روستای واریان کرج ، تنها روستای آبی ایران

۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در گشت و گذار روستای واریان به شگفتی هایی بر می خورید که برایتان جالب خواهد بود. مثلاً هیچ مغازه سوپر مارکتی در آنجا نیست یا حیاط خانه‌ ها در و دیوار ندارد و مشترک است.
روستای واریان

یکی از زیبا ترین روستا های استان البرز در مسیر جاده کرج- چالوس قرار گرفته است. این روستا از جاهای دیدنی کرج، یکی از روستاهای بکر ایران، به نام روستای واریان است و از شگفت انگیز ترین روستاهای ایران محسوب می شود. از آنجایی شگفت انگیز که آب و هوایش غیر قابل توصیف، پاکیزه و سالم است. زیرا ورود هرگونه ماشین، موتور و حتی دوچرخه به آن ممنوع است. می خواهیم امروز با صفحه گردشگری مان به این روستا سری بزنیم و شما را هم در این گردشگری سهیم کنیم، پس با مجله دلتا همراه شوید.

واریان کرج

روستای واریان کجاست ؟

روستای واریان با کوه های اطراف احاطه شده و مناظر بی نظیری از طبیعت را در خود جای داده است؛ می توان گفت همین طبیعت بی بدیل است که حتی دیدن این روستا را به یکی از واجبات گردشگری تبدیل کرده است. جالب اینکه تنها راه ارتباطی به آن راه آبی است، یعنی عبور از سد کرج به وسیله قایق. چرا که واریان ابتدا در جایی که اکنون بستر دریاچه سد کرج است، قرار داشت اما پس از ساخت سازه عظیم این سد، رفته رفته اهالی و ساکنان آن به مناطق بالاتر کوچ داده  و به دلیل زیبایی اش به یکی از قطب‌ های گردشگری کرج تبدیل شده است. در ۲۵ کیلومتری جاده خوش منظره چالوس قرار گرفته و تنها روستای آبی ایران است. برای رسیدن به آن معمولاٌ از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۳ و از ۱۵ عصر تا ۱۱ شب قایق های سد کرج شما را به این روستای شگفت خواهند رسانید.

روستای هوای پاک واریان

روستای واریان ، پاکیزه ترین هوای ایران

شاید تا به امروز باور نداشتید که در ایران هم منطقه ای هست که به داشتن پاکیزه ترین هوای ایران معروف شده باشد. اما خوب است بدانید به دلیل تردد قایق‌ ها در این منطقه و ممنوعیت ورود وسیله نقلیه، هوایی بدون دود و سرشار از پاکیزگی در روستای واریان وجود دارد. هیچ مغازه سوپر مارکتی هم در آنجا نیست؛ حیاط خانه‌ ها در و دیوار ندارد و مشترک است.

معمولاً وقتی به این روستا سفر کنید شاهد بازی هایی بین ساکنان آنجا خواهید بود که شاید برایتان جالب باشد. توپ کاش. الک دلک. آقا زنجیر باف. اکر دکر. لی لی. سنگ کنارو. اشتر اشترن. درزن بپرک که هر کدام شکل خاص و در برخی موارد ترانه‌های مخصوص به خود دارند.

چطور به روستای واریان برویم ؟

همانطور که گفتیم برای رسیدن به روستای واریان باید به جاده چالوس بروید. به سد کرج برسید. سپس از آنجا به سمت پایین سد رفته و از جاده فرعی به نزدیک ترین نقطه به سد بروید. آنجا قایق هایی را خواهید دید که شما را به روستای واریان می‌رساند. البته فراموش نکنید که از ساعت ۷.۳۰ صبح اولین قایق به سمت واریان حرکت می‌کند و اگر شما دیر برسید ممکن است تا ساعت بعدی حرکت به سمت واریان کمی معطل شوید.

ورود وسیله نقلیه به روستای واریان ممنوع

بهترین فصل سفر به روستای واریان

برخی می‌گویند باید “سفر به واریان، تنها در صورت داشتن خانه شخصی، مهمان شدن در منزل اقوام و آشنایان و یا با هماهنگی قبلی جهت ورود به آن امکان‌ پذیر می‌باشد.”

مسیر اختصاصی اهالی روستای واریان، تابلویی دارد که روی آن درج شده “ورود افراد متفرقه ممنوع” اما این به دلیل ورود گردشگران نیست. بلکه از آن جهت است که حدود هفتاد درصد زمین های روستا مربوط به سازمان آب است. اما جاده شیب دار را که بگذرانید، نگهبانی از طرف سازمان آب رفت و آمدها را کنترل می‌کند و اجازه عبور گردشگران را می‌هد.

آب وهوای پاک روستای واریان

هر چند این روستا از موقعیتی بسیار خاص و ویژه برخودار است و شما در صورت نداشتن خانه نمی‌توانید شب را آنجا بمانید؛ اما فکر نکنید که با این وضعیت نمی‌توانید کلاً به روستای واریان بروید، بلکه همچنان هم قایق ها شما را به آنسوی آب ها خواهند برد تا زیبایی های این روستا را از نزدیک ببینید.

می‌توانید در هر فصلی از سال به آنجا سفر کنید چرا که به دلیل آب و هوای عالی و پوشیدن لباس مخصوص هر فصل توسط این روستا، مناظر جالبی را خواهید دید که شاید نتوانید مثل آن را در هیچ جای نزدیک تهران بیابید. به علاوه فراموش نکنید عسل های خوشمزه و لذیذ روستای واریان را به عنوان سوغات برای عزیزانتان بیاورید.

روستای راه آبی ایران

۲ دیدگاه

  1. یوسفی

    ۷ دی ۱۳۹۸ در ۵:۳۷ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

    • گلزار

      ۷ دی ۱۳۹۸ در ۶:۳۹ ب٫ظ

      سپاس از شما 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…