خواص برگ سنا ؛ گیاه ضد یبوست

۰
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
از خواص برگ سنا نمی‌توان به راحتی گذشت! یک گیاه ملین، ضد بواسیر و ضد یبوست! با مجله دلتا همراه باشید.
خواص-برگ-سنا

برگ سنا را بیشتر مردم با خاصیت ضد یبوست و ضد بواسیر آن می‌شناسند، جوشانده این گیاه برای سالمندان بسیار مناسب است؛ مصرف روزانه چای سنا یا دمنوش آن می‌تواند به عنوان مسهل و ملین طبیعی عمل کند؛ صبر کنید! خواص برگ سنا بیشتر از این حرف ها است، همه چیز درباره برگ سنا؛ اینجا در مجله دلتا منتظر شما است، با ما همراه باشید.

خواص برگ سنا

برگ سنا ( سنا ) چیست ؟

سنا یک گیاه گلدار است که معمولا برای درست کردن چای یا تهیه یک جوشانده و ملین طبیعی از آن استفاده می‌شود. درواقع، گیاه سنا از گونه‌ بزرگی از گیاهان گلدار تیره باقلاسانان و ارغوانیان به وجود می‌آید. سنا یک گیاه گرمسیری است که در هند و آفریقا طرفداران زیادی دارد.

از برگ و غلاف این ماده گیاهی برای تهیه چای سنا استفاده می‌شود، چای سنا اغلب از دو گیاه سنا به نام های Cassia acutifolia یا Cassia angustifolia گرفته می‌شود که با نام سنای اسکندریه معروف است. با ما همراه باشید تا درباره خواص برگ سنا اطلاعات بیشتری به دست آورید.

برگ سنا چیست

خواص برگ سنا ( چای و دمنوش سنا ) 

همانطور که گفتیم، یکی از کاربرد ها و خاصیت های مهم برگ سنا، ملین بودن آن است؛ برگ سنا دستگاه گوارش و روده ها را پاکسازی می‌کند؛ بنابراین، قبل از انجام آزمایش کولونوسکوپی می‎توانید از این گیاه استفاده کنید. این گیاه علاوه بر خاصیت پزشکی و درمانی، زیباکننده پوست و موی شما است، از خواص برگ سنا هرچه بگوییم باز هم کم است، با ما همچنان همراه باشید.

  • خواص برگ سنا برای یبوست

جوشانده برگ سنا یبوست شما را درمان می‌کند. این ماده گیاهی به خصوص برای سالمندان گزینه بسیار مناسبی است. درواقع برگ سنا به یکی از ملین های طبیعی مشهور است که مثل جاروبرقی معده و روده شما را پاکسازی می‎کند.

برگ سنا برای درمان یبوست سالمندان گزینه بسیار مناسبی است. پژوهش های بالینی نشان می‎دهد که برگ سنا اثر مثبتی روی وضعیت و حرکت روده ها داشته است؛ سنا باعث شل شدن شکم می‌شود و در افزایش حجم مدفوع و تعداد دفعات دفع هم بسیار مؤثر است.

  • خواص برگ سنا برای بواسیر

هموروئید یا بواسیر، تورم رگ ‌ها در مقعد و قسمت تحتانی رکتوم (راست‌روده) است. یبوست مزمن و فشار هنگام اجابت مزاج می‌تواند باعث مشکل بواسیر شود؛ این مشکل به اندازه‌ای زجر آور است که بسیاری از افراد به درمان های خانگی روی می‌آورند؛ یکی از این گزینه های درمانی برگ سنا یا چای سنا است؛ عصاره این گیاه دیواره روده را تحریک و نرم می‎کند؛ درنتیجه عمل دفع آسان تر انجام می‌شود.

 

  • درمان سندروم روده‌ تحریک‌پذیر با برگ سنا

یکی از رایج‌ترین نشانه‌ های سندروم روده‌ تحریک‌پذیر، تغییرات در حرکات روده است. وجود همین تغییرات باعث اسهال یا یبوست در فرد می‌شود؛ نگران نباشید در این مواقع، طب سنتی و مصرف چای و دمنوش سنا به کمک شما می‌آیند.

درواقع، برگ سنا یک ماده ضد التهاب است، آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در این ماده مثل چای سبز، به جنگ رادیکال های آزاد بدن می‌روند؛ درنتیجه می‌توانید برای همیشه با انواع مختلف سرطان از جمله سرطان روده بزرگ خداحافظی کنید.

  • سنا ؛ گیاه ادرار آور

برگ سنا یک گیاه مدر است، جوشانده این گیاه باعث دفع ادرار و خارج شدن نمک، چربی و آب اضافی از بدن می‌شود؛ به این ترتیب، سموم بدن دفع خواهد شد.

  • خواص برگ سنا برای پوست و مو

چای سنا پوست و موی شما را زیباتر می‌کند. این چای گیاهی تانین، رِزین و اسانس قابل توجهی دارد که به درمان زخم‌، اگزما، خارش پوست بدن، سوختگی‌ و قارچ پوستی کمک می‎کند در ضمن ،خاصیت ضد التهاب و ضد میکروبی برگ سنا، آکنه، جوش و لک های پوستی شما را برطرف می‌کند.

اگر دل‎تان می‌خواهد که مو های محکم تری داشته باشید، از دمنوش گیاهی برگ سنا استفاده کنید. این ماده گیاهی باعث ضخامت و پر پشت شدن مو های شما می‌شود. همچنین سنا مثل حنا می‌تواند به عنوان یک رنگ موی طبیعی عمل کند و مو های شما را درخشان کند؛ مثلا استفاده از برگ سنا باعث می‌شود تا موی طلایی حالت بلوند مایل به خاکستری پیدا کند؛ با مصرف سنا دیگر ریزش مو نخواهید داشت.

  • سنا ؛ گیاه ضد انگل

موادی نظیر سنوسید که در چای سنا وجود دارد، به آن خاصیت ضد انگلی می‌دهد؛ این داروی گیاهی یک معجزه طبیعی برای مشکلات روده مثل کرم و انگل است؛ از این به بعد، معده و روده خود را با برگ سنا پاکسازی کنید، یک جارو برقی طبیعی و گیاهی!

دمنوش سنا

  • خواص برگ سنا و گل محمدی برای لاغری

مخلوط برگ سنا با گل محمدی در چای یا دمنوش گیاهی شما را لاغر می‌کند. مخلوط چای برگ سنا با گل محمدی یک گزینه گیاهی عالی است که در مرحله اول به رفع یبوست در رژیم های کم فیبر کمک می‌کند؛ دوم اینکه، یک راه حل مناسب برای جذب مایعات بیشتر بدن است که به شما احساس سیری می‌دهد؛ درنتیجه شما لاغر تر خواهید شد. همچنین طبق نظر پزشکان طب سنتی، برای برطرف کردن لاغری شکم، اولین گزینه درمانی مناسب برگ سنای مکی و گل سرخ است.

  • خواص دمنوش برگ سنا ( تأثیر برگ سنا بر قاعدگی خانم ها )

در کنار بابونه، اسطوخودوس، آویشن، مریم گلی، گل گاو زبان و … برگ سنا هم می‌تواند تسکین دهنده درد های قاعدگی خانم ها باشد، مصرف روزانه یک تا سه فنجان از چای یا دمنوش برگ سنا می‎تواند برای سندروم پیش از قاعدگی خانم ها آب روی آتش باشد.

خواص برگ سنا

طریقه مصرف برگ سنا ( خواص برگ سنای مکه ) 

برای تهیه چای یا دمنوش گیاهی با برگ سنا، به دو فنجان آب، شکر، عسل و مقدار برگ سنای خشک یا سنای مکه نیاز دارید؛ آب را در قوری بریزید، بعد از جوش آمدن، برگ های خشک سنا را به آن اضافه کنید، بگذارید این برگ ها ۱۰ دقیقه خیس بخورند، مقداری عسل و شکر به مخلوط اضافه کنید و در ظرف را بگذارید تا معجون خانگی شما ۱۰ دقیقه دم بکشد.

به پایان یک مطلب سلامتی دیگر رسیدیم؛ با خواص یک داروی گیاهی دیگر ( سنا ) بیشتر آشنا شدیم، شاید امروز بعد از خستگی های یک روز کاری، زمان مناسبی باشد تا خودتان را به خوردن یک فنجان چای یا دمنوش گیاهی برگ سنا مهمان کنید؛ نوش جان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…