کیست دهان؛ علائم و راهکارهای درمان آن

۰
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کیست دهان چیست؟ علائم و راهکار های درمان آن چگونه است؟ با مجله دلتا همراه باشید.
کیست-دهان-و-دندان

کیست دهان چیست؟ درمان خانگی کیست دهان چگونه است؟ بعد از سرطان دهان نوبت به کیست دهان می‌رسد که البته می‌تواند دهان، دندان و لثه ها را درگیر کند. درباره کیست دهان، علائم و راهکارهای درمان آن چه می‌دانید؟ آیا این بیماری خطرناک است؟ با مجله دلتا همراه باشید.

برآمدگی عفونی دهان

کیست دهان چیست؟ 

کیست عفونی دهان برآمدگی های کوچکی هستند که داخل و اطراف دهان را احاطه می‎کنند. کیست عفونی دهان کیسه های بافتی حاوی مایع هستند که این مواد از برخی عناصر شفاف به نام سرم خون ساخته شده‌اند. معمولا مایعات داخل این کیست ها استریل هستند؛ البته ممکن است این کیست ها چرکی شوند و آبسه کنند که در این صورت درمان آن ها هم کمی سخت تر است.

انواع کیست دهان 

کیست های عفونی دهان هم مثل هر بیماری دیگری انواع مختلفی دارند که بافت های دهان، لثه، لب، زبان و دندان ها  را با مشکل مواجه می‌کنند. انواع شایع کیست دهان و دندان:

  • کیست پری ‌آپیکال یا کیست رادیکولار ( کیست دندان )

این نوع کیست دهان بیشتر از همه دندان ها را درگیر می‌کند، علت تشکیل آن عفونت درمان نشده پالپ دندان و از بین رفتن عصب دندان ها است.

  • کیست دنتی ژروس و کیست ادنتوژنیک ( کیست داخل لپ )

این کیست دهان در اطراف تاج دندان عقل شکل می‌گیرد که در موارد حاد و پیشرفته با سرطان دهان همراه است. در این نوع کیست دهانی، تورم در آرواره فک دیده می‌شود؛ اگر این نوع کیست داخلی درمان نشود، آسیب جدی به فک و دندان ها می‌زند.

  • کیست موکوسل ( کیست مخاطی دهان )

این نوع کیست بافت های نرم دهان مثل زبان، قسمت درونی گونه و لب ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این کیست ها معمولا به دلیل سوزش و آسیب بافتی ایجاد می‌شوند، البته بر خلاف دیگر کیست های دهان این کیست ها خود به خود از بین می‌روند. البته این مورد درباره کیست سقف دهان و لثه سخت تر قابل درمان است.

علت کیست عفونی لب

علت کیست دهان  

از شایع ترین علت های ابتلا به کیست دهان عفونت ها و آلوده شدن پالپ دندان ها است که در انتهای ریشه دندان و داخل استخوان ها ایجاد می‌شود که البته با روش های دارویی و خانگی قابل کنترل و درمان است.

تشخیص کیست دهان 

بهتر است برای اطمینان بیش‌تر، اول از همه علائم کیست دهان و دندان را در نظر داشته باشید؛ همانطور که گفتیم، این کیست ها می‌توانند در اطراف لب ها، دهان، دندان و لثه ها ایجاد شوند. معمولا پزشک اول از همه علائم آنها را در نظر می‌گیرد؛ مثلا کیست های عفونی دندان دردناک، قرمز و متورم هستند و کیستی که داخل مخاط دهان ایجاد شود هم به صورت زخم و تاول خود را نشان می‌دهد.

اگر شما کیست دهان و علائم اولیه آن را داشته باشید، یک سونوگرافی ساده همه چیز را مشخص می‌کند؛ البته اگر عفونت دهان شما به دندان ها هم سرایت کرده باشد، مراجعه به دندانپزشک بسیار ضروری است. در موارد خاص تر، لیزر درمانی، سرما درمانی یا تزریق کورتیکواستروئید داخل کیست هم می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

کیست لثه

درمان خانگی کیست دهان و دندان 

در بعضی از موارد کیست دهان و بخش های مرتبط با آن در خانه نیز قابل درمان است. البته در این میان، درمان کیست لثه و دندان مدت زمان بیشتری طول می‌کشد که البته خیلی سریع باید جلوی پیشرفت آن گرفته شود تا عفونی و بزرگ نشود.

  • درمان کیست دهان و دندان با آب نمک

نمک یک ماده طبیعی ضد التهاب است، شما می‌توانید از این ماده به عنوان یک دهانشویه طبیعی استفاده کنید تا زخم های لثه، روی لب و دندان ها خیلی زود برطرف شوند. برای این منظور، نصف قاشق غذاخوری نمک را در یک فنجان آب گرم بریزید و روزانه سه مرتبه به عنوان دهانشویه طبیعی از آن استفاده کنید.

  • عسل ؛ بهترین دارو برای کیست دهان

عسل یکی از بهترین گزینه ها برای درمان موکوسل ( زخم دهانی و لب ها ) است؛ زیرا این ماده طبیعی خاصیت ضد التهابی دارد که به تسکین تورم ناشی از کیست دهان کمک می‌کند. برای درمان کیست دهان، یک قاشق چایخوری عسل را با پودر زردچوبه مخلوط کنید و این ترکیب را روی محل زخم بمالید؛ پس از ۲۰ دقیقه محل زخم و کیست را با آب ولرم بشویید. انجام این کار، سه مرتبه در روز الزامی است.

  • درمان کیست با یخ

یخ می‌تواند التهاب، درد و سوزش ناشی از این نوع کیست ها را التیام ببخشد و کیست های بزرگ دهانی را برطرف کند. برای این منظور، می‌توانید از یک کمپرس سرد در ناحیه ملتهب استفاده کنید تا تورم و درد کاهش پیدا کند.

  • گلیسیرین

گلیسیرین یکی دیگر از روش های درمانی مؤثر برای کیست دهان یا موکوسل ( زخم لب و دهان ) است؛ زیرا با خاصیت ضد عفونی که دارد با میکروب ها مبارزه می‌کند. برای درمان کیست و تومور های دهانی، مقداری گلیسیرین گیاهی را روی محل آسیب دیده قرار دهید و اجازه دهید تا جذب شود، سپس آن را با آب سرد بشویید، این کار را چهار بار در روز تکرار کنید. البته از این ماده به عنوان یک دهانشویه طبیعی هم می‎توانید استفاده کنید.

  • چای کیسه ای مرطوب

یک چای کیسه ای مرطوب می‌تواند شما را از شر کیست دهان و دندان نجات دهد. برای درمان زخم های لب و دهان می‌توانید از چای کیسه ای استفاده کنید؛ چون این ماده حاوی اسید تانیک است که التهاب زخم ها را کاهش می‌دهد.

برای این منظور، یک فنجان چای کیسه ای درست کنید، سپس آن را به مدت نیم ساعت درون فریزر قرار دهید. این ترکیب و محلول طبیعی را یک ربع در محل زخم قرار دهید تا کیست مخاطی از بین برود.

  • آلوئه ورا

آلوئه ورا یک درمان مناسب برای کیست مخاطی و عفونی دهان است؛ چون خواص ضد التهابی زیادی دارد که به کاهش درد و تورم ناشی از تومورها کمک می‌کند. استخراج ژل از برگ آلوئه ورا و مالیدن آن روی منطقه آسیب‌دیده و شستن آن با آب ولرم می‌تواند به درمان کیست دهان و زخم لب ها کمک کند.

  • زردچوبه

زردچوبه خواص ضد باکتری و ضد التهابی قوی دارد که می‌تواند برای درمان کیست دهان و دندان بسیار مؤثر باشد. از مخلوط یک قاشق چای‌خوری زردچوبه با مقداری شیر، خمیری به دست می‌آید که گذاشتن آن روی زخم ها بسیار تسکین‌دهنده است، البته برای جلوگیری از بزرگ شدن کیست های دهانی می‌توانید از آب زرد چوبه هم استفاده کنید.

  • روغن کرچک

روغن کرچک یکی دیگر از داروهای خانگی مؤثر و طبیعی برای درمان کیست دهان است؛ چون خاصیت ضد التهابی قوی دارد که می‌تواند سوزش و تورم در ناحیه آسیب‌دیده را کاهش دهد. استفاده از ترکیب جادویی روغن کرچک و عسل و مالیدن آن روی زخم‌ها به صورت سه بار در روز می‌تواند به کوچک شدن کیست‌های دهان و دندان کمک کند.

  • ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان هم خاصیت ضد التهاب و تسکین دهنده طبیعی دارد، یک قاشق غذاخوری پودر ریشه شیرین بیان را در دو فنجان آب گرم بریزید تا خیس بخورد. با استفاده از این محلول، دهان خود را چند بار در روز شست‌وشو دهید تا زخم های آن بهبود پیدا کند.

به پایان یک مطلب سلامتی دیگر رسیدیم، نگران کیست دهان و دندان خود نباشید، اگر این تومورها و زخم‌های پوستی که معمولا روی لب‌ها ظاهر می‌شوند شما را کلافه کرده‌اند، این راهکارهای درمانی ساده و خانگی را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…