جاهای دیدنی کردستان

۰
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
غیر از طبیعت چهار فصل کردستان که بسیار منحصر به فرد است، در سفر گردشگری به این استان، غاری شگفت‌ انگیز را خواهید دید که زیستگاه بشر اولیه بوده است.
جاهای دیدنی کردستان

سفر به کردستان کوهستانی همیشه لذت بخش است. زمستانش که مأوای سرد گردها و برف پیماهاست، تابستانش با آن همه زیبایی بی نظیر برای سفر های خانوادگی جان می‌دهد و بهار و پاییزش هم که تابلوی نقاشی است. آب و هوای فرح بخش و مطلوب کردستان همه وقت سال شما را برای رفتن به این استان دیدنی ترغیب می‌کند. همانطور که جاهای دیدنی کردستان هم شما را اقناع می‌کند تا همه این سرزمین خوش آب و هوا را بگردید.

از این روست که امروز با صفحه گردشگری مان سفری داریم به این استان تا ببینیم در جای جای آن چه خبر است. به غیر از شهر سنندج که مرکز استان است و پر است از جاذبه های گردشگری، دیگر مناطق کردستان را هم سر میزنیم تا سفر گردشگری مان را کامل کنیم. با مجله دلتا همراه شوید.

طبیعت دانشگاه کردستان

  • بازار سنندج

    دو بازار بزرگ در شهر سنندج و جود دارد. به نام‌ های بازار قدیمی و بازار سرتپوله. بازار قدیمی را تقریباً شبیه میدان نقش جهان اصفهان ساخته‌اند که به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. چهار دروازه داشته که اکنون فقط سه تا از آن ها باقی است. تاریخ ساخت بازار سنندج به سال ۱۰۴۶ می رسد زمانی که شاهان صفوی، سلیمان خان اردلان را والی کردستان کرده بودند.
    این بازار بسیار دیدنی است و اگر دلتان می‌خواهد آن لباس‌های رنگارنگ و محلی کردستان را که شاید بارها  دیده باشید خریداری کنید، حتماً به این بازار سر بزنید. می‌توانید کلی گیوه، روسری های رنگارنگ، کلاه، شال، قالی و گلیم و سقز بخرید و به عنوان سوغاتی با خود بیاورید

  • مسجد جامع سنندج

    مسجد جامع سنندج به مسجد دارالاحسان معروف است. یکی از یادگار های دوره قاجار که به دستور امان الله خان در سال ۱۲۲۸ ساخته شده است . شبستانی بزرگ با ۱۲ ستون دارد. حجره‌ هایی در اطراف حیاط این مسجد وجود دارند که با آن کاشی‌ های هفت رنگ دیوار ها، جلوه ای زیبا به این مسجد بخشیده‌اند. یکی از جاهای دیدنی کردستان و سنندج است که همیشه در بازدید از این مسجد، گردشگران خارجی دوربین به دست را در حیاط آن خواهید دید.
    مسجد جامع سنندج

  • عمارت آصف

    در سه دوره تاریخی عمارت آصف را در سنندج ساخته اند. سنگ اول بنا را در دوره صفویه گذاشتند و به عبارتی دوره اول احداث بنا در زمان صفویان بود. در دوره قاجار و پهلوی قسمت‌ های دیگری نیز به آن اضافه شد و بنایی بسیار دیدنی را با حوض بزرگی وسط آن، به وجود آورد. این عمارت برای دید عموم آزاد است و بخشی از آن موزه مردم شناسی است.
    عمارت آصف جذابیت‌ های دیگری نیز دارد که حمام یکی از آن هاست. نقش و نگارهایی بی نظیر هم سراسر عمارت را پر کرده و ممکن است ساعت ها سرگرم تماشای آن شوید.

  • عمارت خسرو آباد

    یک عمارت فوق العاده زیبا و با هیبت در بلوار خسرو آباد (شبلی) سنندج قرار گرفته که به نام عمارت خسرو آباد هم معروف است. ستون های بسیار دیدنی در ایوانش دیده می شوند که رنگ غالب آن سفید است. در دروره ای مرکز حکومت خسرو اردلان، والی منصوب در زمان قاجار بوده و از دو قسمت اصلی قصر سلطنتی با ورودی ستون دار وَ باغ خسروآباد که اطراف ۴ خیابان را گرفته، تشکیل شده است. از وسط آن جوی آبی می‌گذرد و مقابل آن هم حوض آب بزرگی قرار گرفته است.
    عمارت خسرو آباد دیدنی کردستان

  • دریاچه زریوار

    شهر مریوان در شمال غربی کردستان است و به خاطر سرسبزی دشت‌ ها و آب و هوای معتدلش بسیار معروف است. بازار معروفی هم دارد که قیمت هایش مناسب است. یکی از جاهای دیدنی کرستان هم در همین مریوان قرار دارد.
    دریاچه زریوار، یا زریبار که قبلاً هم مطلبی با عنوان “مریوان ، یک مشت آب شیرین از دریاچه زریوار” را درباره آن منتشر کردیم و از زیبایی هایش برایتان گفتیم. همچنین راجع به تفریحات منحصر به فرد و آدرس آن هم می توانید از این مطلب کمک بگیرید.
    بزرگترین و زیبا ترین دریاچه آب شیرین غرب ایران است، بیش از ۳۱ نوع پرنده بومی و مهاجر دارد و اطرافش را انواع پیچک‌ ها، درختان سرو و بلوط و نیلوفر آبی پر کرده اند.
    دریاچه زریوار دیدنی کردستان

  • اورامانات

    روستای اورامانات در ۶۵ کیلومتری مریوان قرار گرفته و با دره‌ های پر پیچ و خم و رود های متعدد و آن خانه‌ های پلکانی و سنگی به یکی از روستا های شبه ماسوله کردستان تبدیل شده است. چرا که تصاویری که به شما می‌دهد دقیقاً ماسوله گیلان را برایتان تداعی می‌کند.
    در این روستا غیر از زیبایی های طبیعی، زیبایی های بومی و ملی هم به چشم می‌خورد مثل انجام مراسم پیرشالیار که دو بار در سال یکی ۱۵ فرودین ماه و دیگری در اواسط اردیبهشت برگزار می‌شود. یک آیین تاریخی که همراه رقص محلی و دف‌ نوازی است و گردشگران زیادی را به این نقطه می‌کشاند.
    روستای اورامانات کردستان

  • پالنگان

    یکی دیگر از جاهای دیدنی کردستان روستای پالنگان است. این روستا هم از ساختار پلکانی بهره برده و زیبایی اش را به رخ گردشگران می‌کشد. از سنندج که به سمت کرمانشاه بروید، به شهر کامیاران می‌رسید و از آنجا باید وارد جاده روستای توبره ریز شوید تا به پالنگان برسید. در منطقه ژاورود واقع شده و باغ ها، چشمه‌ ها و آب گوارای رودخانه تنگی‌ ور آنجا را زیبا تر کرده است.
    سوغاتی بی نظیر هم از این روستا می‌توانید برای خود بخرید. مانند گیوه‌، جاجیم، عسل و انواع میوه های خوش طعم. به علاوه اینجا مراسمی برگزار می‌شود که حضور در آن برایتان جالب خواهد بود. می‌توانید در مطلب “روستای پالنگان کردستان” در همین مجله اطلاعات دیگری نیز راجع به آن کسب کنید.
    روستای پالنگان دی دیدنی کردستان

  • غار کرفتو

    غاری شگفت‌ انگیز در ۷۰ کیلومتری شهر دیواندره وجود دارد که بسیار بسیار گردشگر پذیر و دیدنی‌است، “غار کرفتو” نام دارد و زیستگاه بشر اولیه بوده است. کرفتو به معنای خورشید است؛ غاری آهکی که گویی به معبد هراکلس نیز معروف است.
    یکی از بزرگترین غار های دست کن و طولانی ترین غار تاریخی ایران است که در ۴ طبقه ساخته شده است. زمین شناسان معتقدند این غار در دوره ای بین  ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون سال قبل، زیر آب ها پنهان بوده و در اثر بروز خشکسالی، از میان آب سربر آورده است. به علاوه اینکه هنوز هم آب در همه جای غار جریان دارد.
    تماشای دشت‌ های وسیع اطراف از آن بالا، یکی از لذت‌ های وصف‌ نشدنی است. باور نمی‌کنید اگر بگویم این غار پنجره دارد. در ورودی و اتاق و … ! می‌توانید برای آنکه همه چیز را راجع به این غار منحصر به فرد بدانید به مطلب “غار کرفتو ، معبد هراکلس” در همین مجله مراجعه کنید.
    غار کرفتو دیدنی کردستان معبد هراکلس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…