خواص چای ماسالا

۲
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
چای ماسالا بخورید؛ یک چای هندی و پر ادویه اما خوش عطر و طعم! درباره خواص این چای گیاهی چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
خواص-چای-ماسالا

چای ماسالا یک نوع چای هندی پر ادویه و خوش عطر و طعم است؛ این گیاه در هند می‌روید و خواص پزشکی فوق‌العاده‌ای دارد که بسیاری از بیماری‌ها را درمان می‌کند. تا به حال به این سؤال فکر کرده‌اید که یک فنجان چای هندی پر ادویه ماسالا چه خواصی برای سلامت بدن دارد؟ اگر می‌خواهید درباره خواص چای ماسالا بیشتر بدانید، مجله دلتا را ورق بزنید، با ما همراه باشید.

خواص چای ماسالا

چای ماسالا ( چای هندی ) چیست؟ 

یک چای گیاهی با ریشه هندی که در آن چای سیاه به همراه ادویه‌های مختلف و پر خاصیت مانند زنجبیل، هل، دارچین، میخک و فلفل سیاه وجود دارد که البته طعم متفاوتی ( شیرین و تند ) به این گیاه بخشیده است. برخلاف چای معمولی که با آب درست می‌شود، در تهیه‌ چای ماسالا هم از آب و هم شیر گرم استفاده می‌شود.

چای ماسالا چیست

خواص چای ماسالا 

یک فنجان نوشیدنی پر ادویه و خوش عطر و طعم؛ ترکیب زنجبیل، هل، دارچین، میخک و فلفل سیاه در این دمنوش و چای گیاهی معجزه می‌کند؛ در ادامه خواص چای ماسالا را بیشتر بررسی می‌کنیم:

فواید چای ماسالا برای درمان سرماخوردگی

برای درمان سرماخوردگی دمنوش‌های گیاهی مثل بابونه، اسطوخودوس، گل گاو زبان و … بسیار مفید هستند، از چای‌های گیاهی مثل چای سبز، چای کوهی و چای ماسالا ( چای هندی ) هم نمی‌توان گذشت!

یکی از خواص چای ماسالا، خاصیت ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی آن است که سرماخوردگی و گرفتی گلو و بینی را برطرف می‌کند. مخلوط میخک و زنجبیل ( مواد ضد التهاب ) در این دمنوش گیاهی ضد سرماخوردگی است، فقط بهتر است این چای یا دمنوش گیاهی را به صورت داغ میل کنید.

چای ماسالا ؛ گیاه انرژی زا

یک فنجان چای ماسالا مانند قهوه شما را سرحال می‌کند. کافئین موجود در این چای گیاهی انرژی بدن را افزایش می‎دهد؛ پس مصرف روزانه این چای را فراموش نکنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

این چای گیاهی سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند. میخک و دارچین به عنوان دو ماده ضد التهاب قوای بدن را تجدید می‌کنند و مانند یک سرباز دفاعی مانع از ورود عفونت ها به بدن می‌شوند.

تقویت دستگاه گوارش و هضم غذا

ادویه‌های موجود در چای ماسالا به خصوص میخک باعث تقویت دستگاه گوارش بدن می‌شود، ترکیب این ادویه در کنار زنجبیل علاوه بر خاصیت آرام‌بخشی به تقویت دستگاه گوارش و هضم غذا کمک می‌کند. وجود دانه‌های مغذی و معطر هل هم به تولید بزاق کمک می‌کند و به عنوان یک گیاه ضد نفخ، جریان هضم غذا را بهبود می‌بخشد.

خواص چای ماسالا برای لاغری 1 خواص چای ماسالا

دمنوش ماسالا ؛ ضد سرطان

چای ماسالا یا دمنوش ماسالا هم مثل چای سیاه و سبز سرشار از آنتی اکسیدان‌های طبیعی است؛ وجود ادویه‌های مغذی مثل هل، میخک، دارچین و زنجبیل در این چای گیاهی، کلسترول، ضربان قلب و فشار خون را کنترل  و با رادیکال های آزاد بدن و انواع سرطان هم مبارزه می‌کند.

کاهش درد قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی خانم‌ها با دمنوش و چای گیاهی ماسالا قابل کنترل و درمان است؛ فقط کافی است در زمان پریود و شروع دردهای شکمی از این معجون گیاهی استفاده کنید.

کنترل دیابت و قند خون

یکی از شایع‌ترین خواص دمنوش و چای گیاهی ماسالا کنترل قند خون است؛ این چای گیاهی حساسیت به انسولین را در بدن افزایش و سطح قند خون را کاهش می‌دهد، معمولا بدن بعد از مصرف این چای قند اضافی را بهتر دفع می‌کند.

خواص چای ماسالا برای لاغری

این چای هم مثل دیگر دمنوش‌های گیاهی به کاهش وزن کمک می‌کند. ادویه‌های بی‌نظیری که در ترکیب این چای به کار رفته است، باعث چربی سوزی می‌شوند. برای لاغری می‌توانید از این چای گیاهی پر خاصیت استفاده کنید.

چای ماسالا از ترکیب شیر گاو یا شیر سویا ( منبع خوب پروتئین  ) تهیه می‌شود که احساس سیری در فرد ایجاد می‌کند.

نوشیدنی های گرم

طرز تهیه چای ماسالا ( چای ماسالای خانگی و فوری ) 

درست است که تاریخچه این گیاه با آن ادویه‌های تندش به هند می‌رسد اما این چای گیاهی را می‌توانید در خانه هم تهیه کنید؛ برای تهیه چای ماسالای خانگی به این مواد احتیاج دارید:

مواد لازم 

  •  ۲۰ دانه فلفل سیاه
  •  ۵ عدد میخک
  • ۵ عدد هل سبز
  • یک عدد چوب دارچین
  • پنج فنجان آب
  •  ۵ قاشق غذاخوری چای سیاه
  • ۱۰ سانتی متر ریشه زنجبیل تازه

طرز تهیه 

ابتدا، فلفل سیاه، میخک، هل و دارچین را در حرارت بسیار کم و به مدت ۲ دقیقه روی شعله قرار دهید، سپس مواد را خارج کنید و بگذارید تا خنک شود. مخلوط آب و زنجبیل را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه باقی بمانند البته مراقب باشید تا ادویه‌ها مدت زمان زیادی نجوشند؛ چون تلخ می‌شوند؛ چای گیاهی شما آماده است؛ نوش جان!

۲ دیدگاه

  1. مسعود

    ۲۱ دی ۱۳۹۸ در ۳:۱۶ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  2. ملکی

    ۵ دی ۱۳۹۸ در ۱:۰۹ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…