جاهای دیدنی چابهار

۸
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آب و هوای خاص و معتدل چابهار، باعث شده است تا اصطلاح "چهار بهار" را به آن بدهند و در زمان های مختلف سال می‌توان به آنجا سفر کرد.
شاخص 31 جاهای دیدنی چابهار

شهری در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان واقع شده، که لقب بندر اقیانوسی ایران را دارد. بندر چابهار، که به دلیل آب و هوای بهاری‌ اش به این نام معروف شد. مکانی شگفت‌ انگیز که در گذشته بیشتر برای خرید مورد استقبال قرار می‌گرفت، ولی این روزها بیشتر طبیعت گردان و گردشگران، زیبایی های این منطقه را شناخته و با برگزاری تورهای متعدد جاهای دیدنی چابهار را برای همه دوستداران ایران عیان کرده‌اند. به دلیل محبوبیت زیادی که چابهار پیدا کرده و دیدنی‌های زیادی که دارد، با صفحه گردشگری مان امروز سری به این شهر دوست داشتنی و جاذبه های اطراف آن زده ایم و دعوت می کنیم با مجله دلتا همراه باشید.

سواحل چابهار در پاییز و زمستان
سواحل چابهار در پاییز و زمستان

چابهار

از غروب‌ های دل‌ انگیزی که در چابهار است بگذرید، صخره‌ های تراش خورده آن را که نادیده بگیرید و نمای اقیانوسش را که فراموش کنید، خوب است بدانید با سفر به این شهر زیبا می‌توانید بسیاری از زیبایی های دیگر را ببینید که شاید در هیچ کجای تهران نتوانید نظیرش را بیابید. تنها شهر بندری کشور که می‌توانید نمای اقیانوس هند را از آن تماشا کنید. در کنار دریای عمان و اقیانوس هند واقع شده و از نظر اقتصادی موقعیت خاصی دارد.

چابهار در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان واقع شده و جاذبه های طبیعی و بناهای تاریخی متعددی دارد. آب و هوای خاص و معتدل آن، باعث شده است تا اصطلاح “چهار بهار” را به آن بدهند و در زمان های مختلف سال می توان به آنجا سفر کرد.

صخره های چابهار

جاهای دیدنی چابهار

  • پدیده گل افشان چابهار

    بین دشت کهیر و تنگ، در ۱۰ کیلومتری چابهار سه تپه کوچک گل افشان به ارتفاع ۱۰ تا ۲۰ متر پدید آمده و یکی از جاهای دیدنی چابهار است. مثل آتشفشانی می‌جوشد و از آن گل سرد طوسی رنگی خارج می‌شود. قبلاً مطلب “چابهار و پدیده گل فشان کنارک را در همین مجله برایتان به طور مفصل شهر دادیم و می‌توانید با این جاذبه بی نظیر به طور کامل آشنا شوید.  پدیده ای عجیب که در غرب بندر کنارک در شعاعِ ۹۰ کیلو متری، نزدیکیِ روستای کهیر، نرسیده به بندر تنگ واقع شده و وقتی به آن نزدیک می‌شوید صدایی مانند ترکیدن حباب را به وضوح خواهید شنید.
    پدیده گل فشان چابهار

  • کوه های مینیاتوری چابهار

    کوه های مینیاتوری را در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر چابهار به سمت بندر گواتر  یکی دیگر از جاهای دیدنی چابهار خواهید یافت. از شگفتی‌های طبیعت ایران که افراد محلی به آنها کالانی یا آریا می‌گویند. در حوزه شهرستان ساحلی کنارک و روستایی کهیر قرار گرفته و دقیقاً سمت چپ جاده شهر چابهار به بندر گواتر است. کاملاً حس بودن در یک سیاره دیگر را برایتان ممکن می سازد. به رنگ سفید و طوسی است اما اگر در زمان های مختلف روز از آن ها عکس بگیرید متوجه می شوید که تغییر میزان نور، جلوه رنگی آن را نیز تغییر می‌دهد.
    ارتفاع این کوه ها متغیر است. جنس این کوه‌ ها رسوبی است و شکل مخروطی شکل دارند. ترکیب رنگ قرمز و شکل ظاهر آن باعث شده به کوه‌های مریخی معروف شوند. در نزدیکی این کوه‌ها یک کمپ گردشگری وجود دارد و از امکانات مناسبی برخوردار است.
    کوه های مینیاتوری چابهار

  • تالاب لیپار

    کوه‌های مینیاتوری را که دیدیم  به دیدن تالاب لیپار می‌رویم. تالاب شگفت‌ انگیز لیپار که به تالاب صورتی چابهار معروف است. در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار و در مسیر جاده ساحلی چابهار-گواتر واقع شده و طول آن ۱۴ کیلومتر است. پرندگانی همچون فلامینگو، حواصیل، طاووسکن، تیهو و عقاب دشتی هم در آن زندگی می‌کنند. نزدیک روستای رمین است.
    دلیل صورتی بودن آب این تالاب وجود فیتوپلانکتون های خاص است. یکی دیگر از جذابیت های این دریاچه، درختچه های گزنه و انواع بلوط در آب آن است.
    دریاچه صورتی چابهار

  • درخت مکرزن یا انجیر معابد

    ممکن است تا به حال نشنیده باشید که شهر های جنوبی درختی دارند به نام درخت انجیر معابد یا درخت مکرزن. چابهار هم از این قاعده دیدنی مستثنی نیست. نوعی درخت بسیار بزرگ که اصل آن متعلق به هند شرقی است و برگ‌ های پهنی دارد. عکاسی کردن از این بخش از جاذبه های دیدنی چابهار بسیار لذت بخش است.

    محلی‌ها به درخت مکرزن یا همان انجیر معابد، کرگ هم می‌گویند. داخلش شیره سفید رنگی جریان دارد و میوه آن هم قابل خوردن است. می‌توانید برای دیدن آن ها به روستاهای رمین، تیس کوپان، ماشی، لیپار و کوپان سر بروید و حسابی عکاسی کنید.
    درخت انجیر معابد چابهار

  • منطقه حفاظت شده گاندو

    رودخانه ای در ۹۰ کیلومتری شرق چابهار جریان دارد که محل زندگی تمساح پوزه کوتاه “گاندو” یا تمساح ایرانی است. از نظرم در سفر به چابهار باید دیدن این منطقه حفاظت شده را در برنامه تان بگنجانید. رودخانه باهوکلات که طول برخی از تمساح هایش به ۴ متر هم می‌رسد. غیر از تمساح ها حیوانات کمیاب دیگری مثل گوزن کوهی هم در گاندو زندگی می‌کنند و قطعاً برایتان جذاب خواهد بود.
    منطقه حفاظت شده گاندو چابهار

  • روستای درک و بندر تنگ

    در ۱۷۰ کیلومتری شهر چابهار و در امتداد مسیر سواحل مکران و در فاصله ۱۰ کیلومتری از روستای زرآباد روستای درک قرار گرفته است. از روستاهای غرب چابهار که در نزدیکی دریا قرار دارند. کویر و دریا را می توان در این منطقه کنار هم دید. یک زمین پوشیده از نخل که به کازابلانکای ایران معروف است و می توان گفت دیدن ساحل درک برای گردشگران از واجبات است.
    ساحل درک چابهار

  • مسجد جامع تیس

    مسجد تیس هم یکی دیگر از جاهای دیدنی چابهار است که مانند مساجدی که در پاکستان و هندوستان است فقط یک مناره دارد. صحن این مسجد هم بسیار زیباست و حتماً خاطره خوشی از آن همراه خود خواهید آورد به علاوه رنگ سبز و قرمز مناره و گنبدها که بسیار چشم نوازند. درهایی دارد که با شیشه‌ کاری‌ های رنگارنگ پوشانده شده و آن را زیبا تر کرده است.
    مسجد جامع تیس چابهار

  • ساحل بریس

    در اسکله های چابهار می‌توان ماهیگیران را که برای صید به دریا می‌روند یا از آن برمی‌گردند را تماشا کرد. سه اسکله تپس، رمین و بریس از بقیه دیدنی‌ترند. سواحل بریس را با نام بندر صیادی بریس هم می‌شناسند و در ۶۰ کیلومتری چابهار است. از مکان های طبیعی بسیار زیبااست و از جاهای دیدنی چابهار که در امتداد ساحل دریای عمان واقع شده، دیواره های صخره ای دارد که می‌توان از بالای آن مناظر زیبای دریای عمان با آن قایق های ماهی گیری و مرغان دریایی درحال پرواز  را مشاهده کرد.
    بندر بریس

۸ دیدگاه

  1. نامجو

    ۳ دی ۱۳۹۸ در ۹:۵۴ ق٫ظ

    دیدنی است

    پاسخ

    • گلزار

      ۳ دی ۱۳۹۸ در ۳:۲۸ ب٫ظ

      بلی بسیار 🙂

      پاسخ

  2. یوسفی

    ۳ دی ۱۳۹۸ در ۹:۰۳ ق٫ظ

    زیباست

    پاسخ

    • گلزار

      ۳ دی ۱۳۹۸ در ۹:۵۱ ق٫ظ

      بلی همینطوره 🙂

      پاسخ

  3. بزرگی

    ۲ دی ۱۳۹۸ در ۷:۰۸ ب٫ظ

    زیبا و شگفت انگیز

    پاسخ

    • گلزار

      ۳ دی ۱۳۹۸ در ۹:۵۱ ق٫ظ

      بلی بلی 🙂

      پاسخ

  4. مهدی فراهانی

    ۲ دی ۱۳۹۸ در ۳:۵۱ ب٫ظ

    بسیار زیبا و دیدنی

    پاسخ

    • گلزار

      ۳ دی ۱۳۹۸ در ۹:۵۱ ق٫ظ

      بلی بسیار 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…