پاراگلایدر چیست ؟ کجا بپریم ؟

۴
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خلبان پاراگلایدر بر خلاف هواپیما در کابین نمی‌نشیند، در نتیجه تجربه‌ فوق‌ العاده‌ای از پرواز را به وجود می‌آورد؛ بدون استفاده از هیچ موتوری انجام می‌شود و فراز و فرود آن توسط پای خلبان صورت می گیرد.
پاراگلایدر چیست ؟

آرزو پرواز کردن سالیان است که انسان ها را بر آن داشته که هر دوره ای از زندگی‌شان ،  وسیله و یا دستگاهی اختراع کنند تا بتوانند شاید فقط لحظاتی را در آسمان غوطه ور شوند. از ماشین پرواز لئوناردو داوینچی گرفته تا هواپیمای برادران رایت و… . امروزه هم در گوشه کنار جهان ماشین هایی مکانیکی اختراع می شوند تا بتوانند این آرزو را برای انسان برآورده کنند؛ و یا اختراعات قدیمی تر پیشرفت داده شده و بهتر می‌توانند انسان را در آسمان معلق نگه دارند. مانند پاراگلایدر که یکی از نزدیک ترین وسایل ساخت بشر به پرواز کردن است. امروز صفحه گردشگری مان به مکان هایی سر زده که می‌توانید برای تجربه پرواز سری به آنجا بزنید و از این اقدام هیجان انگیز لذت ببرید. همراه مجله دلتا بمانید تا شما هم در این تجربه شریک باشید، بدانید پاراگلایدر چیست ؟ و کجا می توانید بپرید.

قیمت پاراگلایدر

پاراگلایدر چیست ؟

پاراگلایدر وسلیه‌ ای برای پرواز است. شاید بتوان آن را نو ظهور نامید. در اواخر دهه‌ ۸۰ اختراع شده و ساده‌ ترین وسیله‌ ای است که برای پرواز به دست بشر  ساخته شده است. تقریباً با چتری پرواز می‌کند که بیشتر یک بادپر است تا وسیله ای برای سقوط. خلبان آن می‌دود و این بادپر را از پی خود می‌کشد و به اهتزاز در می‌آورد. برای اولین بار هم در حدود سال ۱۹۸۶ میلادی کوهنوردان سوئیسی برای پایین آمدن از کوه از این وسیله استفاده کردند.

در ایران، ورزش پاراگلایدر از سال ۱۹۹۲ میلادی توسط حسن امین سعیدی و محمد امین اُبهی به ایران راه پیدا کرد و در زیر مجموعه ورزش‌ های هوایی قرار گرفت. انجمن ورزش‌ های هوایی ایران به عنوان متولی آن در کشور است و زیر نظر فدراسیون انجمن های ورزشی فعالیت می‌کند.

از آنجا که خلبان پاراگلایدر بر خلاف هواپیما در کابین نمی‌نشیند، تجربه‌ فوق‌ العاده‌ای از پرواز را به وجود می‌آورد؛ بدون استفاده از هیچ موتوری انجام می‌شود و فراز و فرود آن توسط پای خلبان صورت می‌گیرد. این وسیله حتی اسکلت داخلی هم ندارد و اجزای تشکیل دهنده‌ آن چند بند و پارچه‌ ای ضخیم است و فقط با قرار گرفتن در معرض جریان هوا مانند یک تشک بادی عمل می‌کند. از این روست که می‌گوییم نزدیک ترین وسیله برای برآورده کردن آرزوی پرواز انسان است. از سویی معتادان آدرنالین هم دسته ای جدا نشدنی از این ورزش- تفریح هستند.

سایت های پاراگلایدر تهران

پاراگلایدر در ایران

حسن امین سعیدی و محمد امین اُبهی از گذشته در رشته «هنگ گلایدر» تجربه داشتند و در هواپیمایی کشوری ایران هم کار می‌کردند. دوره آموزش کایت موتور دار را در کشور استرالیا می گذراندند که با وسیله جدید پاراگلایدر آشنا شدند. آن ها در هنگام بازگشت به ایران، دو دستگاه از این وسیله را به کشور وارد کردند.

جالب است به شما بگویم پاراگلایدر با بالارفتن از کوه و بر قله ایستادن و یا نگاه کردن از بام یک ساختمان بلند اصلاً قابل مقایسه نیست. حتی برای پرواز نیازی به پرش از ارتفاع یا انجام سقوط آزاد هم ندارید. اگر از یک حرفه ای این ورزش بپرسید پاراگلایدر چیست ؟ به شما خواهد گفت: جذاب‌ ترین نوع پرواز شخصی است، رویای پرواز را به حقیقت تبدیل کرده و خلبان بدون «هیچ چیز » در آسمان شناور است؛ همین که در شیب کوه به سمت پایین می‌دوی و از زمین کنده می‌شوی، گویا در حال سر خوردن در آسمان هستی.

طریق پرواز با پاراگلایدر چیست ؟

روش به پرواز در آوردن این وسیله عالی بادپر به جایی که شما پاراگلایدر می‌کنید بسیار بستگی دارد. به این ترتیب که اگر در دامنه کوه یا تپه یا ارتفاعات باشید، باید در جهت مخالف باد با سرعت بدوید و وسیله را پشت سر خود بکشید، تا باد زیر چتر آن جمع شود و شما را بلند کند.

اگر در نواحی پست و کم ارتفاع هستید، ابتدا در جهت مخالف می‌ایستید تا باد چتر را از زمین جدا کند و سپس برگشته و شروع به دویدن می‌کنید تا از زمین جدا شوید.

گاهی هم ممکن است در جایی باشید که به کمک یک وسیله دیگر تا زمانی که به ارتفاع مناسب برسید کشیده شوید، سپس طناب را از خود جدا کرده و مستقلاً به پرواز ادامه دهید. اینجاست که آدرنالین حاصل از هراس در خون شما فوران می کند.

پیشنهاد مطالعه: برای شناختن دیگر تفریحات هیجان انگیز مطلب “آدرنالین خون خود را با این تفریحات بالا ببرید” را مطالعه کنید.

پاراگلایدر تهران

پاراگلایدر تهران کجاست ؟

  • سایت پروازی جنت آباد
    آدرس: انتهای جنت آباد شمالی یا انتهای بلوار شهران
  • سایت پروازی توچال
    آدرس: تله کابین توچال
  • سایت پروازی امام‌زاده هاشم
    آدرس: ۶۵ کیلومتری جاده هراز از تهران، بعد از تونل
  • سایت پروازی آب سرد
    آدرس: جاده فیروزکوه، ۱۰ کیلومتر بعد از گیلاوند، ده چنار
  • سایت پروازی لواسان
    آدرس: جاده لشگرک، لواسان

کجا پرواز کنیم ؟

در کدام شهر ها پاراگلایدر کنیم ؟

در دیگر شهر های ایران هم امکان پرواز با پاراگلایدر وجود دارد.

  • جزیره کیش: یکی از معروف‌ ترین و مجهز ترین سایت‌ های پرواز پاراگلایدر در جزیره کیش است که هم برای پروازهای آموزشی است و هم تفریحی.
  • گرگان: چندین سایت پروازی در گرگان وجود دارد. اطراف مینو دشت، نزدیک علی‌ آباد کتول و روستای درازنو. شاید روزی بتوان بر فراز جنگل توسکستان گرگان هم لحظاتی پرواز کرد.
  • کرج: اتوبان کرج، شهرک دانشگاه صنعتی شریف. همچنین می‌توانید از جاهای دیدنی کرج هم بازدید کنید.
  • یزد: یکی از تفریحات کویر یزد پاراگلایدر سواری است.
  • اصفهان: به دلیل وزش باد های مناسب برای پرواز در کویر ورزنه اصفهان، امکان انجام ورزش هیجان انگیز پاراگلایدر فراهم شده است.
  • مریوان: در مریوان و برفراز دریاچه زریوار افسونگرش می‌توانید پرواز با پاراگلایدر را تجربه کنید.
  • ارومیه: در ییلاق سیلوانا و در فاصله ۳۰ کیلومتری غرب ارومیه، پیست اسکی و سایت پاراگلایدر وجود دارد.
  • تبریز
  • همدان
  • قم
  • مشهد

آرزوی پرواز

 هزینه پاراگلایدر و نکات ایمنی

معمولاً قیمت های مختلفی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان و به صورت متغیر برای پاراگلایدر وجود دارد. گاهی ممکن است تمایل به فیلمبرداری هم داشته باشید که آن هم می‌تواند بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هزینه داشته باشد.

  • برای پرواز لباس اسپرت بپوشید که شلوار جین و کتان و یا شلوارهای کوهنوردی مناسب است.
  • تی شرت و یا بلوز
  • کاپشن و دستکش
  • کفش کتانی و یا کفش کوه الزامی است تا به پا بسته شود.
  • کلاه پرواز
  • در پرواز با توجه به میزان تجربه و توانایی خودتان تصمیم بگیرید.
  • اگر حال فیزیکی کاملاً خوبی نداشتید حتماً، اصلاً و ابداً پرواز نکنید.

پرواز در آسمان

۴ دیدگاه

  1. مسعود

    ۲۰ دی ۱۳۹۸ در ۶:۴۵ ب٫ظ

    جالب بود ممنون

    پاسخ

    • گلزار

      ۵ بهمن ۱۳۹۸ در ۱:۲۳ ب٫ظ

      🙂

      پاسخ

  2. مهدی فراهانی

    ۷ دی ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۳ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • گلزار

      ۷ دی ۱۳۹۸ در ۶:۳۹ ب٫ظ

      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…