تالاب گندمان ؛ تا از دست نرفته آن را ببینیم

۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تالاب گندمان در لیست ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری در ایران قرار دارد و در دفتر بین ‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن هم ثبت شده است. ۱ ملیون سال سن دارد و آب آن از باران و برف، چشمه‌ ها و رودخانه آق بلاغ تامین می‌شود.
تالاب گندمان

این روزها فصل زمستانی نه چندان سردی داریم و به ندرت می‌شود که هوا به چندین درجه زیر صفر برسد. اما برخی مناطق آن سرمای خود را حفظ کرده اند و خوشبختانه می‌توانند هنوز هم مقصدی عالی برای علاقمندان به سرد گردی و گشت و گذار در برف و سرما باشند. هرچند البته سردی این مناطق هم دیگر به آن هوای یخ و یخ بندان چندین سال قبلش نمی‌رسد. استان چهار محال و بختیاری یکی از همان هاست. امروز با صفحه گردشگری مان به این استان و شهرستان بروجن سفر می‌کنیم تا به یکی از زیبا ترین تالاب های آن سر بزنیم. تالاب گندمان بروجن که از مقاصد بی نظیر برای گردشگران است. با مجله دلتا بمانید.

عمق گندمان

تالاب گندمان

تالاب گندمان زمانی شکارگاه بهرام گور بود. نام آن را از روی شهری تاریخی که منطقه ییلاقی و سلطنتی بوده است، گرفته اند. در لیست ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری در ایران قرار دارد و در دفتر بین ‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن هم ثبت شده است. می گویند ۱ ملیون سال سن دارد و آب آن از باران و برف، چشمه‌ها و رودخانه آق بلاغ تامین می‌شود.

پوشش گیاهی تالاب گندمان از گیاهانی مانند بید، مرغ، جگن، ساز، نی، لویی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسک آبی و بزواش تشکیل شده است. امکانات ویژه تفریحی و ورزشی دارد و مرکز پرورش و نگهداری اسب هم هست. آنجا فضایی برای سوارکاری در مرغزارهای اطراف تالاب هم فراهم شده است که می‌توان در سفر، برای تفریح سری به آنجا زد. منطقه گندمان سردسیر است و تقریباً زمستان‌ هایی سخت دارد. سرد ترین ماه سال دی و گرم‌ ترین ماه آن تیر است. ۸ روستا در حاشیه تالاب قرار گرفته و دسترسی به آنجا هم به راحتی از  جاده آسفالت روستا های حسین آباد و نصیر آباد امکان پذیر است.

پوشش گیاهی گندمان

مساحت تالاب ۱۲۰۰ هکتار است اما در حال حاضر مساحت آن به ۹۸۰ هکتار رسیده است. و در فصلی که پر آب باشد، عمق متوسط تالاب به حدود ۳۰  سانتیمتر مى‌رسد و در برخی نقاط به ۷۵ سانت هم خواهد رسید.

تالاب گندمان کجاست

در نزدیکی شهر گندمان از شهرستان بروجن استان چهار محال و بختیاری، جایی در فاصله بین جاده بروجن به لردگان تالاب زیبای گندمان قرار گرفته است. به شکلی که فاصله  تالاب تا بروجن ۲۰ کیلومتر و با گندمان ۴ کیلومتر فاصله دارد. یکی از آبگیر های حوزه آبریز آق بلاغ است و فاصله کمی تا تالاب چغاخور دارد.

نزدیکترین جاذبه گردشگری به تالاب گندمان

نزدیک ترین جاذبه گردشگری به گندمان دیدنی، تالاب چغاخور است. این تالاب نیز از مناظر و پوشش گیاهی بسیار شگفت بر خوردار است و در سفرتان به تالاب گندمان می توانید از این مقصد گردشگری هم دیدن کنید. بر فلات بلندی در دامنه کوه زاگرس، در دل دشتی سرسبز و وسیع، تالابی زیبا نشسته است به نام چغاخور. با آب‎ و هوایی به شدت فرح‎ بخش و مناظری به شدت چشم‎ نواز. به هر سو از تالاب چغاخور و دیدنی ‎های اطراف آن نگاه کنیم، گویی تابلویی نقاشی شده،  “چغاخور” نامی آمیخته از دو کلمه پارسی و ترکی‎است؛ “خور” در پارسی به معنی خورشید و آفتاب آورده شده و چغا به ترکی یعنی تپه و مرغزار، در نتیجه چغاخور یعنی “مرغزار خورشید”.

پیشنهاد مطالعه: برای آنکه راجع به تالاب چغاخور بیشتر بدانید می‌توانید مطلب “چغاخور، خورشید چمنزار ایران” را هم مطالعه کنید.

تالاب چغاخور

پوشش جانوری تالاب گندمان

غالباً دامداران برای چرا، دام های خود را به این منطقه می‌آورند و متاسفانه نیمی از تقصیرات کم شدن مساحت تالاب هم به گردن همین دام داران است. در غیر اینصورت، پرندگان  بیشترین پوشش جانوری تالاب گندمان  را تشکیل می دهند که اغلب آن ها در زمستان به این تالاب مهاجرت می‌کنند. مانند: مرغابی ها، باکلان، کوکر، سلیم، حواصیل و آنقوت و لک لک، شکاریا،  یلوه و…که  هر سال در اواخر فصل پاییز به این تالاب می‌آیند. پرندگان بومی تالاب گندمان هم شامل لک لک ها، چنگر، سنقر، شکاری ها و … می‌شوند.

انواع مارها ، قورباغه ها ، لاک پشت و پستاندارانی نظیر گراز ، شغال ، گرگ ، خفاش ، روباه ، خرگوش و نیز ماهی گورخری ، سفید کولی ، ماهی پوزه ای و سیاه ماهی هم در اطراف این تالاب زندگی می کنند که دیدن آن ها در هنگام سفر از شانس های گردشگران است.

پوشش گیاهی

۲ دیدگاه

  1. یوسفی

    ۹ دی ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۷ ب٫ظ

    زیباست

    پاسخ

    • گلزار

      ۹ دی ۱۳۹۸ در ۴:۴۵ ب٫ظ

      بلی بسیار 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…