سلیاک ؛ بیماری خطرناک و کشنده!

0
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بیماری سلیاک چیست؟ یک التهاب روده خطرناک که البته با رژیم غذایی مناسب و سالم قابل درمان است، با مجله دلتا همراه باشید.
سلیاک

بیماری سلیاک یک اختلال هاضمه است که باعث التهاب روده و اشکال در جذب مواد غذایی می‌شود و کودکان و بزرگسالان را درگیر می‌کند، این واکنش شیمیایی نسبت به پروتئین گلوتن با اصلاح رژیم غذایی و کمک گرفتن از طب سنتی قابل کنترل و درمان است، با دلتامگ همراه باشید تا درباره بیماری سلیاک اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اختلال روده

بیماری سلیاک چیست؟ 

بیماری سلیاک ( اسپرو یا سولیاک ) اختلالی است که نسبت به پروتئین گلوتن ایجاد می‌شود و مبتلایان به این بیماری نباید غلات مصرف کنند. درواقع بیماری سلیاک یک اختلال هاضمه و التهاب روده است که به دلیل حساسیت نسبت به گلوتن ایجاد می‎شود و رژیم غذایی خاصی دارد؛ مثلا مصرف گندم و جو برای مبتلایان به این بیماری ممنوع است؛ اگر این بیماری درمان نشود ممکن است در بلند مدت به پوشش روده آسیب بزند و مانع از جذب صحیح مواد غذایی شود.

علت بیماری سلیاک 

بیماری سلیاک از تعامل بین ژن ها، خوردن غذا هایی با گلوتن زیاد یا عوامل محیطی ایجاد می‌شود اما علت دقیق آن مشخص نیست. جراحی، بارداری، زایمان، عفونت ویروسی یا استرس عاطفی هم می‌تواند باعث بروز این بیماری در فرد شود.

بیماری روده

علائم بیماری سلیاک 

از جمله علت های شایع سلیاک، خستگی، اسهال و استفراغ، کاهش وزن، نفخ و کم خونی است؛ البته این علائم در کودکان و بزرگسالان می‌تواند متفاوت باشد. بیایید تا با هم علائم شایع این بیماری را بررسی کنیم:

  • خستگی و بی حالی بدن
  • کم خونی
  • پوکی استخوان
  • خارش پوست
  • زخم دهان
  • سردرد میگرنی
  • آسیب به سیستم عصبی
  • درد مفاصل
  • سوزش معده

سو هاضمه کودکان

سلیاک در کودکان 

در کودکان زیر 2 سال یا بزرگتر، این بیماری معمولا با علائمی مثل استفراغ، اسهال، تورم شکم، کاهش اشتها، یبوست، ضعف ماهیچه، بلوغ دیررس یا کوتاهی قد خود را نشان می‌دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟ ( خطر بیماری سلیاک ) 

بیماری سلیاک هم مثل هر بیماری دیگر می‌تواند خطرناک باشد. اگر اسهال یا ناراحتی گوارشی دارید که مدت زمان آن بیشتر از دو هفته طول کشیده است، باید به پزشک مراجعه کنید. درباره کودکان هم اگر رنگ کودک پریده یا اختلالی در رشد او ایجاد شده باشد، باید با پزشک اطفال مشورت کنید.

آیا بیماری سلیاک کشنده است؟ 

اگر این بیماری به موقع درمان نشود، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. درباره عوارض بیماری سلیاک چه می‌دانید؟ این بیماری تا حدی می‌تواند خطرناک باشد که باعث ابتلا به بیماری های دیگر شود:

  • سوء تغذیه
  • تضعیف استخوان ها و کمبود کلسیم
  • سقط جنین و ناباروری
  • سرطان روده کوچک یا التهاب روده
  • مشکلات عصبی ( تشنج )

تغذیه برای سو هاضمه

درمان بیماری سلیاک ( درمان بیماری سلیاک در طب سنتی ) 

برای کنترل و درمان این بیماری اولین گزینه تغییر در رژیم غذایی است. رژیم غذایی بدون گلوتن می‌تواند به افراد مبتلا به این بیماری کمک زیادی کند. شما می‌توانید با استفاده از این راهکار های خانگی این بیماری را در خانه درمان کنید.

  • درمان خانگی و گیاهی بیماری سلیاک

همانطور که گفتیم، اولین قدم استفاده از یک رژیم غذایی سالم بدون گلوتن است. مصرف فیبر زیاد، درمان کننده این وضعیت است؛ بنابراین، بهتر است از میوه، سبزیجات تازه و همچنین آب سبزیجات در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

۱. روغن ماهی

روغن ماهی درمان مؤثری برای بیماری سلیاک است؛ زیرا مثل یک لایه پوششی برای روده ‌ها عمل می‌کند و نمی‌گذارد التهاب در آن‌ ایجاد شود. از این روغن می‌توانید در انواع  غذا های خانگی استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی:  روش درمان سریع ریزش مو

۲. عصاره برگ زیتون

عصاره برگ زیتون برای درمان بیماری سلیاک به کار می‌رود؛ چون مصرف منظم آن باعث عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن می‌شود. این روغن به کاهش واکنش های خود ایمنی در روده کوچک کمک می‌کند. از این ماده مغذی می‌توانید در انواع مختلف سالاد و غذاها استفاده کنید.

۳. بابونه

بابونه سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی است که بسیاری از بیماری ‌ها از جمله سلیاک را درمان می‌کند. این گیاه دارویی، التهاب در دستگاه گوارش و همچنین درد معده و روده را کاهش می‌دهد.

4. چای دم اسب

این گیاه عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد؛ مصرف روزانه چای دم اسب حساسیت معده و دستگاه گوارش را به گلوتن کاهش می‌دهد؛ بنابراین، با استفاده از این گیاه می‌توانید میزان گلوتن را در بدن خود کنترل کنید.

۵. آلوئه‌ ورا

آنتی اکسیدان های طبیعی آلوئه ‌ورا خاصیت ضد التهابی دارند که برای درمان این بیماری گزینه بسیار مناسبی است؛ مصرف روزانه یک لیوان آبمیوه طبیعی آلوئه ورا باعث تحریک دستگاه گوارش می‌شود.

6.پاپریکا

پاپریکا سرشار از ویتامین C است که خاصیت ضد التهابی برای بدن دارد، این ماده درد دستگاه گوارش و التهاب ناشی از بیماری سلیاک را تسکین می‌دهد. از این ماده مغذی می‌توانید در غذا های مختلف استفاده کنید.

7.ماست

لبنیات و به خصوص مصرف ماست و غذا های پروبیوتیک می‌تواند باعث تحریک دستگاه گوارش شود و رشد باکتری های ضروری را در بدن افزایش دهد، رعایت همین مسئله ساده در رژیم غذایی می‌تواند بیماری سلیاک را کنترل و درمان کند.

8.ترشی زنجبیل

شاید از شنیدن نام ترشی زنجبیل تعجب کنید اما این ماده خاصیت ضد التهابی دارد که می‌تواند پرز های آسیب دیده روده را در افراد مبتلا به بیماری سلیاک درمان کند. استفاده از سیر در کنار این چاشنی هم برای کنترل این بیماری گزینه مناسبی است.

رژیم گلوتن

پرهیز غذایی برای بیماران مبتلا به سلیاک 

در کنار تمام مواد غذایی مفید برای بیماری سلیاک، پرهیز های غذایی ضروری هم وجود دارد که به کنترل و درمان این بیماری  کمک می‌کند، اگر به این بیماری مبتلا هستید، این پرهیز های غذایی را حتما رعایت کنید.

  • غذا های حاوی شیر گاو نخورید.
  • به کودک خود شیر دهید تا نیازی به مصرف شیر گاو نباشد.
  • از مصرف قند زیاد یا محصولات تهیه شده از آرد سفید پرهیز کنید.
  • از مصرف غذا های فراوری شده، سرخ کرده و هله هوله پرهیز کنید.
  • غذا های شیرین و شکلات مصرف نکنید.
  • مصرف گوشت را به حداقل برسانید.
  • از مصرف تنباکو، چای، قهو و الکل پرهیز کنید.

یک مطلب سلامتی دیگر هم به پایان رسید، خوشحال هستیم که اطلاعات تازه‌ای درباره این بیماری و راهکار های درمان آن به دست آورده‌اید، این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که مجله دلتا پزشک خانواده شما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

درمان فوری سردرد شدید با 4 راهکار ساده

درمان فوری سردرد شدید در بسیاری از مواقع بسیار راحت و آسان است و حتی نیاز به استفاده از دا…