نکات مهم در اجاره نامه مغازه

۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مغازه یک ملک تجاری محسوب می‌شود و قوانین اجاره ملک تجاری با املاک مسکونی متفاوت است. این تفاوت در درجه‌ اول به دلیل کاربری ملک تجاری است که می‌تواند روی مبلغ اجاره هم تأثیر داشته باشد. مورد دیگر منطقه‌ جغرافیایی است که مغازه در آن قرار دارد و از اهمیت زیادی برخوردار است.
اجاره مغازه

اجاره مغازه یکی از انواع اجاره است که باید با حساسیت و دقت در مورد آن تصمیم گیری شود. زیرا اجاره مغازه با اجاره خانه متفاوت است. این تفاوت ها به این دلیل است که مناطق زیادی وجود دارند که می‌توان خانه ‌های مسکونی مناسبی در آن‌ ها پیدا کرد اما در خصوص اجاره ملک تجاری نمی‌توان به سادگی هر مغازه‌ ای را انتخاب کرد زیرا حساسیت‌ های شغلی از اهمیت زیادی برخوردارند و قبل از اجاره مغازه باید آن‌ ها را در نظر گرفت. در مجله دلتا به بررسی نکات مهم برای قرارداد اجاره مغازه پرداخته  و چگونگی انتخاب یک مغازه مناسب توضیح داده شده است.

نکات مهم در قرارداد اجاره مغازه

همانطور که آورده شد مغازه یک ملک تجاری محسوب می‌شود و قوانین اجاره ملک تجاری با املاک مسکونی متفاوت است. این تفاوت در درجه‌ اول به دلیل کاربری ملک تجاری است که می‌تواند  روی مبلغ اجاره هم تأثیر داشته باشد. مورد دیگر منطقه‌ جغرافیایی است که مغازه در آن قرار دارد و از اهمیت زیادی برخوردار است. در زیر این موارد توضیح داده شده است.

قرارداد اجاره مغازه

  • کاربری املاک تجاری

کاربری ملک تجاری بسیار اهمیت دارد به طوری که سایر موارد مربوط به اجاره‌ مغازه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یک ملک تجاری ممکن است کاربری های مختلفی داشته باشد. برای مثال یک مغازه ممکن است به منظور تأسیس یک فروشگاه پوشاک اجاره  و یا اینکه به عنوان سوپرمارکت از آن استفاده شود. کاربری‌ های دیگری مانند رستوران، مکانیکی و… نیز وجود دارند که به طور طبیعی جزء عوامل تعیین‌ کننده برای اجاره محسوب می‌شوند. مواردی همچون منطقه‌ جغرافیایی، مساحت مغازه و هزینه‌ اجاره همگی در درجه اول به نوع کاربری بستگی دارند.

  • منطقه جغرافیایی

هر مغازه‌ ای در هر منطقه‌ ای نمی‌تواند فروش موفقی داشته باشد. به طور مثال ممکن است فرد درپی مکانی برای اجاره به منظور سوپر مارکت باشد که در این صورت در هر منطقه‌ ای که مغازه‌ خود را دایر کند، احتمالاً فروش خوبی خواهد داشت؛ زیرا اقلامی که در سوپر مارکت وجود دارد جزء مایحتاج همه افراد جامعه محسوب می‌شوند. اما اگر هدف از اجاره مغازه، ایجاد یک فروشگاه پوشاک باشد، در این صورت باید مغازه‌ در یک مکان پر رفت و آمد در مرکز شهر واقع شده باشد. زیرا نوع اجناس به گونه‌ ای است که ممکن است هر چند هفته یا هر چند ماه یک بار افراد قصد خرید پوشاک داشته باشند.

  • متراژ مغازه

متراژ مغازه یکی دیگر از مواردی است که افراد در اجاره مغازه باید به آن توجه کنند. به طور مثال اگر شخص یک فروشنده‌ عادی و خرده فروش است، باید مغازه‌ ای با متراژ کم اجاره کند. اما اگر قصد ایجاد یک مرکز فروش، رستوران بزرگ یا فروشگاه لوازم خانگی داشته باشد، باید مغازه‌ ای با متراژ بالا پیدا کند.

اجاره کردن مغازه

نکات مهم در اجاره نامه مغازه

۱. مدت قرارداد :

افراد هنگام عقد قرارداد اجاره مغازه، حتماً باید به مدت زمان قرارداد توجه کنند. اگر کسب و کار شخص دارای یک برند  و قرار است با این برند مطرح شود، باید به فکر اجاره جایی برای مدتی طولانی باشد. زیرا با تغییر مکان درصد زیادی از مشتریان قبلی خود را از دست خواهد داد و همین موضوع ممکن است باعث ایجاد ضرر و زیان جبران‌ ناپذیری برای او شود. به همین دلیل لازم است افراد در زمان انعقاد قرارداد اجاره، با موجر در باره مدت زمان اجاره به توافق برسند.

۲. مبلغ اجاره :

از آنجا که  معمولاً هر سال و با تمدید قرارداد اجاره، مبلغ اجاره افزایش پیدا می‌کند و اگر مستاجر در دوره‌ اول قرارداد تمام توان مالی و سرمایه ای را که دارد  برای اجاره مغازه هزینه کند، در دوره‌ های بعدی با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین بهترین کار این است زمانی که قرارداد اجاره را تنظیم می‌کنند روی مبلغی توافق شود که در دوره‌ های بعد و در تمدید دوباره اجاره در صورت افزایش اجاره بها، بتواند آن را بپردازد.

۳. شرایط کار :

یکی دیگر از نکاتی که حتماً قبل از بستن قرارداد اجاره لازم است مالک مغازه از آن اطلاع داشته باشد و در اجاره نامه ذکر شود جزییات دقیق شرایط کار و نوع اجناسی است که اجاره کننده مغازه قصد فروش آن ها را دارد. زیرا ممکن است صاحب ملک مغازه‌ را صرفاً برای برخی از مشاغل اجاره دهد. به طور مثال شغل‌ هایی مانند رستوران و مکانیکی آلودگی‌ های خود را دارند به همین دلیل بهتر است از قبل مؤجر در جریان این موضوع قرار بگیرد تا بعداً در مدت اجاره با مشکل مواجه نشوند.

یک نظر

  1. سعدی

    ۶ دی ۱۳۹۸ در ۰:۲۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …