علت تکرر ادرار و درمان خانگی آن!

۶
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
چرا اینقدر دستشویی می‌روید؟ شاید تکرر ادرار گرفته‌اید؟ این یک علامت جدی است که خبر از تغییرات تازه در بدن شما می‌دهد، چه تغییراتی؟ با مجله دلتا همراه باشید.
علت-تکرر-ادرار

تکرر ادرار نشانه چیست؟ تکرر ادرار یک نشانه جدی است که می‌تواند به دلایل مختلفی مثل افزایش سن، چاقی، مشکل دیابت و بارداری، عفونت مثانه، عفونت ادراری، مشکل غده پروستات و … در فرد ایجاد شود؛ اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که در طول روز بیش از حد دستشویی می‌روید، بدون اینکه علت آن را بدانید؛ این مطلب را از دست ندهید؛ با مجله دلتا همراه باشید تا قدم به قدم رد پای این بیماری و دلایل آن را پیدا کنیم؛ با صفحه سلامتی ما همراه باشید.

علت تکرر ادرار

تکرر ادرار 

همانطور که گفتیم، تکرر ادرار یک نشانه و بیماری جدی است که در آن فرد بیشتر از حد معمول ( ۷ تا ۸ بار) در طول روز به دستشویی می‌رود؛ اگر تکرر ادرار کنترل نشود؛ فشار بر کلیه ها و مثانه ممکن است خانم ها را دچار سوزش ادرار و عفونت مثانه کند و آقایان هم با مشکل پروستات مواجه شوند.

علائم تکرر ادرار 

  • بیرون رفتن بیش از حد برای اجابت مزاج ( بیش از ۷ مرتبه)
  • بی اختیاری ادرار
  • احساس درد و سوزش در هنگام ادرار
  • تغییر رنگ و شفافیت بیش از حد ادرار

تکرر ادرار چیست

علت تکرر ادرار چیست؟ 

از ساده ترین دلایل تکرر ادرار، مصرف بیش از حد مایعات و آب، کافئین، الکل یا خوردن دارو هایی است که ادرار را زیاد می‌کنند؛ پس پیروی کردن از یک رژیم غذایی نامناسب می‌تواند این مشکل جدی را برای بدن شما به وجود آورد؛ جالب است بدانید که مصرف بیش از حد آب هم می‌تواند برای بدن خطرناک باشد و فرد را دچار مسمومیت کند؛ پس در قدم اول، همه چیز به خود شما بستگی دارد.

علت تکرر ادرار چیست؟ جواب این سؤال بسیار ساده است؛ در بیشتر مواقع، تکرر ادرار می‎تواند نشانه یک بیماری خاص در بدن باشد، بیایید تا با هم این نشانه ها را بررسی کنیم:

تکرر ادرار نشانه چیست؟ ( دلایل تکرر ادرار ) 

  • دیابت

به طور معمول، تکرر ادرار و آن هم با حجم بالا و غیر طبیعی می‌تواند نشانه دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ باشد؛ زیرا در چنین حالتی بدن فرد بیمار تلاش می‎کند تا از طریق ادرار از شر گلوکز اضافی خلاص شود.

  • علت تکرر ادرار در بارداری ( تکرر ادرار در زنان )

اگر زیاد دستشویی می‌روید و حالت تهوع یا اسهال و استفراغ دارید، ممکن است باردار باشید. در هفته های اول بارداری، رشد رحم به مثانه فشار می‌آورد؛ در نتیجه این وضعیت باعث تکرر ادرار می‎شود.

  • پروستات؛ علت تکرر ادرار در مردان

اگر غده پروستات شما بیش از حد بزرگ شود، به پیشاب‌راه ( مجرای ادرار ) فشار می‌آورد؛ در نتیجه جریان ادرار مسدود می‌شود. تمام این وضعیت ها، دیواره مثانه را تحریک پذیر می‌کند؛ در نتیجه این انقباض ها باعث تکرر ادرار خواهد شد.

  • سیستیت بینابینی (Interstitial cystitis) 

علت این بیماری مشخص نیست. معمولا نشانه های شایع این مشکل، درد در ناحیه مثانه و لگن است؛ در این شرایط نیاز فوری به تخلیه ادرار وجود دارد.

  • مصرف دارو های ادرار آور

دارو های ادرار آور به طور معمول، برای درمان فشار خون بالا یا کاهش تجمع مایعات در بدن استفاده می‌شوند که روی عملکرد کلیه ها تأثیر می‌گذارند و باعث دفع مایعات اضافی بدن می‌شوند؛ این مسئله می‌تواند ادرار را به طور ناخودآگاه زیاد کند.

  • سکته مغزی

یکی از علامت های شایع سکته مغزی بی اختیاری ادرار در اثر فشار بر مثانه است. همچنین آسیب هایی که به سیستم عصبی وارد می‌شوند باعث ادرار مکرر و بیرون‌روی بیش از حد خواهند شد.

  • مصرف بیش از حد مایعات؛ علت تکرر ادرار در شب

شایع ترین علت تکرر ادرار در شب، مصرف بیش از حد مایعات و آب است. قطعا برای شما هم پیش آمده است که هنگام شب به دلیل خوردن آب فراوان یا مایعات دیگر چندین بار از خواب بیدار شوید و به دستشویی بروید یا اینکه به دلیل تنبلی و نگذشتن از خواب خوش، فشار بر کلیه ها و مثانه را تا صبح تحمل کنید؛ اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، بهتر است در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید.

علت تکرر ادرار

تشخیص تکرر ادرار 

اگر تکرر ادرار شما با مشکلات خطرناک دیگری مثل تب و لرز، استفراغ، کمر درد، تشنگی، افزایش اشتها، ادرار تیره یا عفونت در آلت تناسلی و فشار بر مثانه همراه باشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

در این مواقع و به طور معمول، پزشک راهکار های درمانی فیزیکی را برای تشخیص علت بیماری روی فرد بیمار امتحان می‌کند؛ برای تشخیص تکرر ادرار و پیدا کردن علت آن، بعد از معاینه فیزیکی این راه حل ها پیشنهاد می‌شود:

  • آزمایش ادرار
  • سیستومتری یا سیستوسکوپی ( آزمایش تشخیص فشار بر مثانه)
  • تست اعصاب
  • سونوگرافی

تکرر ادرار چیست

درمان تکرر ادرار 

چرا نگران هستید؟ رفتن بیش از حد به دستشویی شما را کلافه کرده است؟ درمان های خانگی و سریع تکرر ادرار شما را از این وضعیت نجات خواهند داد، با ما همچنان همراه باشید.

درمان خانگی تکرر ادرار 

جای هیچ نگرانی نیست؛ چون شما می‌توانید تکرر ادرار خود را در خانه و با روش های خانگی درمان کنید؛ فقط قبل از هر چیز باید رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و مصرف مایعات را در طول روز کنترل کنید.

دلایل تکرر ادرار

  • اصلاح رژیم غذایی

برای قدم اول، شما باید با مواد غذایی و رژیم هایی خانگی که باعث تحریک مثانه می‌شوند، خداحافظی کنید؛ پس بهتر است که مصرف نوشیدنی های کافئین دار، الکل، نوشابه های گازدار، شکلات، شیرین کننده های مصنوعی و غذا های ادویه دار و حتی سس گوجه فرنگی را به حداقل ممکن برسانید.

همچنین باید مواد غذایی با فیبر بالا مصرف کنید؛ چون یبوست باعث بد تر شدن علائم سندرم مثانه بیش فعال می‌شود؛ این مسئله هم باعث تکرر ادرار خواهد شد.

  • کنترل مصرف آب و مایعات دیگر

اول از همه بهتر است که این نکته مهم و ساده را فراموش نکنید که شما تا جای ممکن باید مصرف مایعات را در هنگام شب و زمان خواب کم کنید. درواقع، هر فرد باید به ‌اندازه‌ای مایعات بنوشد که از یبوست و افزایش بیش ‌از حد غلظت ادرار جلوگیری کند.

  • درمان تکرر ادرار با عسل و سرکه سیب

عسل یک ماده شفابخش با خواص فراوان است؛ جالب است بدانید که این ماده می‌تواند به تنهایی به جنگ عفونت های ویروسی بدن شما برود؛ تکرر ادرار در خانم ها می‌تواند ناشی از عفونت مثانه باشد که باعث سوزش مجاری ادرار می‌شود؛ در این مواقع عسل طبیعی مانند سرباز دفاعی بدن عمل می‌کند که می‌تواند تکرر ادرار و مشکلات مربوط به آن را درمان کند.

در کنار این ماده شیرین، سرکه سیب هم معجزه می‌کند. سرکه سیب خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی دارد که می‌تواند با هرگونه عفونتی که منجر به تکرر ادرار شود، مبارزه کند. همچنین مصرف این ماده در کنار عسل باعث کاهش درد دستگاه گوارش و معده می‌شود؛ برای امتحان کردن این روش درمانی فقط کافی است که یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق چای‌خوری عسل طبیعی و خام در آب حل کنید و دو بار در روز این عصاره جادویی را بخورید.

تکرر ادرار شبانه

  • درمان سریع تکرر ادرار با ماست

این ماده مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. ماست باعث افزایش رشد باکتری‌ های خوب در دستگاه ادراری می‌شود و تعادل باکتری‌ های سالم را در روده تقویت می‌کند. همچنین این ماده غذایی پروبیوتیک باعث بهبود عفونت دستگاه ادراری و سلامت کلیه ها می‌شود و به هضم غذا کمک می‌کند.

  • درمان تکرر ادرار با اسپند ( درمان گیاهی تکرر ادرار )

دانه های کوچک اسپند در طب سنتی معجزه می‌کنند! تحقیقات اخیر دانشمندان، نشان می‌دهد که مصرف دانه های خوراکی اسپند به صورت قرص و کپسول می‌توانند تکرر ادرار شبانه در مردان را کنترل  و درمان کند. همچنین این درمان گیاهی می‌تواند جلوی بزرگ شدن غده پروستات آقایان را بگیرد.

درمان سریع تکرر ادرار

درمان سریع تکرر ادرار با روش های دیگر 

گاهی اوقات، اوضاع وخیم تر از این حرف ها است و این وضعیت آنقدر شما را آزار می‌دهد که مجبور می‌شوید، در کنار درمان های خانگی راه حل های دیگر را هم امتحان کنید:

  • مصرف قرص ها و دارو های شیمیایی ضد ادرار
  • طب سوزنی
  • انجام تمرینات کگل (Kegel)
  • کمپرس گرم
  • بیوفیدبک ( درمان با حسگر های الکتریکی به خصوص برای تکرر ادرار یا شب ادراری در کودکان )

شما با تکرر ادرار خود چه می‌کنید؟ از نظر شما، کدام روش درمانی می‌تواند این مشکل را زود تر برطرف کند؟ نگران هیچ چیز نباشید، مجله دلتا همیشه همراه شما است.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۹ دی ۱۳۹۸ در ۵:۰۰ ب٫ظ

  2. شمس

    ۳ دی ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۱ ب٫ظ

    اطلاعات خوب و مفیدی بود متشکرم

    پاسخ

  3. فتحی

    ۳ دی ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

  4. فرهاد کرمی

    ۳ دی ۱۳۹۸ در ۹:۰۹ ق٫ظ

  5. محمد حسين

    ۳ دی ۱۳۹۸ در ۸:۴۵ ق٫ظ

    اگر مشکل دیابت نباشه
    روزی یک قاشق مربا خوری اسپند خوراکی ( اسپندی که طیق دستور ۶ بار شسته شده) استفاده کنید .

    پاسخ

  6. یوسفی

    ۲ دی ۱۳۹۸ در ۶:۳۸ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…