وکالت بلاعزل چیست و ابطال آن چگونه است؟

۳
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وکالت بلاعزل اگرچه وکالت ساده نیست و جزء وکالت غیر قابل فسخ و پایدار به شمار می‌رود؛ ولی مانند وکالت ساده با فوت یا جنون وکیل یا موکل از بین می‌رود.
ابطال وکالت بلاعزل
وکالت قراردادی است که افراد از طریق آن می‌توانند شخصی را برای انجام یک عمل حقوقی مانند فروش ملک، طلاق، انجام امور اداری و … نماینده‌ خود قرار دهند؛ بنابراین در قرارداد وکالت، شخصی که به دیگری نمایندگی می­‌دهد را موکل و شخص دوم را نماینده یا وکیل می‌نامند. نوعی دیگر از وکالت نیز وجود دارد که به آن وکالت بلاعزل گفته می‌شود. در مجله دلتا در خصوص چگونگی وکالت بلاعزل و نحوه ابطال وکالت بلاعزل توضیح داده شده است.

وکالت بلاعزل چیست؟

در قرارداد وکالت هر یک از طرفین، موکل یا وکیل، می‌­توانند هر زمان که بخواهند قرارداد موجود بین خود را برهم زنند؛ یعنی موکل این حق را دارد که وکیل خود را عزل کند و وکیل نیز می­‌تواند از وکالت استعفا دهد. اما گاهی آن‌ها با یکدیگر توافق می‌­کنند که امکان عزل وکیل و برهم زدن قرارداد وکالت توسط موکل وجود نداشته باشد؛ به این نوع از وکالت در حقوق، وکالت بلاعزل گفته می‌شود.
وکالت بلاعزل

نحوه ابطال وکالت بلاعزل

وکالت بلاعزل در دو صورت باطل می‌شود که در ادامه توضیح داده شده است.

استعفای وکیل از وکالت

در صورتی که وکیل با حضور در یکی از دفاتر اسناد رسمی از وکالت بلاعزل استعفا دهد، وکالت بلاعزل باطل و بی‌اثر می‌شود.

ابطال وکالت بلاعزل در دادگاه

گاهی شخصی که وکالت بلاعزل داده، مدعی می‌شود که اصلا عقد لازمی بین دو طرف منعقد نشده است که وی بخواهد شرط ضمن عقد، عزل وکیل را بپذیرد یا نپذیرد. در چنین مواردی این ادعا با بررسی مدارک و مستندات، شهادت شهود و یا اقرار خوانده (وکیل) قابل اثبات است. در این گونه موارد لازم است تا فرد به دادگاه حقوقی مراجعه و دادخواست ابطال وکالت بلاعزل را ارائه کند.
شایان ذکر است که عوامل دیگری هم باعث فسخ عقد وکالت می‌شوند. این عوامل عبارت‌اند از :• فوت وکیل یا موکل
• جنون وکیل یا موکل
• از بین رفتن مورد یا موضوع وکالت
• پایان مدت وکالت

مدارک لازم برای دادخواست ابطال وکالت بلاعزل

۱. مدارک شناسایی مانند کارت ملی یا شناسنامه
۲. استشهادیه و گواهی شهود
۳.وکالت نامه‌ای که ابطال آن مورد درخواست است.
۴.کلیه مدارکی که با موضوع مرتبط است.

دادخواست ابطال وکالت بلاعزل

نکات وکالت بلاعزل

۱. وکالت بلاعزل اگرچه وکالت ساده نیست و جزء وکالت غیر قابل فسخ و پایدار به شمار می‌رود؛ ولی مانند وکالت ساده با فوت یا جنون وکیل یا موکل از بین می‌رود.
۲. وکالت بلاعزل صرفا به منزله نمایندگی از طرف موکل به وکیل در انجام مورد وکالت است و به معنای انتقال مورد وکالت نیست و هیچکس نمی‌تواند با وکالت بلاعزل ادعای مالکیت کند؛ مگر اینکه طبق قراردادی مثل بیع (قرارداد خرید و فروش) به وکیل منتقل شده باشد.
۳. اگر موکل ضمن عقد، انجام وکالت را از خود سلب کرده باشد؛ در این صورت وی علاوه بر اینکه حق عزل وکیل را از خود سلب کرده، حق انجام دادن مورد وکالت را هم نخواهد داشت.
۴. با اینکه وکالت بلاعزل در بیشتر موارد اهداف دو طرف‌ قرارداد را تامین می‌کند و ویژگی هایی دارد؛ ولی گاهی با امضای یک وکالتنامه رسمی بلاعزل، افراد ناخواسته تمام دارایی و اموال خود را از دست می‌دهند. بنابراین بهتر است در دادن وکالت بلاعزل به فرد یا افراد دقت شود؛ زیرا عده‌ای از طریق وکالت بلاعزل اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.
مطلب پیشنهادی: برای آشنایی بیشتر با وکالت بلاعزل در خرید و فروش املاک “وکالت بلاعزل برای خرید و فروش ملک” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. مسعود

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ در ۲:۳۱ ب٫ظ

    بسیار آموزنده و مفید بود ممنون

    پاسخ

  2. فتحی

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ در ۹:۴۴ ق٫ظ

  3. روزبهانی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ در ۸:۵۳ ق٫ظ

    توضیحات خوب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …