روستای هرانده فیروز کوه

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
غار بورنیک چکنده هایی مانند غار علیصدر دارد. به رنگ نخودی که یکی از ویژگی های شاخص آن است. جنس آن آهکی است و از سه تالار بزرگ تشکیل شده که در انتهای آن ها خفاش های کوچک و بزرگ زندگی می کنند.
روستای هرانده

یادم است وقتی بچه بودم همین که هوا رو به سردی می رفت، پدر جان ما را برای تفریح به فیروزکوه، پلور و آبعلی می‌برد. مادر بزرگ هم که مسافر امام زاده هاشم بود. گفتم بد نیست امروز همراه صفحه گردشگری مان سری به یکی از دیدنی های جاده هراز، فیروزکوه بزنیم. می رویم به یکی از روستاهای کوچک آن اما جذاب. روستای هرانده و غار بورنیک آن را هم خواهیم دید با مجله دلتا بمانید.

روستای هرانده

ییلاق بسیار زیبایی به نام هرانده در ۱۲۰ کیلومتری شمال شرق تهران، قرار گرفته که زیبایی اش در این فصل دو چندان می‌شود. سیب های سرخ باغ های روستا هرانده -که اتفاقاً همه جایش هم باغ سیب است- زیبایی خاصی را به گردشگران و مسافران سَرد گرد هدیه می‌دهد. به آن ها که برخی شان برای دیدن امامزاده کوچکی به نام یحیی آمده اند و دوربین به دست از همه جا عکس می‌گیرند.

گفته می شود غار بورنیک که در روستای هرانده قرار دارد، مکان سکونت انسان های اولیه بوده است.

رودخانه نمرود هم در آنجا جریان دارد که جریانش شما را به غاری که هزاران سال پیش مکانی امن برای زندگی انسان های اولیه بوده است، می‌رساند. غار بورنیک در جنوب روستا قرار دارد و تقریباً نه تنها پاییز بلکه در تمام فصول سال مملو از گردشگر است. درختچه های زالزالک وحشی و زرشک های سیاه کوهی هم آنجا هست که گاهی سوژه خوبی برای عکاسان می‌شود.

هرانده فیروزکوه

روستای هرانده فیروزکوه کجاست ؟

آدرس: تهران، فیروزکوه، روستای هرانده

خودروی شخصی: باید به اتوبان بابایی- شرق وارد شوید و تا آزاد راه جدید تهران- پردیس ادامه دهید. بین رودهن و بومهن وارد جاده فیروزکوه شده و ۱۲ کیلومتر مانده به آن، تابلوی فرعی روستای هرانده را می‌بینید. از اول جاده تا انتهای روستا حدود ۱ کیلومتر راه پیش روی تان است.

وسایل نقلیه عمومی: به ترمینال شرق تهران بروید. مینی بوس های فیروزکوه شما را سر جاده هرانده می برد و می توانید از آنجا تا هرانده را پیاده بروید.

هرانده کجاست

دیدنی های روستای هرانده

  • گشت و گذار در روستا

    آن میدان، خیابانی که آنجا وجود دارد و کوچه باغ های بی نظیر این روستا با آن درختان سیب قرمز تماشایی شان می‌تواند بهترین گشت و گذار را برایتان به ارمغان بیاورد و خاطرات خوشی را باقی بگذارد.

    در مسیر پیاده روی تان حتماً تورهای زیادی را خواهید دید که در این فصل برای دیدن روستای هرانده به فیروزکوه روانه می‌شوند. اتفاقاً غاربورنیک حیرت انگیز هم انتهای همین مسیر قرار دارد. که می‌توانید در ادامه مطلب راجع به آن بیشتر بدانید.
    روستای فیروزکوه

  • بناهای تاریخی روستای هرانده

    امامزاده یحیی

    یک برج استوانه ای شکل در قسمت جنوبی روستا قرار دارد از سنگ، گچ و ساروج ساخته شده و دَری سبز رنگ دارد. بقعه امام زاده یحیی است. به قرون ۶ و ۷ هجری قمری باز می‌گردد. داخل آن ۸ قبر وجود دارد که متعلق به نزدیکان امامزاده است. کتیبه ای با خط کوفی هم داخل آن کشف شده که مربوط به دوره ایلخانی است.

    تپه باستانی شیر دره

    در جنوب شرقی روستا تپه ای‌است با خاک قرمز. با حفاری های غیر مجازی که در آن صورت گرفته، تعدادی سفال و بقایای ابزار آلات دفن مردگان هم کشف شده است. در بخش شمال غربی آن بقایای یک برج دیدبانی که برای محافظت از منطقه ساخته شده بوده، وجود دارد که قدمت آن به حدود دوره اسلامی بر می‌گردد .طبیعت هرانده

  • غار بورنیک

    این غار طولانی‌ ترین غار استان تهران است. در شمال شرقی روستا واقع شده در دشتی پهناور. پوشش گیاهی متنوعی دارد و به آن دشت بورنیک می‌گویند. از روستا تا غار بورنیک حدود ۲ ساعت پیاده روی دارید. دهانه غار بزرگ و مثلثی شکل است. با ارتفاع ۸ متر که به نظر می‌رسد هزاران سال پیش مکان سکونت انسان های اولیه بوده است. ۱۴۸ پله در دهانه آن وجود دارد و طول غار را حدود ۳۵۰۰ متر تخمین زده‌اند. در سال ۱۳۸۱ هم در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

    زیبایی های طبیعی درون غار مانند چکنده های غار علیصدر است. به رنگ نخودی که یکی از ویژگی های شاخص آن است. جنس آن آهکی است و از سه تالار بزرگ تشکیل شده که در انتهای آن ها خفاش های کوچک و بزرگ زندگی می کنند.
    غار بورنیک

  • پیاده روی از هرانده تا خمده

    بیشتر گردشگران که به این روستا می‌آیند، مسیر پیاده روی بین دو روستای هرانده تا خمده را انتخاب می‌کنند. یعنی وارد هرانده می‌شوند، به سمت غار بورنیک رفته و بعد راه را به سمت روستای خمده پیش می‌گیرند. مسیر بسیار زیبایی که از درختان چنار و رودخانه گرفته تا میوه های ریز و درشت در آن دیده می‌شود.
    رفتن به غار بورنیک در زمستان برای غارنوردان و کوهنوردان بسیار لذت بخش است. اما خوب است اگر حرفه ای نیستید از خیر این کار بگذرید.

    غار بورنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…