدی شکل است و زمین حمام شیب دارد. شیب تندی که باعث شده است قسمت غرب و شمال حمام در دل زمین قرار بگیرد و ضلع جنوبی و شرقی آن دیوار سازی شده باشد.

حمام بیلقان

۲ دیدگاه

  1. ملکی

    ۱۳ دی ۱۳۹۸ در ۱:۳۸ ب٫ظ

    زیبا

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۴ دی ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۲ ق٫ظ

      🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…