تولید حشره رباتیک انعطاف‌پذیر!

۵
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هوش مصنوعی یا رباتیک به شرایطی گفته می‌شود که یک ماشین می‌تواند واکنش‌هایی شبیه انسان در برابر اتفاقات از خود نشان دهد.
حشره رباتیک

امروزه به عصری رسیده‌ایم که با پیشرفت علم در حوزه هوش مصنوعی وجود حشره رباتیک ، غیرطبیعی نیست. دانشمندان یک موسسه تحقیقاتی در سوئیس با نام اختصاری EPFL نوعی حشره‌های رباتیک نرمی تولید کرده‌اند که نمی‌توان آن‌ها را خُرد کرد. گفته می‌شود این حشره (DEAnsect) با استفاده از عضلات مصنوعی خود می‌تواند کمی بیش از ۳ سانتی‌متر در ثانیه حرکت کند. برای آشنایی بیشتر با این حشره با مجله دلتا همراه باشید.

حشره رباتیک چیست؟

این ربات کوچک برای حرکت از یک عملگر مکانیکی با عایق الکتریکِ الاستومری استفاده می‌کند. محرک‌های مکانیکی به حشره رباتیک اجازه می‌دهند با استفاده از ارتعاشات، سه پای خود را تکان دهد و به جلو پیش رود. دو نسخه از این حشره وجود دارد. اولین مورد با سیم‌های نازک طراحی شده است.
می‌توان با مگس‌کش آن را کوبید یا با کفش روی آن راه رفت بدون آنکه آسیبی به ربات وارد شود. دومین نسخه آن دارای باتری کوچکی است که به آن متصل شده و اگر  نیروی زیادی به آن وارد شود، احتمال تخریب آن وجود دارد.

هوش مصنوعی

این حشره دارای یک میکروکنترلر به عنوان مغز و جای چشم‌هاست. چشم‌های این حشره می‌تواند تفاوت رنگ مشکی و سفید را تشخیص دهد. طراحی به کار رفته در آن سبب می‌شود این میکروربات بتواند یک خط مشکی را دنبال کند و همچنین روی سطوح مختلفی از جمله صاف و ناهموار حرکت می‌کند.
حشره رباتیک با وزنی معادل ۰.۲ گرم می‌تواند اجسامی تا پنج برابر وزن خود را حمل کند و ماهیچه‌های خود را تا ۴۰۰ بار در ثانیه حرکت دهد. محققان می‌گویند: ماهیچه مصنوعی این حشره، پوسته‌ای قابل ارتجاع از جنس پلیمر دارد که بین دو الکترودِ نرم قرار داده شده است. زمانی که ولتاژ به این ربات اعمال می‌شود، الکترودها به هم وصل می‌شوند و پوسته را فشرده می‌کنند. زمانی که ولتاژ قطع شود به حالت اولیه خود باز می‌گردد.
این اختراع، دریچه جدیدی را برای استفاده از ربات‌ها در معاینه یا انجام تعمیرات از راه دور باز می‌کند؛ همچنین به درک عمیق‌تر از زندگی دسته جمعی حشرات با فرستادن یکی از حشرات رباتیک میان آن‌ها منجر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب خنک کردن خانه بدون کولر ؛ با ۱۳ ترفند کم هزینه را در مجله دلتا بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۱۸ ب٫ظ

  2. سعدی

    ۲ دی ۱۳۹۸ در ۴:۴۵ ق٫ظ

  3. بزرگی

    ۱ دی ۱۳۹۸ در ۱:۲۴ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۱ دی ۱۳۹۸ در ۴:۲۵ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما با مجله دلتا

      پاسخ

  4. فتحی

    ۱ دی ۱۳۹۸ در ۸:۵۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…