درمان خانگی اسهال کودکان

۴
6
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اسهال کودکان یک بیماری شایع و خطرناک است که بدن کودک را با کم آبی مواجه می‌کند؛ با مجله دلتا و درمان های خانگی این بیماری همراه باشید.
درمان-خانگی-اسهال-کودکان

اسهال درواقع افزایش غیر طبیعی دفعات اجابت مزاج است که در آن مدفوع شل یا آبکی می‌شود. این وضعیت آزار دهنده معمولا کودکان، سالمندان و حتی بزرگسالان را درگیر می‌کند البته درد و فشاری که بر روده ها وارد می‌شود، بیشتر از همه برای کودکان غیر قابل تحمل است؛ نگران این وضعیت نباشید؛ درمان خانگی اسهال کودکان را در مجله دلتا بخوانید.

علت اسهال کودکان

علت اسهال کودکان 

اسهال در کودکان یک علامت و نشان‌دهنده حمله باکتری ها به بدن است؛ معمولا سیستم ایمنی بدن با اسهال و درد های شکمی این باکتری ها را دفع می‌کند؛ حالت تهوع، تب و استفراغ هم از نشانه های دیگر این بیماری است. علت اسهال اطفال و کودکان می‌تواند موارد مختلفی باشد:

  • عفونت های ویروسی و باکتری سالمونلا ( حمله ویروس ها شایع ترین علت اسهال کودکان )
  • مصرف برخی آنتی بیوتیک ها و دارو های خاص
  • مسمومیت غذایی
  • برخی بیماری های خاص مثل آلرژی غذایی، سندروم روده تحریک پذیر و بیماری کرون

برای برطرف شدن این باکتری ها و ویروس های خطرناک مصرف مایعات، آب یا شیر مادر می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

علائم اسهال کودک

علائم کم آبی و اسهال در کودکان ( اسهال اطفال ) 

یکی از اولین عوارض نگران کننده اسهال، کم آبی بدن است. اگر کم آبی بدن کودک شدید باشد، ممکن است منجر به تشنج و حتی مرگ شود. به طور معمول، کم آبی در بدن کودک با این نشانه ها و علائم همراه است:

  • سرگیجه و استفراغ
  • دل درد
  • تب
  • بی اشتهایی
  • کم شدن وزن
  •  خشکی دهان
  • ادرار زرد تیره
  • کم شدن اشک و گریه کودک
  • پوست سرد و خشک
  • بی حالی

درمان خانگی اسهال کودک

درمان سریع و خانگی اسهال کودکان 

شاید اولین چیزی که به ذهن یک مادر برسد، پختن کته است که همراه ماست به کودک داده می شود که البته این روش درمانی قدیمی بسیار صحیح است. اگر کودک شما اسهال گرفته است، برای کاهش درد های شکمی، ضعف و بی حالی او اولین گزینه های درمانی مصرف میوه، سبزیجات، مایعات فراوان و رژیم غذایی مناسب باشد؛ با ما و این روش های خانگی درمان اسهال کودکان همراه باشید.

  • مصرف آب و مایعات فراوان

همانطور که گفتیم، اولین عوارض اسهال با کم آبی بدن همراه است. برای جبران این وضعیت باید به کودک مایعات طبیعی و خالص بدهید. اگر کودک شما در سن تغذیه با شیر مادر است، این ماده غذایی می‌تواند بهترین انتخاب باشد. خوردن غذا های آبکی مثل آبگوشت یا آب انگور سفید در کنار آب می‌تواند بدن کودک را از سموم و باکتری های مضر پاک کند. توجه داشته باشید که نوشیدنی های شیرین می‌تواند اسهال کودک شما را شدید تر کند.

درمان خانگی اسهال کودکان

  • رژیم غذایی BRAT ضد اسهال (‌ brat )

این رژیم غذایی می‌تواند اسهال کودکان را کنترل و درمان کند. ترکیب غذایی به کار رفته در این رژیم غذایی ضد اسهال، نان تست، برنج، موز و سیب زمینی است. در نظر داشته باشید که معده کودک شما بسیار حساس است، وجود ویتامین های مختلف و به خصوص پتاسیم موجود در موز می‌تواند به بند آمدن اسهال کودک کمک کند.

  • مصرف میوه و سبزیجات فیبر دار

اگر کودک شما مدام گریه می‌کند و دل پیچه و اجابت مزاج بیش از حد دارد، بهتر است با گزینه طبیعی و درمانی موز شروع کنید. همانطور که گفتیم، املاح، مواد معدنی و پتاسیم موجود در موز می‌تواند انرژی از دست رفته کودک را باز گرداند و میزان اسهال را کنترل و درمان کند. البته در نظر داشته باشید که موز نارس می‌تواند باعث یبوست شود.

در کنار میوه های مختلف و آبمیوه های طبیعی، سبزیجات فیبر دار و چربی ها هم باید به وعده های غذایی کودک اضافه شوند. برای رفع اسهال کودک می‌توانید از نان، غلات و لوبیا ( وعده صبحانه لذیذ) استفاده کنید.

 از گروه میوه ها، زغال اخته آنتوسیانوئوزید دارد که این میوه را ضد میکروب و ضد باکتری کرده است. فیبر محلول موجود در زغال اخته می‌تواند علائم اسهال کودکان را برطرف کند؛ برای درمان اسهال کودکان و اطفال بهتر است با سوپ زغال اخته شروع کنید.

  • آب پنیر و دوغ

لبنیات از ماست گرفته تا آب پنیر و دوغ می‌تواند اسهال کودک را درمان کند؛ به عنوان مثال مخلوط آب پنیر با نمک، شکر و پودر زیره می‌تواند یک معجون خانگی مؤثر برای درمان اسهال کودکان باشد. البته در نظر داشته باشید که اگر اسهال کودک شما شدید باشد، در مصرف لبنیات به خصوص شیر باید بیشتر دقت کنید تا نتیجه عکس نگیرید.

  • سیب زمینی

سیب زمینی آب پز یا کبابی شده می‌تواند با اسهال کودکان مبارزه کند. این ماده مغذی معده و تحریکات روده را آرام تر  و درد های شکمی کودک را کمتر می کند.

  • برنج سفید

به آخرین گزینه خوشمزه ضد اسهال رسیدیم، همان کته و ماست قدیمی خودمان! میزان نشاسته در برنج سفید زیاد است؛ به همین دلیل بسیار سریع قابل هضم است. اگر کودک شما اسهال گرفته ، تهیه کته با ماست ساده بدون ادویه و سس می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

درمان خانگی اسهال کودکان

درمان دارویی اسهال کودکان 

اگر شدت بیماری، دل درد و بی حالی کودک بیش از حد باشد ( بیشتر از ۳ روز ) و هیچ کدام از درمان های خانگی نتیجه دلخواه را ندهند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا برای کودک شما دارو تجویز کند. چه دارو هایی مناسب این وضعیت هستند؟

  • شربت ضد اسهال کودکان
  • محلول خوراکی جبران کننده آب بدن ORS
  • محلول الکترولیت

اسهال کودکان

اسهال و استفراغ در کودکان را جدی بگیرید!

کودک و نوزاد شما دچار اسهال و استفراغ شده است؟ درمان های خانگی بر سیستم بدن او تأثیر گذار نیست! روش های دارویی را امتحان کنید؛ اسهال و استفراغ در کودکان چه زمانی نگران کننده است؟

اگر بدن کودک با ضعف شدید همراه باشد یا سرگیجه و علائم شایع اسهال بیشتر از ۳ روز ادامه پیدا کند یا اینکه کودک شما استفراغ سبز یا خون آلود داشته باشد؛ این موارد علائم خطرناکی هستند که نشان می‌دهند کودک به پزشک نیاز دارد.

چرا نشسته‌اید؟ همین حالا دست به کار شوید و دل درد، دل پیچه و اسهال کودک خود را برطرف کنید؛ اگر اسهال کودک شما خفیف است، بهتر است از درمان های خانگی شروع کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۵ ب٫ظ

  2. سعدی

    ۲ دی ۱۳۹۸ در ۴:۴۳ ق٫ظ

  3. آدینه

    ۱ دی ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۳ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  4. یوسفی

    ۱ دی ۱۳۹۸ در ۳:۱۵ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…