بازار ملک روی خط مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

روزنامه دنیای اقتصاد- نرخ سود تسهیلات صندوق یکم کاهش می‌یابد؟

مشاور رئیس ‌جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌ های فرسوده و ناپایدار شهری با اشاره به تاکید رئیس‌جمهوری مبنی بر کاهش سود تسهیلات در بخش نوسازی بافت  فرسوده به ۶ درصد گفت: کاهش نرخ سود تسهیلات از ۸ درصد به ۶ درصد در محدوده بافت فرسوده نیاز به مصوبه شورای پول و اعتبار دارد و قرار است در جلسه آینده شورا به این موضوع پرداخته شود. ترکان در پاسخ به این سوال که احتمال تصویب کاهش سود تسهیلات چقدر است، گفت : ازآنجا که این موضوع مورد نظر آقای روحانی است ، وزرا به طرح رای خواهند داد و کاهش نرخ تسهیلات اتفاق می‌افتد.

روزنامه همشهری – هنوز به طرح مسکن اجتماعی بودجه اختصاص داده نشده است

حدود یک سال از تصویب طرح مسکن اجتماعی در هیات وزیران می‌گذرد. بر اساس این طرح قرار بود سالانه ۱۰۰ هزار واحد در قالب مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی با مسئولیت بنیاد مسکن تامین شود. با این وجود به دلیل تخصیص نیافتن بودجه و یارانه‌های مورد نیاز این طرح هنوز  روی کاغذ باقی مانده و عملیاتی نشده است.

در سال ۱۳۹۵در اجرای سیاست‌های دولت یازدهم در تامین مسکن قشرهای کم‌ درآمد برنامه مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی تدوین و تصویب شد. با اینکه در ماه‌های اخیر، مسوولان از اجرای قریب الوقوع مسکن اجتماعی خبر دادند، هنوز خبری از اجرای جدی این طرح نشده است.

بازار ملک روی خط مطبوعات

روزنامه جهان صنعت – پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در سال ۹۷

تحولات احتمالی بازار پول از جمله افزایش سود سپرده‌های بانکی با بر جای گذاشتن اثر دو‌گانه در بازار مسکن در کوتاه ‌مدت منجر به مهاجرت برخی از سرمایه‌ها از بازار مسکن به بازار پول شده است اما در بلند مدت  از طریق افزایش تمام شده پول، سطح دسترسی سرمایه‌گذاران، سازندگان و خریداران مسکن به تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد. برآورد علی چگنی مدیرعامل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌ و‌شهرسازی نشان می‌دهد در سال آینده نرخ تورم بخش مسکن چهار تا پنج درصد بالاتر از تورم عمومی باشد. پرش قیمتی در سال آینده با توجه به ۶/۲ میلیون واحد خالی و ۱/۲ میلیون واحد نیمه‌خالی‌ ،گذاره ‌ای غیرمتحمل در بازار مسکن است. با وجود این طی پنج سال اخیر تولید مسکن جدید، افت محسوسی داشته و بازار از طریق واحدهای خالی تغذیه شده است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود سال آینده با کمبودهای تدریجی واحدهای کوچک متراژ روبه رو شویم که می‌تواند تابلوی سرمایه‌گذاری برای مسکن ۹۷ باشد.

روزنامه جهان اقتصاد-  رشد ملایم مسکن درسال ۹۷

فردین یزدانی، کارشناس اقتصاد شهری و مسکن بر این عقیده است که افزایش نرخ سود سپرده‌ ها، سرعت‌گیر جریان مبادلات در بازار مسکن خواهد بود.

یزدانی، افزایش نرخ تورم  را نیز به عنوان یکی از عوامل تسریع‌ کننده  رونق در بازار مسکن خواند و افزود: افزایش نرخ تورم اگرچه منجر به افزایش هزینه‌های تولید مسکن ‌می‌شود اما این عوامل سبب ‌می‌شود که تقاضا اندکی زودتر وارد بازار شود و افزایش حجم نقدینگی، افزایش جریان مبادلات را در بازار رقم خواهد زد.

وی گفت: در مجموع، گمان من این است که همین روندی که بازار در سال جاری پیمود، یعنی رشد نسبتا ملایم معاملات و افزایش نسبتا ملایم قیمت در حد و حدود تورم عمومی در سال آینده نیز حاکم باشد.

 

 مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…