جعل امضاء پشت چک چه مجازاتی دارد؟

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جعل از جمله جرائمی است که علاوه بر اینکه باعث ضرر و زیان مالی فراوان برای افراد می‌شود، باعث سلب اعتماد مردم نسبت به اسناد و نوشته‌ های خصوصی و عمومی خواهد شد. به همین دلیل برای پیشگیری از جعل امضا توجه به چند نکته ضروری است.
جعل امضاء

جعل امضاء از جمله جرائمی است که در اغلب موارد بستر ساز جرائم دیگر می‌شود. به طور مثال جعل می‌تواند مقدمه ای برای ارتکاب جرم کلاهبرداری باشد. در مجله دلتا به بررسی بعاد حقوقی و مجازات جعل امضاء پشت چک می‌پردازیم.

تعریف جرم جعل

جعل در لغت به معنای تقلب کردن آمده است و به مفهوم ساختن یا تغییر دادن نوشته یا مهر یا سند و… به ضرر دیگری است، به ‌گونه ‌ای است که به‌ جای نمونه اصلی آن جلوه داده شود. جعل، امر غیر واقعی را واقعی جلوه می‌دهد و به همین لحاظ باعث از بین رفتن اعتماد مردم به یکدیگر و خدشه در آسایش عمومی خواهد شد. از مصادیق جعل می توان به ساختن نوشته یا سند، ساختن مهر یا امضا، خراشیدن، تراشیدن، قلم بردن، الحاق یا محو و اثبات یا سیاه کردن، تقدیم و یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی ، الصاق نوشته ای به نوشته دیگر و  … اشاره کرد.

جعل امضای چک

جعل امضاء پشت چک

در خصوص جعل امضاء پشت چک باید گفت، هنگامی که مجرمی امضای یک چک را جعل می‌کند، دو حالت متصور است :

  1. جاعل، امضای صاحب چک را شبیه سازی می‌کند.
  2. امضایی غیر از امضای صاحب چک را در چک درج خواهد کرد.
    شایان ذکر است که اگر امضا شبیه سازی شود، احتمال اینکه جاعل از نزدیکان شخص متضرر باشد، زیاد است. به این دلیل که حتما امضا شخص را قبلاً دیده که موفق به جعل آن شده است و این مساله خود می ­تواند در شناسایی جاعل کمک­ کنند. اما زمانی که امضاء پشت چک با امضای صاحب چک متفاوت باشد، مشخص می‌شود که احتمال اینکه جاعل غریبه باشد زیاد است.

مجازات جعل امضاء پشت چک

طبق قانون، مجازات جعل امضا پشت چک برای ارتکاب جعل در اسناد یا نوشته های غیر رسمی مانند چک، مرتکب را علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و یا به ۳ تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد کرد. بنابراین زمانی که جاعل به جعل امضا پشت چک اقدام می‌کند با توجه به تشخیص و تعیین دادگاه به حبس و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد .

مجازات جعل امضای چک

روش های جلوگیری از جعل امضاء در چک

جعل از جمله جرائمی است که علاوه بر اینکه باعث ضرر و زیان مالی فراوان برای افراد می‌شود، باعث سلب اعتماد مردم نسبت به اسناد و نوشته‌ های خصوصی و عمومی خواهد شد. به همین دلیل برای پیشگیری از جعل امضا توجه به چند نکته ضروری است :

  1. اشخاص در امضاء نام و نام خانوادگی خود را هم ضمیمه کنند، این کار باعث می شود که دست خط افراد منحصر به فرد و مخصوص به خود آن ها باشد.
  2. افرادی که از اثر انگشت به جای امضا استفاده می­‌کنند، بهتر است برای جلوگیری از جعل حتما از مهر هم استفاده کنند.
  3. هنگام به سرقت رفتن یا مفقود شدن چک ­ها سریعا آن را به منظور  پیشگیری از نقل و انتقال و دریافت دستور قضایی مسدود کردن حساب به دادگستری تحویل دهید و در نهایت دستور قضایی را به بانک مربوطه اعلام کنید تا تکلیف حساب شما تعیین و چک مسدود شود.

۵ دیدگاه

  1. مسعود

    ۲۲ دی ۱۳۹۸ در ۸:۴۵ ب٫ظ

    بسیار آموزنده و مفید بود ممنون

    پاسخ

  2. سعدی

    ۶ دی ۱۳۹۸ در ۰:۳۰ ق٫ظ

  3. فتحی

    ۵ دی ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

    مطالب بسیار کاربردی

    پاسخ

  4. حیدری

    ۴ دی ۱۳۹۸ در ۷:۰۶ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  5. یوسفی

    ۴ دی ۱۳۹۸ در ۵:۳۴ ب٫ظ

    مطلب مفیدی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …