دیدنی های جاده هراز

۳
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
جاده هراز دست شما را در دستان مازندران می‌گذارد و سر راهش دیدنی ترین مناطق گردشگری را هم به شما هدیه خواهد کرد.
دیدنی های جاده هراز

اینهمه می‌گوییم چالوس و جاده چالوس و چه و چه و چه، خوب آیا از دیدنی های جاده هراز با خبریم؟ روستاهای آن را می‌شناسیم؟ یا اصلاً جاده هراز یا چالوس فقط وسیله هستند تا دست ما را در دست مازندران بگذارند؟ امروز بخش گردشگری مجله دلتا به جاده هراز سر زده و گُله به گله زیبایی هایش را برایتان خواهد شمرد. با ما همراه باشید.

جاده هراز کجاست ؟

بعد از جاده چالوس، مهمترین جاده تهران-مازندران هراز است. در سال ۱۳۴۲ بعد از تلاشی ۲۳ ساله به بهره برداری رسید. به جاده ۷۷ معروف است و از دره رود هراز می‌گذرد. بین شهرهای بومهن و رودهن از جاده فیروزکوه منشعب می‌شود. از بالای دره مشاء، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب‌ اسک، رینه و لاریجان می‌گذرد و در نهایت به شهر آمل متصل می‌شود. کوتاه ترین مسیر بین تهران و آمل است. روستای فیلبند هم اتفاقاً در همین مسیر قرار گرفته است. بر طبق آمار در ایام نوروز نزدیک به ۴ میلیون مسافر از این جاده وارد استان مازندران می‌شوند.

تنها مشکل جاده هراز تصادف‌ ها و ریزش بهمن در آن است و به خصوص از بومهن تا امامزاده هاشم خطر ریزش بهمن کمی بیشتر هم هست. اما خوشبختانه با کمی احتیاط همه چیز حل می‌شود.

با این مطلب همراه شوید، کمی حوصله کنید و در سفر بعدی‌تان در این جاده چند ساعتی را هم به دیدنی‌ هایش سر بزنید.

جاهای دیدنی هراز

دیدنی های جاده هراز

  • جنگل الیمستان

    جنگل بکری در کیلومتر ۲۰ جاده هراز وجود دارد به نام الیمستان. الیما گیاهی‌ است که در برخی خورش ها از آن استفاده می‌شود و فقط اردیبهشت می‌روید. مسیر رسیدن به آن پر است از دشت‌ های پر گل و خود جنگل هم مه گرفته و بسیار دیدنی است. جنگل نوردی و کمپ زنی، پیاده گردی و عکاسی مهمترین تفریحات آن است و بهترین عکس های یادگاری را می‌توانید برای خود بیاورید.
    برای اطلاعات بیشتر و نحوه دسترسی به مطلب “جنگل الیمستان و جادوگر بهار” در همین مجله مراجعه کنید.

  • پلور جاده هراز

    یکی از دیدنی های جاده هراز مخصوصاً در فصل زمستان، پلور است. از روستاهای آمل مازندران. در ۸۰ کیلومتری تهران واقع شده و آب معدنی‌ هایش هم کاملاً معروف است. هم خودش دیدنی‌ست و هم تمام طبیعت اطرافش. جایی مثل دره زمان که قبلاً هم مطلب آن را برایتان نوشتیم. گفتیم تنگه ای است که رودخانه‌ باصفایی از بین آن می‌گذرد و رقیب سر سخت تنگه واشی است. مسیر دسترسی دره زمان را هم همانجا خواهید دید.
    پلور جاهای بکر هراز

  • آبشار شاهاندشت

    در ۶۵ کیلومتری آمل یکی دیگر از دیدنی های جاده هراز را خواهید دید. آبشار شاهاندشت است و ارتفاعی حدود ۵۰ متر دارد. مشرف به روستای ییلاقی به همین نام هم هست. در کنار قلعه باشکوه ملک بهمن در دهکده‌ شاهاندشت در منطقه امیری لاریجان قرار دارد.

    مسیر دسترسی: در ۸۶ کیلومتری تهران از جاده هراز پلی فلزی روی رودخانه هراز ساخته شده. در نزدیکی منطقه گزنک و روستای شنگلده در منطقه لاریجان است. به عنوان گذرگاه منطقه امیری از آن استفاده می‌شود. از روی پل که  وارد مسیر آسفالته سمت راست شوید. این مسیر در کنار رود خانه هراز و برخلاف جهت آب پس از ۲ کیلومتر شما را به روستای شاهاندشت می‌رساند. سواری تان را پارک کنید و پیاده ادامه دهید تا یک تابلوی کوچک راهنمایی تان کند. به نظرم بعد از گذشتن از یک قبرستان اگر مسیر جنوبی را بروید برایتان بهتر باشد.

  • آبعلی پیست اسکی هراز

    در بخش رودهن از توابع شهرستان دماوند شهر آبعلی، یکی از قدیمی ترین مناطق استان تهران قرار دارد و بیشتر از یک دهه است که به شهر تبدیل شده. در امتداد جاده هراز است و مناطق مبارک آباد و پیست اسکی آبعلی را شامل می‌شود. آب و هوای سرد زمستانی اش بی نظیر است و خنکای تابستانش فرح بخش.
    یادم هست که وقتی کوچکتر بودم در زمستان ها پدرم برای سوارکاری هم مرا به آنجا می‌برد. پیست عالی دارد و محل رفت آمد ورزشکاران زیادی است. اولین پیست اسکی ایران است و بیش از هفتاد سال قدمت دارد. تیوپ سواری اش هم حرف ندارد. سال هاست که در فصل زمستان مکانی برای گردهمایی ورزشکاران و ورزش دوستان می‌شود و مورد استقبال بی نظیر آن ها قرار می‌گیرد. رستوران ها و کبابی های نامی و معروفی هم دارد و دوغ آبعلی اش هم که زبانزد است.
    تیوب سواری آبعلی

  • دشت لار جاده هراز

    سد لار که روی رودخانه هراز قرار دارد، در ۱۰۰ کیلومتری آمل و در بخش لاریجان است. در کنارش دشت زیبایی وجود دارد که به همین نام هم معروف شده. این دشت در منطقه ای حفاظت شده قرار دارد و از تنوع گیاهی جانوری زیادی هم برخوردار است. بسیاری گردشگران و مسافران این دشت را می‌شناسند و برای کمپ زنی در منطقه آنجا را انتخاب می‌کنند.
    *نکته: قبل از ۱۵ خرداد به دلیل فصل زاد و ولد حیوانات امکان عبور با خودرو از محیط بانی وجود ندارد.

    مسیر دسترسی: جاده آبعلی (تهران به سمت آمل) و داخل شهر پلور. این مسیر از سه راهی پلور تا پست ورودی پاسگاه محیط بانی دلیچای که همان ورودی شرقی پارک ملی لار است ادامه دارد.

  • آب معدنی لاریجان

    وقتی از آمل وارد جاده هراز بشوید و از روستاهای بایجان، امیری و شنگلده، بگذرید به شهر گزنک خواهید رسید. بلافاصله بعد از خروج از شهر، مسیر فرعی آسفالته سمت راستتان را به مقصد گزانه، امیرآیاد و آبگرم لاریجان ادامه دهید. این منطقه در ۷۰ کیلومتری آمل قرار گرفته. منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز است که آب‌ های معدنی شفابخشی هم دارد. سرشار از املاح معدنی که بیماری‌ های مفصلی، پوستی و … را بهبود می‌بخشد.

  • بقعه امام زاده هاشم (ع)

    جاده هراز را وقتی بخواهی به راننده ای پیشنهاد بدهی، می‌گویی همان جاده که امامزاده دارد؛ و مسافر شما به سرعت متوجه جاده هراز می‌شود. بر بلندی قرار گرفته و همه می‌شناسندش. وجود امامزاده هاشم هم به عنوان مقصد گردشگری جذاب است. هم زیارت کردن آنجا کلی حال دلمان را خوب می کند. فرصتی برای مسافران هم هستند که دقایقی برای خستگی در کردن و چایی خورد در آن توقف کنند. گاهی اوقات برخی از مسافران را دیده اید که برای یکی شدن و ادامه مسیر با یکدیگر اینجا قرار می‌گذارند. زنجیر چرخ  هایشان را همین جا می بندند. خود را به این امام زاده می سپارند و راهشان را ادامه می‌دهند.

    امام زاده هاشم

  • غار گل زرد

    در منطقه پلور و مراتع شمالی‌ اش دشت گل زرد قرار دارد و به روستای منظریه می‌رسد. یکی از بی نظیرترین دیدنی های جاده هراز داخل غار این دشت، چندین حوضچه آب سرد هست که عمق بعضی‌ هایشان به ۴ متر هم می‌رسد. جالب است بدانید این دشت در بهار با دامنی از گل های زرد پوشیده می‌شود. در فاصله ۶۵ کیلومتری تهران و قبل از خروجی سد لار قرار گرفته. جاده‌ای خاکی سمت چپتان قرار دارد. پس از ۴ کیلومتر به یک کلبه کوهستانی می‌رسد که از کنار آن تا دهانه غار نیم‌ساعت با پای پیاده، زمان است.
    *نکته: بهتر است این مسیر را با آفرود و خودرو های شاسی بلند طی کنید.

۳ دیدگاه

  1. بزرگی

    ۲۵ آذر ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۴ ق٫ظ

    بسیار عالی بود

    پاسخ

  2. فتحی

    ۲۵ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۰۷ ق٫ظ

    بسیار زیبا

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۲۵ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۰۳ ق٫ظ

    واقعا زیباست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…