جاهای دیدنی باکو

۴
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
شهر باکو نه فقط اهمیت فرهنگی، تاریخی و هنری دارد بلکه تبدیل به مکانی شده است برای شناساندن فرهنگ کشور آذربایجان.
جاهای دیدنی باکو

پایتخت جمهوری آذربایجان در حاشیه دریای کاسپین، وسیع ترین شهر کشور آذربایجان، بزرگ ترین شهر منطقه قفقاز با بافت اروپایی و پیشرفت قابل توجهش، مقصد امروز صفحه گردشگری مان است. به قطب گردشگری آذربایجان می‌رویم. برای سر زدن به جاهای دیدنی باکو که به شهر بادها معروف است.

می‌گویند باکو ریشه ای فارسی دارد، یعنی از کلمه ای پهلوی گرفته شده که در لغت به معنای «شهر خدا»ست و برخی دیگر معتقدند نام باکو از کلمه فارسی «بادکوبه» گرفته شده و این به دلیل بادهای شدید شهر باکو است. چراکه در تمام سال بادهای پرقدرتی در آنجا می‌وزد که باعث شده این پایتخت را با عنوان «شهر بادها» بشناسند.

این دیدنی ها ترکیبی از تاریخ، فرهنگ و مدرنیته است که در امتداد دریای خزر زیبایی ها را برای بازدیدکنندگان پیشکش می‌کنند. باکو پایین تر از سطح دریا قرار گرفته و عنوان کم ارتفاع ترین پایتخت دنیا را به خود اختصاص داده است. حتی شما این امکان را دارید که به صورت زمینی هم به باکو سفر کنید. مطلبی با عنوان “سفر زمینی به باکو” را پیش تر در همین مجله منتشر کردیم که می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.  با مجله دلتا بمانید.

پایتخت جمهوری آذربایجان

  • برج میدن (Maiden Tower)

    برج میدن یک برج استوانه‌ای ۲۹ متری در مرکز «ایچری شهر» است. ایچر شهر همان شهر قدیم باکو‌ است. این برج حدود قرن هفتم تا دوازدهم میلاد بنا شده و نمادی از محله قدیمی شهر است. برخی تاریخ نگاران معتقدند در گذشته این برج یک معبد زرتشتی بوده و در قرون بعدی به عنوان یک برج مراقبت از آن  استفاده می‌شده است. یک موزه و پلکانی مارپیچ هم داخل آن وجود دارد.

  • برج‌ های شعله

    در تمام عکس های گرفته شده از باکو سه آسمان‌ خراش بسیار زیبا را می‌بینید. به برج های شعله معروف هستند و در مرکز شهر باکو به حالتی از شعله‌ های زبانه کشیده به سمت آسمان ساخته شده اند. شاید منظور ساخت این برج ها به اتاقک های گاز زیر زمینی که شعله‌ های بی‌پایان آتش تولید می‌کنند یا وجود مذهب زرتشتی بوده که زمانی در این منطقه حاکم بوده است. بلند ترین آن ها ۱۸۲ متر است. در شب این برج‌ ها، نور پردازی های خلاقانه و زیبایی را به نمایش می گذارند.
    برج های شعله باکو

  • فونیکولار باکو (Baku Funicular)

    برخی از زیبا ترین مناظر باکو را می‌توانید سوار بر واگن های باکو ببینید. فونیکولار در سال ۱۹۶۰ در دوران جمهوری سابق شوروی افتتاح شد و اولین و تنها نمونه حمل و نقل واگنی مسافر بری در جمهوری آذربایجان است. مسافر بری هستند و مسافتی ۴۴۵ متری را تا جنوب غرب ایچری شهر(شهر قدیم باکو) پوشش می‌دهند. به راحتی و با پرداخت هزینه ای کم می‌توانید بر آن ها سوار شوید.

  • بلوار باکو

    در امتداد دریای خزر به طول ۳.۵ کیلومتر بلوار باکو قرار دارد از «میدان آزادی» آغاز می‌شود و به میدان پرچم می‌رود. ونیز کوچک که یکی دیگر از جاهای دیدنی باکوست هم در همین بلوار قرار دارد. همچنین یک خیابان تفریحی، یک شهربازی، باکو آی و چندین کافه و رستوران هم سر راهتان خواهید دید. جالب است بدانید این بلوار نه تنها مقصدی برای گردشگران است بلکه معمولاً بعد از تاریکی هوا تعدادی خانواده ها هم یه این بلوار سر می‌زنند.
    شهر قدیم دیدنی باکو

  • باکو آی (Baku Eye)

    یکی از جدید‌ ترین جاهای دیدنی باکو یک چرخ و فلک‌ عظیم است که به نمونه های دیگر سراسر دنیا شباهت زیادی دارد. ارتفاعش ۶۰ متر است و یک دور کامل آن ۳۰ دقیقه زمان می‌برد. هزینه کمی دارد اما مناظر شهر از آن بالا بسیار زیاد است. اگر هر شب هم این سرگرمی را تجربه کنید برایتان همچنان تازه خواهد بود، البته در روز هم دیدن شهر تمیز و دیدنی باکو خالی از لطف نیست.

  • کاخ شیروان شاه

    یک بنای قرن پانزدهمی هم در باکو وجود دارد به نام کاخ شیروان شاه. این کاخ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته و باز هم در شهر قدیم باکوست. این کاخ بعد از انتقال پایتخت به باکو ساخته شده است و شامل یک کاخ اصلی، دو مسجد، یک مقبره، طاق‌های تدفینی و یک حمام است. قدمت آن به قرن پانزدهم باز می گردد و معمولاً تاریخ گردان زیادی در سفرهای‌شان به این جاذبه دیدنی سر خواهند زد.
    کاخ شیروان شاه

  • موزه نظامی گنجوی

    یکی دیگر از جاهای دیدنی باکو موزه ادبیات نظامی گنجوی ‏است. در نزدیکی میدان فانتن واقع شده و زمانی که برای بازدید از این موزه می‌روید می‌توانید گشت و گذاری هم در میدان فانتن داشته باشید. این موزه نه تنها اهمیت فرهنگی، تاریخی و هنری دارد بلکه تبدیل به مکانی شده است برای شناساندن فرهنگ کشور ‏آذربایجان و کتب، اشیاء مختلفی را به نمایش گذاشته است.

  • مجموعه فرهنگی حیدر علی اف

    یکی از مدرن‌ ترین سازه های دیدنی باکو مجموعه فرهنگی حیدر علی اف است. یک اثر معماری برجسته که از فرم دهی به اشکال انتزاعی، موج‌ های جالب و انحناهای چشم‌ نواز به وجود آمده است. این سازه در کنار آن رنگ سفید و شفافش، تصویری زیبا را به گردشگران ارائه می‌دهد و سوژه خوبی برای عکاسی است. داخل این مرکز نمایشگاهی از لوازم، هدایا، اتومبیل‌ ها و لباس‌ های حیدر علی‌ اف، رییس جمهوری آذربایجان بر پا شده است.
    موزه حیدر علی اف باکو

۴ دیدگاه

  1. نامجو

    ۷ دی ۱۳۹۸ در ۹:۴۵ ق٫ظ

    زیبا و دیدنیست

    پاسخ

    • گلزار

      ۷ دی ۱۳۹۸ در ۶:۳۸ ب٫ظ

      بلی همینطوره 🙂

      پاسخ

  2. روزبهانی

    ۶ دی ۱۳۹۸ در ۸:۴۹ ق٫ظ

    دیدنی وزیبا

    پاسخ

    • گلزار

      ۶ دی ۱۳۹۸ در ۱:۴۰ ب٫ظ

      بلی بلی 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…