دولما باغچه کجاست ؟

۲
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
حرمسرای همایونی کاخ دولما باغچه همان حریم سلطان بود. او و خانواده اش آنجا زندگی می‌کردند و به صورت شبانه روزی توسط گارد سلطنتی محافظت می‌شد.
دولما باغچه

امروز بی هیچ مقدمه ای یکراست به سراغ اصل مطلب می‌رویم. قرار است به شما بگوییم یکی از جاذبه های تاریخی و مقاصد گردشگری ترکیه، چه ویژگی هایی دارد و چرا باید در سفر هایتان به سراغ آن هم بروید. می خواهیم به بزرگترین کاخ استانبول برویم که در تزئیناتش بیشتر از طلا استفاده شده است. بنایی به سبک اروپایی با ۴۵ هزار متر مربع وسعت. کاخ دولما باغچه استانبول. با مجله دلتا بمانید تا به گشت و گذاری در این مکان بپردازیم.

کاخ دولما باغچه

دولمه باغچه بزرگترین کاخ کشور ترکیه به دستور سی و یکمین امپراتور عثمانی، سلطان عبدالمجید اول ساخته شد. ۳ طبقه، ۲۸۵ اتاق، ۴۶ سالن، ۶ حمام ترکی و ۶۸ سرویس بهداشتی هم دارد. با اینکه در ساختش از قصر های اروپایی الهام گرفته شده اما رد پایی از زندگی سنتی عثمانی ها و  ویژگی خانه های سنتی ترکیه را هم در این مکان خواهید دید.

در بخش های اصلی کاخ دولما باغچه هر کدام، مبلمان و وسایل بسیاری لوکسی قرار دارد و در فضای بیرونی هم در باغی تماشایی، برج ساعت و مسجد دولما باغچه به چشم می خورند.
باغ دولمه باغچه

بخش های مختلف کاخ دولما باغچه

  • مابینی-همایون یا سلاملیک (Mabeyn-i Humayun)

    از طبقه اول و بخش سلاملیک (Selamlik) که به بازدید بپردازید، ورودیِ اش به باغی در غرب کاخ متصل است. به مابینی همایون هم معروف است. امور دولتی در آن صورت می‌گرفت و خانم ها نمی‌توانستند به آن داخل شوند. هم از نظر سیاسی و هم از جهت زیبایی مهمترین قسمت کاخ به حساب می‌آید. مبلمان لوکس و چشمگیر، فرش های دست‌باف، شومینه های زیبا و چلچراغ های کریستالی حسابی این بخش را زیبا کرده اند. سلاملیک خود از بخش هایی مختلف تشکیل شده:

  • سالن مدحال
  • اتاق دبیرخانه
  • سالن سفرا
  • اتاق سرخ .
  • راه پله کریستالی
  • زولوچین
    در طبقه دوم سلاملیک، سالن زولوچین قرار دارد و به بخش خصوصی سلطان در مابینی همایونی می‌رسد. نمازخانه، حمام ترکی، اتاق های مطالعه و چند سالن برای آسایش امپراتور عثمانی هم در آن دیده می‌شود.

میان 2 1 دولما باغچه کجاست ؟

  • حرمسرای همایونی

    حرمسرای همایونی همان حریم سلطان بود. او و خانواده اش آنجا زندگی می‌کردند. به وسیله یک راهروی باریک به سلاملیک متصل شده و به صورت شبانه روزی توسط گارد سلطنتی محافظت می‌شد. هیچ مردی به جز سلطان و خواجه های حرمسرا نمی‌توانستند به آنجا وارد شوند. درون آن اتاق هایی برای همسران رسمی سلطان و اقامتگاهی برای مادرش و چند اتاق دیگر برای سوگلی ها و زنان صیغه ای او هم وجود داشت.

    با اینکه در کاخ دولما باغچه تمامی تزئینات چشم نوازند اما در این بخش فرش ها و گلیم های زیبا، مبلمان لوکس، گلدان، نقاشی های روغنی، تابلوهای خطاطی و … بسیار منحصر به فردی به چشم می‌خورند. تالار های باشکوهی هم دارد که در میان آن ها دو تالار آبی و صورتی از همه محبوب ترند.

  • تالار تشریفات کاخ دولما باغچه

    در میان دو بخش سلاملیک و حرمسرای همایونی تالار تشریفات ساخته شده است. بلندترین و باشکوه ترین سالن کاخ است و مساحت آن ۲ هزار متر و ارتفاع سقف آن، ۳۶ متر است. ۵۶ ستون دارد با فرش های دست‌ باف مزین است و چلچراغی کریستالی با ۴.۵ تن وزن آنجا را روشن کرده است.

    این تالار میزبان بزرگترین رسوم مذهبی و دولتی بود و در جشن های سنتی مقدس، تخت طلایی سلطان را در این مکان قرار می‌دادند. پنجره هایی با طرح توری دارد تا خانم ها هم می‌توانستند به تماشای مراسم سالن تشریفات بنشینند.
    بزرگترین کاخ استانبول

 

محوطه خارجی کاخ دولما باغچه

در محوطه کاخ دولما باغچه باغی زیبا با فواره ای دیدنی، در بخش ورودی به چشم می‌خورد که با چند مجسمه قو تزیین شده است. در این باغ علاوه بر کاخ اصلی، کاخ ولیعهد، خوابگاه خادمان و نگهبانان، اقامتگاه رییس خواجه ها، آشپزخانه امپراتوری، اسطبل ها، مرغدانی، گلخانه، آسیاب، کارگاه فرش، ریخته گری، داروخانه و … هم وجود دارد. باغ دولما باغچه مانند فضای داخل کاخ، بخش های خصوصی داشته که زنان حرمسرا می‌توانسته اند در کنار ساختمان های حرمسرا پیاده روی کنند.

  • برج ساعت

    به دستور یکی از سلاطین عثمانی به نام عبدالحمید دوم، شخصی ارمنی به نام سرکیس بالیان ، رو به روی کاخ اصلی این برج را ساخت. یک برج چهاروجهی، ۴ طبقه با ۲۷ متر ارتفاع. در دو وجهه از این برج ساعت، طغرا (نوعی از خوشنویسی پیچیده) سلطان عبدالحمید دوم را هم می‌توان دید.
    برج ساعت دولمه باغچه

  • مسجد کاخ دولما باغچه

    مسجد دولما باغچه به دستور مادر سلطان عبدالمجید، به نام “بزمی عالم” در جنوب کاخ و شبیه یک کاخ مجلل ساخته شده است. ساختمانی چهارگوش دارد. دو طبقه است و دو مناره، یک ایوان و یک گنبد هم دارد. یک چلچراغ زیبا و باشکوه، منبر و محرابی از سنگ سماق و طرح هایی اروپایی بسیار این مسجد را دیدنی تر از معمول کرده است. در واقع مسجد دولمه باغچه، از مشهور ترین نمونه ها از مساجد دوره عثمانی در قرن نوزدهم است.

کاخ ولیعهد دولما باغچه

اقامتگاه خصوصی ولیعهد در بخش شرقی حرمسرا، از سال ۲۰۱۴، به موزه ملی نقاشی کاخ ها اختصاص داده شده و حدود ۲۰۰ اثر تماشایی از نقاشی های قرن ۱۹ و ۲۰ در آن قرار دارد.
کاخ ولیعهد

۲ دیدگاه

  1. ملکی

    ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۵ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  2. بزرگی

    ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۴ ب٫ظ

    زیبا و باشکوه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…