میدان سرخ مسکو

۱
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
میدان سرخ مسکو با دیدنی‌ هایی مثل کاخ کرملین و کلیسای سنت باسیل، از جاذبه‌ های جهانی مسکو است. باورتان نمی شود که در سال ۲۰۱۰ تعدادی اثار تاریخی از پشت دیوارهای برج اسپاسکایا کشف شده است.
میدان سرخ مسکو

پایتخت روسیه یکی از نمادهای مهم تاریخی و فرهنگی را در خود جای داده است. میدان سرخ که در قلب مسکو شهر اصلی روسیه جای دارد. اگر از گردشگران حرفه ای سفر کرده به روسیه هستید، امکان ندارد میدان سرخ مسکو را ندیده باشید. جایی که تاریخ چند صد ساله‌ مسکو را روایت می‌کند و مانند میدان نقش جهان خودمان، دور تا دور آن پر است از جاذبه ها و مقاصد گردشگری. سرویس گردشگری امروز می‌خواهد به شما بگوید علت آنکه دیدن از میدان سرخ مسکو از واجبات جهانگردی‌است، چیست؟

نمایی از میدان سرخ مسکو

میدان سرخ مسکو چرا؟

قلب مسکو میدانی است که از کلیسا ها، دیوار های حفاظتی و برج و بارو ها، موزه‌ ها، یک قبرستان و یک آرامگاه وَ همچنین یک فروشگاه بزرگ تشکیل شده است. ساختمان هایی از قرون مختلف، از قرن پانزدهم تا بیستم، را در دل خود جای داده و هدف اصلی تور های پیاده گردی روسیه است. معماری را به زیبایی هرچه‌ تمام‌ تر به نمایش گذاشته، رژه‌ های سالانه را به خود می‌بیند و میزبان فستیوال‌ ها، کنسرت‌ ها و جشن‌ های خیابانی است. در فصل زمستان تبدیل به یک پیست اسکی روی یخ می‌شود. یک موزه‌ رو باز یخ‌ زده. جالب است به شما بگویم در نام میدان سرخ مسکو واژه‌ «زیبا» اشتباهاً «سرخ» ترجمه شده و روی آن مانده است.

میدان اصلی پایتخت روسیه

  • حال و هوای یک شهر بزرگ مدرن را القا می‌کند.
  • میدان سرخ مسکو همراه دیدنی‌ های مشهوری مثل کاخ کرملین و کلیسای سنت باسیل، یکی از معروف‌ ترین جاذبه‌ های جهانی مسکو است.
  • میدانی مربعی‎ شکل است با وسعت ۷۳ هزار متر مربع و یادگار هایی از دوران مختلف روسیه.
  • کاخ کرملین در غرب آن، موزه تاریخی دولت و کلیسای زیبای کازان در شمال و بازار گوم در شرق میدان واقع شده‎اند.
  • ساختمان‌ هایش از قرون پانزدهم تا بیستم در سبک‌های مختلف هستند، بنا های یاد بود و حتی یک گورستان هم دارد.
  • موزه تاریخی دولت روسیه یافته‌ های باستان‌ شناسی، تزئینی و هنر کاربردی را به نمایش گذاشته است.
  • کلیسای سنت باسیل در واقع موزه هم هست و از آثاری متعلق به قرون شانزدهم و هفدهم نگهداری می‌کند.
  • تمام محوطه‌ی اطراف برج و کلیسای سنت باسیل به «میدان زیبا» شهرت دارند و ترجمه‌ معاصر نام «میدان سرخ» اشتباه است.
  • مقبره‌ی لنین و استالین، در این میدان قرار دارد.
  • خالی از وسایل نقلیه است و تنها گردشگران و کسانی را خواهید دید که در حال گرفتن عکس هستند.
  • شب هنگام برج‌ های کرملین و کلیسای سنت باسیل غرق در نور می‌شوند و به شکل صحنه‌ ای خارق‌ العاده می‌درخشند.

میدان سرخ در شب

گشت و گذار را از کجا شروع کنیم؟

برای پیاده گردی در میدان بهتر است از یک نقطه آغاز و در همان نقطه تمام کنید. مثلاً میدان مانِژنایا (Manezhnaya) را نقطه شروع قرار دهید و از طریق دروازه رستاخیز وارد میدان سرخ شوید. در قرن شانزدهم میلادی ساخته شده و به دروازه‌ شیر معروف است. چرا که در کنار گودالی قرار داشت که تزار ایوان مخوف، تا سال ۱۵۸۴ در آن شیر نگه می‌داشته است.

پس از آن به دو برج زیبا قرن هفدهم میلادی می‌رسید و دروازه ایبریا (Iberian) که ورودی اصلی شهر مسکو بود. از خیابان تِوِرسکایا آغاز شده و به میدان سرخ می‌رسید. کلیسای ایوِرسکایا (Iverskaya) هم در سال ۱۷۸۱ ساخته شد و یکی از مهم‌ ترین کلیسا های پر تردد روسیه است.

موزه دولتی تاریخ روسیه، سمت راست دروازه‌ رستاخیز و بخش شمالی میدان سرخ مسکو قرار گرفته. به دست ولادیمیر شروود به سبکی عجیب و مطابق با نمای کاخ کرملین و کلیسای سنت باسیل ساخته شده است. ساختمانی بزرگ و زیبا دارد و با برج‌ های کرملین شکوه خاصی را القا می‌کند. تالار های موزه فضایی تماشایی را به نمایش می‌گذارند. نقاشی‌ ها، هنرها و صنایع دستی آن برای آشنایی با تاریخ روسیه از دوران باستان تا به امروز عالی است.

تور روسیه پیاده گردی

  • کلیسای سنت باسیل

    این معماری باشکوه از قرن شانزدهم، تبدیل به نمادی از شهر مسکو و یا حتی روسیه شده است و نقطه‌ کانونی میدان سرخ مسکو را با فضای اطرافش شکل می‌دهد. این کلیسا به دستور ایوان مخوف ساخته شد و از ۹ کلیسای مجزا در قالب یک مجموعه‌ واحد تشکیل شده است. برای گرامی‌ داشت فستیوال‌ ها و قدیسانی ساخته شد که جشن‌ ها و روز های تولد آن‌ ها مطابق با روز های پیروزی ارتش روسیه علیه کازان بود.
    هرچند مراسم مختلف مذهبی همچنان در آن برگزار می‌شود اما نقش یک موزه را ایفا می‌کند. پر است از نماد های زیبای قرون شانزدهم و هفدهم و نقاشی‌ های دیواری. سکوی معروف مقابل کلیسا یکی از نمادهای ویژه در سنت باسیل است. با اینکه می‌گویند این سکو محلی برای اعدام‌ مجرمان در ملأ عام بود، اما بر عکس اینجا محلی برای ایراد سخنرانی و خواندن فرمان‌ های تزار های روس بوده است.
    کلیسای سنت باسیل

  • دیوار کرملین

    یک گورستان با مقبره‌ هایی از استالین، سیمون بودیونی، وُروشیلوف، ژوکوف (Zhukov)، برژنیف و دیگران در کنار دیوار کرملین و مقابل مرکز خرید گوم وجود دارد. در دو طرف مقبره لنین واقع و در سال ۱۹۲۰ ساخته شده است. ساختمان این مقبره به رغم ظاهر تماماً مدرن خود، به‌خوبی با شکل کلی میدان سرخ مسکو هماهنگ است.
    گورستان مجاور دیوار کرملین، یادگاری از دوران انقلاب روسیه بوده و همچنین نقش محافظتی دیوار کرملین در گذشته را می‌توان با دندانه‌ های موجود روی آن مشاهده کرد. خاندان سلطنتی در اینجا اقامت می‌کردند و ستاره‌ های موجود روی برج‌ های کرملین هم نمادی از شوروی سابق است.
    دیوار کرملین

  • برج اسپاسکایا میدان سرخ مسکو

    یکی از شاخص‌ ترین بنا های میدان سرخ مسکو برج اسپاسکایا است که این میدان را به کرملین متصل می‌سازد. یادگار قرن هفدهم است و صدای ناقوس زنگ‌ های آن برای همه‌ مردم روسیه صدایی آشنا است. باورتان نمی‌شود که بگوییم در سال ۲۰۱۰ تعدادی آثار تاریخی از پشت دیوار های این برج کشف شده است. یک نقاشی دیواری متعلق به قرن شانزدهم میلادی، با تصاویری از مسیح منجی، همراه با سنت سرجیوس، رهبر معنوی و پیشوای نهضت اصلاحات در روسیه قرون وسطی همراه مؤسس صومعه تجلی مسیح، از آثار مکشوفه در این بخش از شهر مسکو است.
    جاهای دیدنی مسکو

  • کلیسای جامع بانوی ما از کازان

    در سمت چپ موزه تاریخی دولت روسیه کلیسای جامع «بانوی ما از کازان» را خواهید یافت. بنایی نمادین برای مسکو که در قرن هفدهم میلادی ساخته شده و دلیل ساخت آن گرامیداشت آزادسازی مسکو از دست مهاجمان لهستانی بود. چهارم نوِمبر در کازان روز جشن برای نماد این شهر، مادر الهی، بود اما امروز، روز ملی اتحاد روسیه در این تاریخ جشن گرفته می‌شود.

    کلیسای کازان مسکو در زمان خود، ظاهری خاص داشت. یک کلیسای بدون ستون است. یک گنبد مجزا دارد و با المان‌ های تزئینی نظیر تاج‌ های سنتی نیم‌ دایره‌ ای روسی و پنجره‌ هایی سنتی در اطراف مزین شده است.
    کلیسای بانوی ما کازان مسکو

  • مرکز خرید گوم

    مرکز خرید گوم (GUM) در مجاورت کلیسای کازان و به‌عنوان یک مرکز تجارت شناخته می‌شود؛ در زمان ایوان مخوف به «راسته‌ داد و ستد» معروف بود. در نیمه‌ اول قرن نوزدهم بازسازی و درنهایت یک ساختمان کلاسیک در ردیف‌ های چند گانه برای تجارت، جایگزین فروشگاه‌ های متعدد در این میدان شدند. سقف این فروشگاه‌ ها از جنس شیشه با چهار چوبی فولادی و قوسی شکل طراحی و درنتیجه، این مجموعه تبدیل به بنایی کاربردی، پرزرق‌ و برق با نور طبیعی شد.

    این مرکز خرید میدان سرخ محلی برای عرضه‌ لوکس‌ ترین محصولات موجود در بازار است. اغلب اهالی مسکو معمولاً برای خرید بستنی به این مرکز خرید می‌آیند و معتقدند که بستنی‌ های آن همچنان طعم دوست‌ داشتنی ایام شوروی سابق را دارد. یک اغذیه‌ فروشی که غذاهایش را با قیمت‌ های مناسب عرضه می‌کند هم آنجا هست.
    می‌توانید بهترین زمان سفر به روسیه را هم در  مجله دلتا بخوانید. همراه باشید.

    مرکز خرید گوم GUM
    بهترین مرکز خرید مسکو؛ گوم

یک نظر

  1. Inhatly

    ۴ تیر ۱۴۰۰ در ۷:۴۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…