بیماری کرون چیست؟

۴
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بیماری کرون چیست؟ یک نوع التهاب روده که می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ درباره این بیماری چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
بیماری-کرون چیست

بیماری کرون چیست؟ آیا بیماری کرون کشنده است؟ نوعی از التهاب خطرناک روده که مانع از جذب آهن و ویتامین  b12‌ می‌شود و احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را بالا می‌برد، اگر این بیماری کنترل و درمان نشود، می‌تواند باعث پوکی استخوان شود. اگر می‌خواهید درباره این بیماری بیشتر بدانید، مجله دلتا را ورق بزنید.

بیماری کرون چیست

بیماری کرون چیست؟ 

کرون، التهاب روده و دستگاه گوارش است که باعث اسهال شدید، خستگی بدن، کاهش وزن و سوء تغذیه می‌شود. التهاب ناشی از این بیماری، اغلب به لایه های بافت روده آسیب می‌رساند و می‌تواند بسیار دردناک و ناتوان کننده باشد و گاهی اوقات هم منجر به مرگ شود.

علت بیماری کرون 

علت بیماری کرون به طور دقیق مشخص نیست اما استرس و رژیم غذایی ناسالم می‎تواند از جمله علت های تشدید این بیماری باشد. وراثت، ژنتیک، سابقه خانوادگی، مصرف دارو های خاص، سن افراد ( قبل از ۳۰ سالگی ) و سیگار کشیدن بیش از حد می‌تواند از جمله دلایل ابتلا به بیماری کرون باشد.

بیماری کرون چیست

علائم بیماری کرون 

کرون یک بیماری مزمن است که می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش و روده ها را ضعیف کند، این بیماری بیشتر قسمت انتهایی روده باریک و قسمت ابتدایی روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد و حتی می‌تواند تمام لایه های روده را درگیر سازد و موجب فیبروز شود. افرادی که به کرون شدید مبتلا هستند، معمولا دچار التهاب پوست، درد مفاصل و ناراحتی کبد و صفرا می‌شوند؛ علائم شایع بیماری کرون:

عوارض شایع بیماری کرون ( التهاب روده ) 

همانطور که گفتیم، اگر این بیماری درمان نشود، می‌تواند باعث سوء تغذیه، اسهال شدید، درد های شکمی، کم خونی و کمبود ویتامین b12‌ ‌و آهن، پوکی استخوان، اختلال پوستی و سرطان روده بزرگ در فرد شود.

بیماری کرون چیست

درمان گیاهی و خانگی کرون روده 

در کنار درمان های شیمیایی و مصرف قرص و کپسول کرون، اگر میزان التهاب روده و دستگاه گوارش کم باشد، می‌توان از طب سنتی و درمان های خانگی و گیاهی استفاده کرد. مصرف چه خوراکی هایی می‌تواند التهاب روده را کاهش دهد؟ با ما همراه باشید.

رژیم غذایی برای درمان بیماری کرون

بهترین رژیم غذایی برای کنترل و درمان این بیماری استفاده از انواع مختلف ادویه های گیاهی در طب سنتی است. از زنجبیل، دارچین، فلفل و زردچوبه گرفته تا گیاهان دارویی مختلف و تهیه چای و دمنوش های خانگی با آنها. اگر دستگاه گوارش و روده های شما حساس نیست، می‌توانید با یک سوپ خانگی رقیق و سرشار از ادویه های طبیعی شروع کنید تا علاوه بر کنترل این بیماری، یبوست و بواسیر شما هم درمان شود.

همچنین مصرف مواد غذایی که ویتامین d‌ فراوانی دارند؛ مثل جگر، زرده تخم مرغ و میگو هم می‌تواند برای درمان این بیماری بسیار مفید باشد.

  • درمان بیماری کرون با چای سبز

آنتی اکسیدان های طبیعی چای سبز می‌تواند علاوه بر سرطان با بسیاری از بیماری های دیگر هم مبارزه کند. برای این منظور می‌توانید از یک قاشق چای‎خوری چای سبز به همراه آب جوش و کمی عسل استفاده کنید؛ این دمنوش جانانه معده و روده شما را شستشو می‌دهد.

  • گل ختمی

گل ختمی هم می‌تواند التهاب روده را کم کند؛ برای این منظور، حدود ۳ گرم از برگ های خشک شده گل ختمی را  با آب بشویید و یک فنجان آب جوش به آن اضافه کنید، این معجون خانگی را با یک در پوش به مدت ۱۵ دقیقه بپوشانید و روزی سه لیوان از آن میل کنید. ترکیب این گیاه نه تنها بیماری کرون بلکه دیابت را هم درمان می‎کند.

  • زردچوبه

مخلوط سه قاشق چای‎خوری زردچوبه در آب ولرم و مصرف روزانه آن هم می‌تواند التهاب روده را کم و به سلامت دستگاه گوارش کمک کند.

  • کندر

کندر فقط خوراکی مفید برای تقویت هوش و حافظه نیست؛ اگر التهاب روده دارید، حدود ۱۲۰۰ میلی‌گرم کندر را در ۳ وعده و به صورت روزانه مصرف کنید. البته ترکیب روغن کندر و عسل هم می‌تواند این بیماری را درمان کند.

  • زنجبیل

مقداری ریشه زنجبیل را به خوبی بشویید و رنده کنید، سپس یک دوم قاشق چای‌خوری از این ادویه را در آب جوش بریزید و در آخر کمی عسل به این معجون اضافه کنید. برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش و پاکسازی آن می‌توانید از این دمنوش گیاهی ۳ بار در روز استفاده کنید.

بیماری کرون چیست

  • هویج

از این ماده غذایی می‌توانید به صورت مجزا یا داخل سالاد استفاده کنید. برای این منظور، تعدادی هویج را به خوبی بشویید و در قطعات کوچک خرد کرده سپس آنها را درون قابلمه بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا هویج ها با شعله کم بپزند، در آخر کمی نمک به هویج های پخته اضافه کنید، این فرایند درمانی باید ۳ بار در روز انجام شود.

  • علف لیمو

علف لیمو یک گیاه معطر و عجیب است که می‌تواند کرون روده را درمان کند. برای این منظور، ۲ عدد چای سبز کیسه ای را داخل آب در حال جوش بیندازید و بگذارید تا کمی خنک شود، بعد از ۱۵ دقیقه، چند قطره روغن علف لیمو به این ترکیب اضافه کنید، از این نوشیدنی می‌توانید دو بار در روز استفاده کنید.

  • مخلوط ماست و سیر

هر روز ماست و سیر بخورید. چند تکه گل سیر تهیه کنید، آن را له و عصاره آن را خارج کنید، سپس آنها را درون ظرف بریزید و هر روز مقداری از آن را با کمی آب یا ماست ترکیب کنید و بنوشید، این مواد خاصیت ضد باکتری و پروبیوتیک دارند و میکروب های دستگاه گوارش را تار و مار می‌کنند.

  • آلوئه ورا

برگ های آلوئه ورا برای روده و دستگاه گوارش شما معجزه می‌کنند. برای این منظور، مقداری از عصاره این گیاه را با سرکه سفید و لیموی تازه مخلوط کنید، آن ها را داخل ظرفی بریزید و به صورت روزانه و به میزان یک فنجان از آن میل کنید.

  • فلفل نعنایی

ترکیب مقداری از برگ های تازه فلفل نعنایی با آب جوش می‌تواند مثل یک جاروبرقی تمام باکتری ها و التهاب روده، معده و دستگاه گوارش را برطرف کند. البته شما می‌توانید با برگ های تازه فلفل نعنایی هم دمنوش یا چای خانگی تهیه  و به صورت روزانه آن را مصرف کنید.

  • روغن زیتون

روغن زیتون طبیعی و مرغوب می‌تواند التهاب پوست و قسمت های داخلی بدن مثل روده ها را کاهش دهد. این روغن به دلیل وجود فلاونوئید ها که نوعی آنتی اکسیدان طبیعی هستند، برای رشد و ترمیم سلول ها به خصوص سلول های گوارشی گزینه بسیار مناسبی است. درواقع فلانوئید ها می‌توانند با رادیکال های آزادی که باعث التهاب می‌شوند، مبارزه کنند و آنها را کاهش دهند.

با یک بیماری دیگر هم آشنا شدید. شما کدام یک از این درمان های خانگی را بیشتر دوست دارید؟ طب سنتی همیشه در خدمت سلامت شما است.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ در ۷:۱۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۷ دی ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۶ ب٫ظ

  3. مودت

    ۷ دی ۱۳۹۸ در ۴:۴۷ ب٫ظ

    واقعا مفید و سپاس

    پاسخ

  4. یوسفی

    ۷ دی ۱۳۹۸ در ۳:۱۸ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…