علائم سرطان دهان چیست؟

۲
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سرطان دهان؛ یک سرطان نادر اما کشنده! سیگار نکشید، سرطان دهان می‌گیرید! درباره سرطان دهان و علائم آن چه می‎دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
علائم-سرطان-دهان

سرطان دهان چیست؟ علائم سرطان دهان را می‌شناسید؟ شاید شنیدن نام این بیماری تعجب‌آور باشد اما از میان سرطان های مختلف مثل سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان خون و … این بیماری یک سرطان نادر اما مهم و خطرناک است؛ اگر سیگار می‌کشید یا اینکه کوچک‌ترین نکات بهداشتی مربوط به دهان و دندان را رعایت نمی‌کنید، منتظر این مهمان ناخوانده یعنی سرطان دهان باشید؛ مجله دلتا این بار از سرطان دهان با شما سخن می‌گوید.

علائم سرطان دهان

سرطان دهان چیست؟ 

حمله سلول های سرطانی به دهان را جدی بگیرید! در سرطان دهان، رشد سلول‌ ها داخل دهان زخمی ایجاد می‌کند که به راحتی بهبود پیدا نمی‌کند، یکی از دلایل عمده این بیماری ممکن است رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باشد.

درواقع، سرطان دهان یکی از انواع سرطان های کشنده است که مربوط به سرطان‌ های سر و گردن مثل سرطان گلو می‌شود و ممکن است در هر یک از بخش ‌های حفره‌ دهانی به وجود بیاید.  بیشتر سرطان‌ های دهانی از ناحیه زبان و کف دهان آغاز می‌شوند.

این نوع سرطان معمولا از طریق دستگاه لنفاوی پخش می‌شود؛ سلول‌ های سرطانی که وارد دستگاه لنفاوی می‌شوند، توسط مایعی شفاف و رقیق که لنف نامیده می‌شود، به سایر نقاط بدن انتقال پیدا می‌کنند البته در بیشتر موارد سلول‌ های سرطانی ابتدا در غدد لنفاوی نزدیک به گردن ظاهر می‌شوند.

علت سرطان دهان

علائم سرطان دهان چیست؟ 

سرطان دهان معمولا تمام قسمت های مربوط به خودش را درگیر می‌کند. این سرطان می‌تواند لب‌ ها، زبان، گونه‌ ها، سقف دهان، سقف کام، سینوس‌‌ ها و حلق را درگیر کند و اگر درست و به‌ موقع، تشخیص داده نشود، می‌تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد.

این بیماری معمولا با تورم لثه، برآمدگی های غیر طبیعی، پوسته پوسته شدن لب ها و دیگر نشانه ها همراه است؛ بیایید تا با هم علائم سرطان دهان و فک را بررسی کنیم:

  • تکه ‌های مخملی سفید، قرمز یا ترکیب سفید و قرمز در دهان
  • خونریزی دهان
  • بی‌حسی بی‌دلیل یا حساسیت در هر قسمت از صورت، دهان یا گردن
  • وجود زخم‌ های دائمی درمان ناپذیر روی صورت، گردن یا دهان
  • احساس درد یا گیر کردن چیزی در انتهای گلو
  • مشکلات مربوط به بلع و تکلم
  • خستگی، گلودرد مزمن یا تغییر صدا
  • گوش درد
  • کاهش وزن غیر طبیعی

سن ابتلا به سرطان دهان 

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، مردان ۲ برابر زنان به سرطان دهان مبتلا می‌شوند؛ می‌پرسید چرا؟ در اطراف خودتان چند مرد سیگاری یا الکلی می‌شناسید؟ این یکی از دلایل عمده ابتلا به سرطان دهان است. مردان معمولا در چه سنی ممکن است به سرطان دهان مبتلا شوند؟ متأسفانه مردان بالای ۵۰ سال بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان هستند.

علائم سرطان دهان چیست

علت سرطان دهان چیست؟ 

همانطور که گفتیم، مصرف دخانیات ( سیگار و پیپ ) و اعتیاد به الکل از شایع ترین دلایل ابتلا به این بیماری است. جالب است بدانید که اعتیاد به الکل و مصرف افراطی آن، خطر ابتلا به سرطان دهان را تا ۶ برابر افزایش می‌دهد. بیایید تا با هم دلایل دیگر ابتلا به سرطان دهان را مرور کنیم:

  • ژنتیک و سابقه‌ وجود بیماری سرطان دهان در خانواده
  • قرار گرفتن درمعرض نور خورشید به خصوص در سن جوانی
  • برخی از انواع ویروس HPV یا پاپیلوم انسانی

سرطان دهان چیست

آیا سرطان دهان کشنده است؟

اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشود، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به ‌طور کلی، شانس زنده‌ ماندن برای این بیماران به طور متوسط تا ۸۱ درصد است البته این شانس برای افرادی که مدت ۵ و ۱۰ سال به این نوع سرطان مبتلا هستند، به ترتیب، به ۵۶ و ۴۱ درصد می‌رسد؛ بنابراین، سرطان دهان هم مثل دیگر سرطان ها می‌تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد.

تشخیص سرطان دهان

تشخیص سرطان دهان 

علائم سرطان دهان مثل یک نقشه راه به شما کمک می‌کند که تا حد زیادی متوجه شوید که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستید یا خیر!

برای تشخیص این بیماری دندان‌پزشک می‌تواند گردن، سر، صورت و حفره دهان شما را ارزیابی کند و ببیند که توده، برآمدگی یا تغییرات غیر عادی بافت در این نواحی وجود دارد یا خیر. دندانپزشک ضمن بررسی موارد گفته شده می‌تواند درپی وجود زخم یا تغییر رنگ بافت ‌های دهانی هم باشد.

فرق آفت و سرطان دهان چیست؟ 

آفت دهان به زخمی سطحی، کوچک و خوش خیم در بافت نرم داخل دهان یا لب ها، زیر زبان و روی غشای لثه گفته می‌شود. قطعا آفت دهان با سرطان دهان متفاوت است البته آفت های زبان و دهان که بیش از ۳ هفته درمان نشوند و به مدت طولانی تکرار شوند، می‌توانند از نشانه های اولیه سرطان دهان باشند؛ پس بیشتر مراقب باشید.

درمان سرطان دهان

پیشگیری و درمان سرطان دهان 

درمان سرطان دهان هم مشابه سرطان‌ های دیگر است. معمولا و در موارد شدید، برای برداشتن ناحیه‌ سرطانی جراحی انجام شده و بعد ادامه‌ درمان با پرتو درمانی یا شیمی درمانی انجام می‌شود.

برای پیشگیری از ابتلا به این نوع سرطان این موارد را در نظر داشته باشید:

  • از مصرف هر گونه مواد حاوی تنباکو و الکل پرهیز کنید.
  • سیگار نکشید.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید.
  • قرار گرفتن درمعرض آفتاب را کمتر کنید.

نظر شما درباره این سرطان نادر چیست؟ اگر مشکوک به سرطان دهان هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید؛ بهتر است برای شروع و پیشگیری مصرف دخانیات را کاهش دهید؛ آماده تغییر هستید؟

۲ دیدگاه

  1. صلابت

    ۲۳ آذر ۱۳۹۸ در ۵:۰۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۳۹۸ در ۲:۵۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…