از معاملات ملکی اسفند چه خبر؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

 معاملات ملکی در اسفند ماه در ۲۰ روز اول اسفند، حجم خرید آپارتمان در پایتخت ۳۰ درصد نسبت به ۲۰ روز اول ماه قبل (بهمن) کاهش یافت.

به گزارش مجله دلتا به نقل از «دنیای اقتصاد»، چنین افتی از ابتدای سال۹۶ تاکنون بی‌سابقه بوده است. یافته های «دفتر اقتصاد مسکن» حاکی از آن است که حجم معاملات واحد های مسکونی در تهران که در دو دهه اول بهمن ماه امسال از مرز ۱۳ هزار واحد عبور کرده بود، در ۲۰ روز اول اسفندماه تک‌رقمی شد و به مرز ۹ هزار فقره نزول کرد. این در حالی است که معاملات مسکن اواخر پاییز امسال با ثبت فروش بیش از ۱۵ هزار واحد در ماه، وارد فاز رونق شد به گونه ای که  طی دو ماه اول زمستان، حجم فروش ماهانه از ۱۷ هزار واحد مسکونی نیز رد شد.

بررسی ها نشان می دهد  بخشی از کاهش ماهانه حجم معاملات ملکی در این بازه زمانی به خاطر شرایط خاص ماه پایانی سال، طبیعی به نظر می‌رسد امّا بخشی از این ریزش معاملاتی به تخلیه هیجان خرید مسکن ناشی از جذابیت دو هفته‌ای بازارپول مربوط است.

احیای سود ۲۰ درصدی در بانک‌ها طی دو هفته منتهی به نیمه اسفند،بر تقاضای سرمایه‌ای فعال شده در بازار ملک اثر آنی گذاشت و حجم معاملات از سوی این گروه از خریداران  را کاهش داد. خروج تقاضای سرمایه‌ای از بازار خرید مسکن در اسفند ماه و افت سنتی معاملات در ماه پایانی سال سبب شده است که رشد حجمی این بازار در اسفند شیب منفی پیدا کند. علاوه بر این، احتیاط تقاضای مصرفی در واکنش به پرش ثیمت مسکن در بهمن ماه نیز در افت معاملات ماه اسفند، تاثیر قابل ملاحظه داشته است.

با این حال، تعداد واحدهای مسکونی فروخته شده در ۲۰ روز اول اسفند اگر چه حدود یک‌سوم نسبت به ۲۰ روز اول بهمن کاهش پیدا کرد اما وضعیت نسبت به مدت مشابه در سال ۹۵، مثبت ارزیابی می‌شود. آمارهای دفتر اقتصادمسکن در این باره حاکی است: در بین معاملات ملکی، حجم خرید مسکن در تهران در ۲۰ روز اول اسفند ۹۶ حدود یک درصد بیشتر از ۲۰ روز اول اسفند ۹۵ است. این  رشدذ یک درصدی، بیانگر تغییرات یکساله بازار است و فاز رونق فعلی در مقایسه با پیش‌رونق سال گذشته را نشان می‌دهد.

بر این اساس، معاملات ملکی حتی در اسفند امسال، همچنان حالت رونق دارد اما شدت آن نسبت به ماه‌های قبل کم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…