افسردگی دو قطبی ( شیدایی ) چیست؟

۴
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
افسردگی دو قطبی چیست؟ آیا این اختلال روانی خطرناک است؟ درمان خانگی این نوع افسردگی را در مجله دلتا بخوانید.
افسردگی-دو-قطبی چیست

افسردگی دو قطبی یا افسردگی شیدایی نوع شدیدی از افسردگی است که در آن فرد خلق و خوی متفاوتی از خود نشان می‌دهد؛ مثلا ممکن است در یک لحظه بسیار شاد، خوشحال و پر هیجان باشد و لحظه بعد در غم و اندوه و سکوت و انزوا فرو رود؛ درنتیجه اخلاق ثابت و پایداری نخواهد داشت البته این نوع افسردگی هم مثل دیگر انواع آن افسردگی فصلی، مالیخولیا یا افسردگی بعد از زایمان قابل درمان است، با مجله دلتا همراه باشید.

افسردگی دو قطبی چیست

افسردگی دو قطبی ( افسردگی شیدایی ) چیست؟ 

این نوع افسردگی (اختلال دو قطبی) با حالت های خلق و خوی عجیب و شیدایی و در موارد حاد تر با جنون همراه است. افسردگی دو قطبی نوعی اختلال مغزی است که باعث تغییرات شدید خلق و خو ( مثلا خنده و گریه هم زمان ) و کاهش سطح انرژی بدن  و احساس خستگی مداوم می‌شود.

علت افسردگی شیدایی نامشخص است. اما ژنتیک، فیزیولوژی مغز و عدم تعادل انتقال دهنده‌ های عصبی در ابتلا به این بیماری نقش دارند. در ادامه درباره علائم و راهکار های کنترل و درمان این نوع افسردگی بیشتر صحبت می‌کنیم.

انواع افسردگی دو قطبی ( اختلال دو قطبی )

از جمله اختلالات روانی مربوط به دو قطبی، بیماری مانیا یا هایپو مانیا است. این افراد به افسردگی حاد مبتلا هستند و حداقل به مدت یک هفته احساس ناراحتی غیر طبیعی و زودرنجی را تجربه می‌کنند. این افراد تعادل روحی مناسبی ندارند و ممکن است اقدامات خطرناکی انجام دهند. انواع افسردگی دو قطبی:

  • اختلال دو قطبی نوع ۱
  • اختلال دو قطبی نوع ۲
  • اختلال خلق ادواری یا سایکلوایمیا
  • اختلال دو قطبی پیش رونده

علائم افسردگی دو قطبی

علائم افسردگی دو قطبی ( علائم دو قطبی بودن ) 

دو قطبی ها چگونه افرادی هستند؟ یک روان پریش دو قطبی ممکن است با توجه میزان سنش، نشانه های رفتاری متفاوتی از خود نشان بدهد؛ مثلا علائم شیدایی در یک کودک دو قطبی می‌تواند کاهش تمرکز، افت تحصیلی، غیبت های مکرر در مدرسه و حتی فرار از مدرسه باشد. از علائم شایع افسردگی دو قطبی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • سرخوشی بیش از حد و غیر طبیعی
  • اعتماد به نفس کاذب
  • رفتار پرخاشگرانه
  • بیش فعالی و افزایش فعالیت بدنی
  • افزایش میل جنسی
  • به هم ریختگی ساعت خواب
  • مصرف مواد مخدر یا الکل
  • توهم یا فرار از واقعیت (سایکوز)
  • ناامیدی
  • افکار یا رفتار مربوط به خودکشی
  • اضطراب و روان پریشی
  • احساس گناه
  • کم اشتهایی یا افزایش اشتها
  • خستگی مداوم و بیش از حد

جالب است بدانید که حملات شدید مانیا یا افسردگی حاد در این بیماران ممکن است منجر به سایکوز شود، علائم روان پریشی (سایکوز) می‌تواند توهم شدید و باور های غلط باشند.

علت بیماری دو قطبی (  افسردگی شیدایی ) 

همانطور که گفتیم، عوامل مختلفی باعث ایجاد این اختلال روانی در فرد می‌شود؛ از تفاوت های بیولوژیک گرفته تا به هم ریختگی هورمون ها، وراثت و عوامل محیطی مختلف مثل استرس، حوادث خاص و آسیب زا در زندگی.

افسردگی دو قطبی چیست

درمان افسردگی دو قطبی ( افسردگی شیدایی ) 

اگر شما هم مشکوک به افسردگی، توهم یا این تغییرات خلق و خوی و شخصیتی هستید، شاید اولین گزینه درمانی، کمک گرفتن از یک روان پزشک و مصرف دارو های شیمیایی باشد؛ مهم ترین دارو های تثبیت کننده خلق و خو در این بیماران:

لیتیوم، سدیوم والپروئات و کاربامازپین یا مصرف دارو ‌های ضد افسردگی از قبیل فلوکستین، سرترالین، فلووکسامین، سیتالوپرام، ونلافاکسین و دولوکستین  هستند.

درمان خانگی افسردگی دو قطبی ( افسردگی شیدایی ) 

اگر به انواع مختلف افسردگی مبتلا هستید، گزینه درمان های خانگی را امتحان کنید؛ بسیاری از مواد مغذی و دارو های گیاهی در آشپزخانه شما   هستند تا اختلال دو قطبی را برطرف کنند، کدام خوراکی ها؟ با ما همراه باشید.

  • درمان قطعی اختلال دو قطبی با خانواده توت‌ ها

انواع توت، تمشک و زغال اخته سرشار از ویتامین C هستند که به تنظیم سطح کورتیزول ( هورمون استرس ) و جلوگیری از افزایش آن کمک می‌کنند. در واقع، کورتیزول هورمون استرس است که از غده آدرنال ترشح می‌شود؛ در صورت افسردگی و اضطراب، سطح کورتیزول در بدن افزایش پیدا می‌کند؛ همین مسئله ساده باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می‌شود، اگر سطح این هورمون در بدن کنترل نشود، باعث بروز مشکلات جدی از جمله افسردگی خواهد شد.

  • درمان اختلال دو قطبی با غلات

غلات مقوی قلب هستند و اثر آرام بخشی بر خلق و خو دارند. شاید برای‎تان جالب باشد که بدانید، مصرف کربوهیدرات‌ های پیچیده مثل برنج قهوه‌ای و نان گندم کامل می‌تواند تولید سروتونین در مغز را تحریک کند؛ کمبود سروتونین بر خلق ‌و خو تأثیر منفی می‌گذارد و منجر به اضطراب و افسردگی بیشتر می‌شود.

  • لبنیات

لبنیات شادی آور هستند. از این به بعد، هورمون های شادی زای بدن خود را با شیر، ماست و پنیر شارژ کنید. این مواد لبنی، ریبوفلاوین فراوان دارند، دریافت مقادیر فراوان از این ویتامین، سیستم ‌سنتز و ترشح پروتئین را کنترل می‌کند؛ در صورت کمبود ریبوفلاوین بدن بلافاصله واکنش نشان می‌دهد و همین مسئله باعث استرس و تحریک حس افسردگی در فرد خواهد شد.

  • مصرف میوه و سبزیجات تازه

سیب، پرتقال و موز از میوه های پر ویتامین و ضد افسردگی هستند. این میوه‌ ها مانند خانواده توت‌ ها حاوی فیبر و مقدار زیادی ویتامین C هستند و می‌توانند باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی شوند. این میوه ها به خصوص موز باعث تولید هورمون سروتونین در بدن می‌شوند؛ خوردن یک کاسه سالاد میوه می‌تواند به شما احساس شادی و آرامش منتقل کند.

  • چای گیاهی بابونه ( داروی گیاهی بیماری دو قطبی )

طب سنتی افسردگی شما را درمان می‌کند، برای درمان اختلال دو قطبی و انواع مختلف افسردگی، در کنار دمنوش و چای زعفران یا چای کوهی و چای ماسالا می‌توانید گیاهان دارویی دیگر را امتحان کنید.

از این بعد، بی خوابی های ناشی از افسردگی را با دمنوش و چای بابونه درمان کنید. افزودن کمی شیر به این داروی گیاهی، می‌تواند خاصیت آرام بخشی آن را بیشتر کند.

  • شکلات تلخ

همه چیز تقصیر به هم ریختگی هورمون ها است، مصرف شکلات تلخ می‌تواند سطح هورمون کورتیزول ( هورمون استرس ) را در بدن کنترل کند. همچنین این ماده می‌تواند هورمون‌ های اپی نفرین و نوراپی نفرین را که باعث بروز احساس اضطراب و عصبانیت در فرد بیمار و افسرده می‌شوند، کاهش دهد؛ اگر می‌خواهید مغز شما آرامش بیشتری داشته باشد، شکلات تلخ بخورید.

نظر شما درباره افسردگی و انواع مختلف آن چیست؟ آیا تا به حال یک روان پریش دو قطبی و رفتار های خاص آن را دیده‌اید؟ به نظر شما کدام یک از درمان های خانگی و خوشمزه می‌تواند شما را از شر این بیماری نجات دهد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ بهمن ۱۴۰۱ در ۴:۰۴ ب٫ظ

  2. مسعود

    ۲۲ دی ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۲ ق٫ظ

    ممنون بسیار جالب بود

    پاسخ

  3. سعدی

    ۶ دی ۱۳۹۸ در ۰:۲۶ ق٫ظ

  4. صلابت

    ۵ دی ۱۳۹۸ در ۸:۰۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…