خواص شگفت انگیز اسطوخودوس!

۴
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
با خواص شگفت انگیز اسطوخودوس آشنا شوید. درباره این گیاه و فواید آن چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
خواص-اسطوخودوس

اسطوخودوس یا همان گل های لاوندر گیاهی پرخاصیت است که سلامت بدن و زیبایی پوست و موی شما را تضمین می‌کند. این گیاه آنقدر آرام بخش است که مثل یک دیازپام قوی با گل گاو زبان رقابت می‌کند، با این گیاه مثل کندر می‌توانید حافظه خود را تقویت کنید، از آنتی اکسیدان های طبیعی اسطوخودوس هم که دیگر نمی‌توان گذشت؛ صبر کنید! این تازه اول داستان خوشمزه اسطوخودوس و خواص بی‌نظیر آن است؛ اگر می‌خواهید با این گیاه دارویی بیشتر آشنا شوید، مجله دلتا را ورق بزنید.

خاصیت اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس ( لاوندر ) چیست؟ 

گیاه اسطوخودوس یا لاوندر یک گیاه سرده ای است که نزدیک به ۳۰ گونه متنوع دارد، درواقع اسطوخودوس از دسته گیاهان گل دار و رنگارنگ و از خانواده نعناعیان است؛ گل های لاواندا (اسطوخودوس) با نام علمی Lavandula stoechas L از نظر  گیاه شناسی از خانواده (Labiatea )  هستند که برگ ها و قسمت سبز گیاه بسیار روغنی است؛ با ما همراه باشید تا درباره خواص اسطوخودوس بیشتر بدانید.

گیاهان سرده ای

خواص اسطوخودوس ( لاوندر) در طب سنتی 

همانطور که گفتیم، این گیاه خواص بی‌نظیر و شگفت انگیزی دارد، درواقع، اسطوخودوس می‌خواهد با دیگر گیاهان دارویی رقابت کند؛ آنتی اکسیدان های طبیعی اش با چای سبز، خاصیت آرام بخش بودنش با گل گاو زبان، خاصیت ضد التهابی اش با گیاه بابونه و … این همه خاصیت فقط با مصرف یک فنجان چای یا دمنوش اسطوخودوس؛ با ما همچنان همراه باشید تا با خواص این گیاه آشنا شوید.

خواص گیاه اسطوخودوس برای سلامت قلب

خاصیت آرام بخشی گیاه اسطوخودوس با آنتی اکسیدان های فراوانش به تقویت قلب کمک می‌کند. درواقع این گیاه می‌تواند با تنظیم فشار خون و کاهش فشار بر رگ های خونی، سلامت قلب را بهبود بخشد؛ پس دیگر نگران حمله های قلبی یا سکته نباشید.

درمان مشکلات گوارشی

اسطوخودوس مانند نعناع به هضم غذا و دستگاه گوارش کمک می‌کند.این گیاه مانع از توسعه باکتری های مضر و تجمع گاز در روده می‌شود. این مسئله ناراحتی های معده و درد و گرفتگی شکم و مشکل نفخ را برطرف می‌کند. برای این منظور، می‌توانید از چای یا دمنوش گیاهی اسطوخودوس استفاده کنید.

درمان اضطراب و استرس

اسطوخودوس استرس شما را کاهش می‎ دهد، ترکیبات آلی و طبیعی در این گیاه و گل های آن ضد استرس هستند. ویتامین ها و ترکیبات عالی این گیاه می‌تواند به بهبود خلق و خو کمک کند.

درمان بی خوابی

مصرف یک فنجان چای یا دمنوش اسطوخودوس می‌تواند بی خوابی را درمان کند.  این مسئله بیشتر در زمان به هم ریختگی هورمون های زنانه ( قاعدگی خانم ها) ایجاد می‌شود که البته قابل کنترل و درمان است.

دمنوش اسطوخودوس

خواص اسطوخودوس برای پوست صورت و مو

جوش، آکنه، لکه های پوستی، اگزما و خارش پوست دارید؟ اسکراپ اسطوخودوس را امتحان کنید. این گیاه با آنتی اکسیدان های طبیعی اش خاصیت ضد التهابی زیادی دارد که باعث می‌شود بسیاری از مشکلات پوست و مو برطرف شوند. اگر پوست صورت شما خشک است، از اسپری گل های اسطوخودوس استفاده کنید. همچنین استفاده از شامپوی گیاهی اسطوخودوس باعث می‌شود که ریزش مو متوقف شود؛ به این ترتیب، فولیکول های مو تقویت خواهند شد.

خواص اسطوخودوس برای مغز

 اسطوخودوس هم مانند کندر به تقویت حافظه و مغز کمک می‌کند. نوشیدن یک فنجان عرق لاوندر هر شب قبل از خواب و به مدت ۳۰ تا ۴۰ روز می‌تواند عملکرد حافظه را بهبود دهد و با آلزایمر مبارزه کند.

خواص اسطوخودوس برای سرماخوردگی

از این بعد بدانید که در کنار آویشن و بابونه، اسطوخودوس هم می‌تواند عفونت های ویروسی سرماخوردگی را برطرف کند. فقط کافی است که با عصاره لاوندر یک بخور مفید و کوتاه داشته باشید؛ برای این کار ۵ قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید و مدت ۱۵ دقیقه بخور دهید. بهتر است روزی سه مرتبه این کار را انجام دهید تا عفونت ها از بدن شما خارج شوند.

لاوندر

خواص اسطوخودوس برای عفونت

عصاره و روغن گیاه اسطوخودوس خاصیت آرام بخشی دارد و در رایحه درمانی از آن استفاده می‌شود. این گیاه مانند اسپند یک ضد عفونی کننده قوی است، اگر مشکل زخم و جای جراحت دارید، از برگ های این گیاه استفاده کنید.

عصاره گیاه لاوندر و درمان سردرد

در طب سنتی، عصاره گیاه لاوندر و چای و دمنوش گیاهی آن سردرد های میگرنی را تسکین می‌دهد. این گیاه مثل چای سبز آنتی اکسیدان های زیادی دارد. البته ممکن است طعم گس یا تلخی هم داشته باشد اما بسیار تأثیر گذار است.

 درمان سرگیجه

اگر مدام خسته، بی حال و کم انرژی هستید، ترکیب گیاهی لاوندر با عسل را امتحان کنید. این ترکیب و دمنوش گیاهی می‌تواند سرگیجه را درمان کند و انرژی بدن را افزایش دهد. البته استحمام با عصاره گیاه لاوندر یا همان روغن اسطوخودوس هم می‌تواند به برطرف شدن این مشکل کمک کند.

نظر شما درباره اسطوخودوس یا گیاه لاوندر چیست؟ اصلا مصرف چای و دمنوش های مفید گیاهی را دوست دارید؟ بهتر است بدانیم که سلامتی همه ما تا حد زیادی به طب سنتی و مصرف این گیاهان دارویی بستگی دارد.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ در ۰:۰۴ ق٫ظ

  2. امید

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۶ ق٫ظ

    بهترین موقع استفاده چه ساعتی هستش

    پاسخ

  3. سعدی

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸ در ۲:۰۲ ب٫ظ

  4. ثامن

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…