نوروز، سرعت‌ بازار مسکن را گرفت

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

بررسی های میدانی از آژانس های مشاوران املاک شهرتهران حاکی است ، میزان معاملات مسکن در اسفند ماه، کاهش یافته است.

نگاهی به سامانه اطلاعات بازار املاک مهر تاییدی بر این گزارش میدانی است چرا که ثبت ۵ هزار و ۵۷۰ قرارداد ثبت شده تا ۱۸ اسفند ماه امسال ، حاکی از کاهش استقبال خریداران ملک بوده است .

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصاد آنلاین ، معاملات مسکن در اسفند ماه در حالی کاهش یافته که از ابتدای نیمه دوم امسال روند معاملات صعودی بوده و این سیر مثبت تا بهمن ماه ادامه داشته است ، ‌ناگفته نماند که تعداد معاملات مسکن در بهمن ماه هم نسبت به دی ماه کاهش یافت و در پی آن کارشناسان اعلام کردند که تاثیر «التهابات ارزی» موجب کاهش ۳.۲ درصدی تعداد قرارداد های خرید و فروش مسکن در بهمن ماه نسبت به ماه پیش از آن شده است.

اما با وجود کاهش معاملات مسکن  در بهمن ماه ،بسیاری از کارشناسان اقتصاد مسکن، کاهش معاملات مسکن در این ماه  را «سکته ای خفیف» در روند رو به رشد معاملات ارزیابی کرده اند. اینک اما با کاهش قراردادهای خرید و فروش در ۱۷ روز ابتدایی اسفند ماه، به نظر می‌رسد، ‌کاهش سرعت معاملات ملک در اسفند ۹۶ و فروردین ۹۷، برخلاف روند رو به رشد معاملات در آذر و دی و خواست  شدید متقاضیان مصرفی به خرید واحد مسکونی موردنظر خود نیز ادامه یابد.

اما ، کاهش میزان معاملات مسکن در روزهای ابتدایی اسفند ماه در شهر تهران از نگاه دست اندرکاران این حوزه هم  پوشیده نماند وآنها کاهش ۷.۹درصدی میزان معاملات در ۱۳ روز ابتدایی اسفند ماه را در تهران ،التهابات بازار ارز و خودداری فروشنده‌ ها با این احتمال که شاید قیمت‌ها در سال آینده افزایش یابد ارزیابی کرده اند.

این در حالی است که برخی کارشناسان بازار مسکن ،کاهش تعداد معاملات مسکن درماه‌ های پایانی سال را روندی طبیعی می دانند که هر سال از اواخر دی ماه آغاز می‌شود و تا اوایل سال بعد از آن ادامه می‌یابد.به گفته آن ها ، درماه ‌های پایانی سال، فرارسیدن نوروز و گذراندن ایام تعطیلات، هزینه‌های پایان سال از جمله خرید پوشاک و… در اولویت خرید های خانوارهای ایرانی قرار می‌گیرد و خانوارها تا اوایل سال آینده منتظر می‌مانند تا شرایط بازار مسکن روشن شود و سپس به خرید مسکن اقدام کنند.

اغلب کارشناسان می گویند: کاهش میزان معاملات مسکن در ماه‌های پایانی سال تا اوایل و حداکثر تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد و تا دو ماه دیگر همچنان با کاهش معاملات روبه روخواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…