باید و نباید های تغذیه در شب یلدا

۴
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
یک شب یلدای متفاوت با خوراکی های خوشمزه؛ هم فال است و هم تماشا؛ با مجله دلتا همراه باشید.
تغذیه-شب-یلدا

به طولانی ترین شب سال ( شب یلدا ) خوش آمدید. طبق سنت دیرینه ما ایرانیان، شب یلدا از جمله شب های خاطره انگیزی است که همه ایرانی ها دور هم جمع می‌شوند و با تفأل به دیوان حضرت حافظ و خوردن شیرینی، انار و آجیل این شب به یاد ماندنی را صبح می‌کنند؛ درباره تغذیه شب یلدا و خوراکی های مخصوص این شب چه می‌دانید؟

همه چیز برای یک مهمانی رنگارنگ و خوشمزه آماده است البته مراقب تغذیه و سلامتی خودتان باشید! زیاده‌روی در مصرف آجیل و میوه به همراه خوردن شام سنگین می‌تواند باعث مشکلات معده و به خطر افتادن سلامتی شما شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید کنار خانواده و دوستان خود یک شب به یاد ماندنی و سالم را سپری کنید، این توصیه های سلامتی مجله دلتا را جدی بگیرید! با ما همراه باشید.

شب چله

تغذیه مناسب شب یلدا ( شب چله ) 

خوش خوراک های عزیز به جمع خوردنی های خوشمزه شب یلدا خوش آمدید. انار، هندوانه، آجیل شب یلدا و چای خوش عطر و طعم به همراه خوراکی های رنگارنگ دیگر آماده پذیرایی از شما است. هر طرف این سفره رنگارنگ را نگاه کنید، پر از خاصیت است؛ با ما همراه باشید تا درباره خواص این خوراکی های خوشمزه بیشتر صحبت کنیم.

 انار شب یلدا

این بار ایستگاه تصفیه خون در منزل شما است. درباره خواص انار چه می‌دانید؟ این دانه های یاقوتی خوش رنگ و لعاب زینت بخش سفره های رنگین و یلدایی است. انار خواص آنتی اکسیدانی فراوانی دارد، این میوه یلدایی و بهشتی، ضد سرطان است و با رادیکال های آزاد بدن مبارزه می‌کند. ویتامین c فراوان موجود در این میوه، کم خونی را درمان می‌کند؛ سلامت قلب و بهبود گردش خون خود را از آب انار بخواهید. وقت آن رسیده است که این میوه را به لیست خرید شب یلدای خود اضافه کنید.

انار شب یلدا

هندوانه شب یلدا

هندوانه از دیگر میوه های خوشمزه و مخصوص در شب چله است. بگذریم که خرید هندوانه قرمز  و شیرین هم فوت و فن های خاص خودش را دارد. همه ما می‌دانیم که بیشتر وزن هندوانه را آب تشکیل داده است؛ همین خاصیت جادویی هندوانه است که کم آبی و عطش بدن را رفع می‌کند. رنگدانه های گیاهی لیکوپن در هندوانه خاصیت ضد سرطانی دارند؛ به جرأت می‌توان گفت که بعد از گوجه فرنگی، هندوانه یکی از میوه های پر خاصیت است که می‌تواند در درمان سرطان پروستات آقایان موثر باشد.

شب یلدا

آجیل شب یلدا و میوه خشک

مگر کسی هم پیدا می‌شود که بتواند از آجیل شب یلدا یا مخلوط میوه خشک بگذرد؟ پسته، فندق، گردو، بادام و … در کنار انواع مختلف میوه های خشک هر طرف این میز خوشمزه و رنگارنگ را نگاه کنید، اشتها آور است. مغز دانه های آجیل، منبع مناسبی از پروتئین است. درواقع، کلسیم، فسفر و منیزیم موجود در آجیل اول از همه باعث سلامت قلب می‌شود. اگر می‌خواهید استخوان ها و دندان های محکمی داشته باشید، آجیل بخورید البته بهتر است در خوردن این مواد چرب و مغذی ( به خصوص نوع شور آن ) زیاده‌روی نکنید تا از خطر چاقی در امان بمانید.

 مصرف بیش از حد میوه های خشک هم می‌تواند برای سلامتی بدن شما دردسر ساز باشد؛ میوه های خشک در مقایسه با میوه های تازه آب کمتری دارند؛ بنابراین، مصرف بیش از حد آن ها در دراز مدت می‌تواند انرژی زیادی به بدن برساند و باعث چاقی شود.

انار و آجیل شب یلدا

خط قرمز های تغذیه در شب یلدا 

اصولا افراط و تفریط در مصرف مواد غذایی بسیار خطرناک است. اگر می‌خواهید شب یلدای خود را سالم و سلامت در کنار خانواده بگذرانید، در مصرف این خوراکی ها زیاده‌روی نکنید؛ پرهیز غذایی و نکات سلامتی زیر به شما کمک می‌کنند تا شب یلدا را متفاوت تر از سال های قبل بگذرانید.

  • وعده شام را سبک انتخاب کنید و برای سلامت دستگاه گوارش خود سعی کنید شام شب یلدا را کمی زودتر میل کنید.
  • بعد از خوردن وعده شام، شیرینی مصرف نکنید تا تعادل میزان کالری در بدن‌تان به هم نخورد؛ این مسئله به خصوص برای افرادی که دیابت دارند، بسیار مهم است.
  • هندوانه و آجیل را با هم نخورید.
  • آجیل کهنه و پوست شده ( قهوه ای رنگ) نخورید.
  • سعی کنید بعد از وعده شام، تنقلات چاق کننده نخورید.
  • خوردن آجیل شور برای بیمارانی که چربی یا فشار خون بالا دارند، ممنوع است.

شب چله

پرخوری در شب یلدا ( شب چله) می‌تواند شما را بیمار کند! 

مشکلات معده و روده 

اگر فرد شکمویی هستید، باید بیشتر مراقب خودتان باشید؛ چون سفره رنگارنگ یلدا می‌تواند شما را بیمار کند. مصرف پشت سر هم خوراکی هایی مثل انار، هندوانه، خرمالو و آجیل به همراه وعده شام یا کیک و شیرینی های مختلف می‌تواند اوضاع معده و روده شما را به هم بریزد؛ در این مواقع عرق نعناع به فریاد شما می‌رسد.

 اسهال و استفراغ 

امان از پرخوری های مخصوص مهمانی به خصوص در شب یلدا! بیشتر افراد در این شب ها، خوراکی های مختلف و خوشمزه را در فاصله کوتاه و به صورت پشت سر هم مصرف می‌کنند؛ همین مسئله می‌تواند باعث دل درد و اسهال و استفراغ در کودکان و بزرگسالان شود.

نترسید! داستان خوشمزه شب یلدا با آن خوراکی های رنگارنگ هنوز سر جایش باقی است، چیزی که اهمیت دارد این است که پرخوری نکنید؛ شب و روزتان به رنگ خوش یلدا؛ نوش جان!

۴ دیدگاه

  1. سعدی

    ۲ دی ۱۳۹۸ در ۴:۴۴ ق٫ظ

  2. روزبهانی

    ۱ دی ۱۳۹۸ در ۸:۵۷ ق٫ظ

    فقط در حد متعادل

    پاسخ

  3. فتحی

    ۱ دی ۱۳۹۸ در ۸:۵۶ ق٫ظ

  4. مهدی فراهانی

    ۱ دی ۱۳۹۸ در ۵:۴۶ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…