با وام مسکن خانه‌ای ۱۲ متری بخرید

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سیاست افزایش وام مسکن در شرایطی مطرح می‌شود که تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی وام مسکن، 20 درصد ارزش یک آپارتمان در پایتخت را هم تامین نمی‌کند.
وام خرید مسکن

چندی پیش بانک مرکزی موافقت خود را با افزایش سقف وام خرید مسکن از محل اوراق تسهیلات، اعلام کرد. افزایش تسهیلات بانکی علاوه بر مخالفان، در مقابل، موافقان بسیاری نیز داشته است که معتقد هستند افزایش وام، قدرت خرید مسکن را بالا خواهد برد.

به گزارش مجله دلتا حسام عقبایی، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران یکی از موافقانی است که سیاست افزایش وام بانکی و تزریق نقدینگی را در شرایط فعلی اقتصاد ایران موثر می‌داند و دلیل آن را هم صنعتی نبودن ساخت مسکن در کشور و عدم توازن بین عرضه و تقاضا عنوان می‌کند.

وی در خصوص سهم تسهیلات بانکی در خرید خانه می‌گوید: چند ایراد و اشکال اساسی بر نحوه ارائه وام خرید خانه وارد است. نخست آنکه، تسهیلات بانکی از نظر کمّی و تعداد دچار مشکل بوده و به جز بانک مسکن که یک بانک تجاری است بانک‌های دیگر به دلیل بازپرداخت طولانی وام‌ها، از ارائه تسهیلات طفره می‌روند. بنابراین لازم است که بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات بانکی در حوزه مسکن شوند.

عقبایی با اشاره به اینکه وام بانکی متناسب با رشد قیمت مسکن افزایش پیدا نکرده است، اظهار می‌دارد: هم اکنون تسهیلات بانکی ۱۶۰ میلیون تومانی، جوابگوی خرید ۱۲ متر مربع آپارتمان هم در شهرهای بزرگی مانند تهران نیست؛ ضمن آنکه اگر قرار باشد متقاضیان در بازپرداخت وام ۵۰۰ میلیون تومانی، اقساط ۱۴ و ۱۵ میلیون تومان پرداخت کنند، کسی قدرت چنین بازپرداختی را نخواهد داشت.

وی با تاکید بر لزوم ارائه برنامه جامع در حوزه تسهیلات بانکی ادامه می‌دهد: بازپرداخت تسهیلات بانکی یا باید بدون دریافت سود انجام شود یا با سود ۳ تا ۴ درصد. از طرف دیگر مدت بازپرداخت تسهیلات بانکی باید حداقل به ۴۰ و ۵۰ سال افزایش یابد؛ چرا که زمان پرداخت تسهیلات بانکی می‌تواند هم انگیزه ساخت و خرید مسکن را افزایش دهد و هم موجب رونق در این بازار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…