استعلام‌ سند ملک

۲
8
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در انجام استعلام‌های ثبتی، بررسی وضعیت سند از نظر بودن در رهن بانک و یا ارگان‌های دیگر انجام می‌شود. همچنین بررسی اینکه ملک در حال معامله، در طرح‌های ساخت و سازهای شهری نبوده باشد هم در دفتر اسناد رسمی انجام می‌گردد.
استعلام سند ملک

ثبت دقیق املاک موجب کاهش دعاوی در دادگاه، امنیت بیشتر معاملات و حفظ و حراست از حقوق مالکین می‌گردد. یکی از مهم‌ترین مراحل در راستای ثبت سند، استعلام‌های ثبتی است. در مجله دلتا به بررسی استعلام سند ملک پرداخته شده است.

استعلام سند ملک

بعد از انجام معامله، وقت آن است که با در دست ‌داشتن مدارک لازم و مبایعه‌نامه تنظیم شده، به یکی از دفا‌تر اسناد رسمی مراجعه کنید. قانون، دفاتر اسناد رسمی را ملزم کرده که برای انجام هر گونه معامله نسبت به املاکی که دارای سند مالکیت هستند، استعلام‌هایی را از اداره ثبت، شهرداری و دارایی محل وقوع ملک و در صورت لزوم تامین اجتماعی و برخی ارگان‌های دیگر با توجه به ملک مورد نظر انجام دهند. این کار در پاسخ به درخواست همان دفترخانه (دفترخانه تنظیم کننده سند انتقال ) از واحد ثبتی محل وقوع ملک مورد معامله صادر می‌گردد.

مراحل استعلام سند ملک

انجام استعلام های ضروری برای ثبت سند چه فایده ای دارد؟

در انجام استعلام‌های ثبتی، بررسی وضعیت سند از نظر بودن در رهن بانک و یا ارگان‌های دیگر انجام می‌شود. همچنین بررسی اینکه ملک در حال معامله، در طرح‌های ساخت و سازهای شهری نبوده باشد هم در دفتر اسناد رسمی انجام می‌شود. با این حال برای دریافت نتیجه نهایی این استعلام‌ها به زمانی حدود یک تا دو هفته نیاز است. هزینه‌های مربوط به این کار بر عهده صاحب سند است. این هزینه در‌‌ همان زمان مراجعه اولیه به دفتر اسناد رسمی دریافت می‌شود.

مدت اعتبار استعلام ثبتی

مدت اعتبار آن برای املاک واقع در همان شهر یک ماه از تاریخ صدور است. ضمنا این استعلام بصورت الکترونیکی از طریق سامانه سیستم الکترونیکی اسناد و فقط توسط همان دفترخانه پس از رویت اصل سند و احراز هویت مالک یا قائم مقام قانونی او صورت می‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مراحل سند زدن ملک “سند زدن خانه چه مراحلی دارد؟” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۸:۳۹ ق٫ظ

  2. سعید

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۸ ب٫ظ

    سلام میخواستم بدونم ایا کسی میتونه با داشتن شماره ملی کسی لیست دارایی کسی رو در بیاره؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …