مسئولیت های مالک و مستاجر در تعمیرات ملک اجاره ای

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در طول مدت اجاره ممکن است خانه اجاره ای دچار مشکلاتی شود که نیاز به تعمیرات داشته باشد. اما باید بدانید که کدام یک از تعمیرات ملک اجاره‎ای به عهده شماست.
تعمیرات ملک اجاره ای

به دلیل بالا بودن قیمت ملک در ایران، مردم به دو دسته ی مستاجر و مالک تقسیم می شوند که البته باید گفت روز به روز به تعداد اجاره نشین ها اضافه می‎شود. پس اطلاع دقیق از مشکلاتی که ممکن است در این مورد پیش آید، خالی از فایده نیست.

یکی از مشکلاتی که ممکن است در دوره ی اجاره نشینی اتفاق بیفتد این است که در طول مدت اجاره، خانه یا آپارتمان اجاره ای نیازمند یک سری تعمیرات گردد. اگر چنین مشکلی پیش آید، مستاجر حق ندارد مانع تعمیرات شود؛ در غیر اینصورت دادگاه می تواند او را مجبور کند و حتی اگر ضرورت داشته باشد، حکم به تخلیه موقت برای مدت زمان معلومی بدهد.

چه تعمیراتی بر عهده ی مالک و چه تعمیراتی بر عهده ی مستاجر است؟

هزینه ی تعمیرات و تمامی مخارجی که برای استفاده از خانه یا آپارتمان اجاره ای لازم است بر عهده ی مالک است. اما اگر مستاجر که در واقع آن خانه یا آپارتمان در طول مدت اجاره در دست او امانت است، در نگه داری آن کوتاهی کند یا عمدا و یا از روی بی احتیاطی ضرری به ملک بزند که نیازمند تعمیر شود، خودش باید تعمیر را انجام دهد.

 تعمیرات ملک اجاره ای

تعمیرات کلی و اساسی راجع به اصل بنا و یا تاسیسات عمده که درآن به کار رفته، مانند دستگاههای حرارت مرکزی، آسانسور، دستگاه تهویه، برعهده ی مالک و تعمیرات جزئی و تزئینی و تعمیراتی که مربوط به استفاده بهتر از ملک هستند برعهده ی مستاجر می باشد.

اگر مالک تعمیراتی که برعهده اوست را انجام نداد چه کنیم؟

اگر مالک تعمیراتی که بر عهده اش است را انجام ندهد، مستاجر می تواند از دادگاه اجبار او را بخواهد. اگر باز هم تعمیر نکرد مستاجر می تواند برای فسخ قرارداد اجاره به دادگاه مراجعه کند و یا از دادگاه بخواهد که به او اجازه دهد تعمیرات لازم را انجام دهد و هزینه و مخارجش را حداکثر تا معادل ۶ ماه اجاره بها به حساب مالک بگذارد.

اگر مستاجر حق استفاده از انشعابات آب، تلفن، برق یا گاز یا تاسیسات حرارت مرکزی یا تهویه و امثالهم را دارا باشد، مالک فقط برای «تعمیرات ضروری» می تواند آن را قطع کند. مگر اینکه مستاجر طبق شرایط مندرج قرارداد اجاره بهای مصرفی آن را نپرداخته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…