چشم و هم چشمی ارز و مسکن ادامه دارد!

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

 اگر مبنای تغییر در بازار مسکن، افزایش میزان معاملات در شش ماهه دوم سال باشد،بازار مسکن رو به رونق گذاشته است؛ اما  وضعیت هم نمی تواند دلیلی بر خروج مسکن از رکود باشد.

 به گزارش مجله دلتا، «خبر آنلاین» در گزارشی به پیش بینی  بازار ارز و مسکن در سال آینده پرداخته و در بخشی از آن نوشته است:

 از شش ماه قبل با افزایش قیمت مصالح ساختمانی، هزینه تمام شده ساخت و ساز را هم افزایش یافت. از سویی برخی اقتصاددانان معتقدند که افزایش نرخ ارز مانع از جهش قیمتی در بازار مسکن خواهد شد.

این کارشناسان معتقدند از آنجا که در اقتصاد ایران، نرخ ارز به عنوان یک جانشین برای بازدهی مسکن عمل می‌کند، بنابراین با افزایش عایدی نرخ ارز و بازار ارز، مـردم بـه داد و سـتد ارز روی خواهنـد آورد و در نتیجه با افزایش بازدهی ارز، تقاضا برای مسکن کاهش خواهد یافت.

bAZAR mASKAN چشم و هم چشمی ارز و مسکن ادامه دارد!

گروهی دیگر هم می گویند، نرخ ارز می‌تواند بر هزینه کالاها و خدمات مورد نیاز ساخت مسکن نیز تاثیرگذار باشد. یعنی با افزایش نرخ ارز، هزینه ساخت مسکن افزایش خواهد یافت. یعنی افزایش شاخص تورم تولیدکننده مصالح ساختمانی که طی شش ماه اخیر رخ داده، محرک افزایش نسبی قیمت مسکن در سال آینده  می شود.

در این میان، موسسه مطالعات اقتصادی بامداد هم پیش بینی کرده که:« بازار مسکن پس از رکود سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ ، در سال ۱۳۹۷ به صورت کاملا آهسته و‌ محدود از رکود خارج شده و رشد قیمت مسکن در اکثر ماه های سال آینده بیشتر از نرخ تورم اما حداکثر تا ۲۵ الی ۳۰ درصد خواهد بود».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…