فواید آب درمانی چیست؟

۸
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آب درمانی چیست و چه فوایدی دارد؟ انجام دادن حرکات ورزشی در آب چه کمکی به سلامت بدن ما می‌کند؟ با مجله دلتا همراه باشید.
فواید آب-درمانی

فواید آب درمانی چیست؟ درباره آب درمانی چه می‌دانید؟ همه ما کم و بیش تجربه آب‌تنی در استخر را داشته‌ایم و از فواید آن با خبر هستیم اما امتحان کردن روش آب درمانی یا هیدروتراپی (Hydrotherapy) چه مزایایی برای سلامتی بدن دارد؟ شاید اولین گزینه‌ای که به ذهن برسد، درمان کمردرد های مزمن یا لاغری شکم و پهلو باشد البته مزایای این روش ورزشی فقط این موارد نیست؛ با مجله دلتا همراه باشید.

فواید آب درمانی

آب درمانی (Hydrotherapy) چیست؟ 

آب درمانی روشی درمانی به منظور کاهش درد و افزایش دامنه حرکات مفاصل و قدرت اندام با استفاده از آب است؛ درباره فواید آب درمانی چه می‌دانید؟ این روش در فیزیوتراپی کاربرد زیادی دارد؛ درواقع آب درمانی یک روش ورزشی برای بیمارانی است که به درمان های فیزیوتراپی خارج از آب واکنش نشان نمی‌دهند، همچنین این روش درمانی برای خانم های باردار مخصوصا آن هایی که می‌خواهند زایمان در آب را تجربه کنند یا سالمندان بسیار مفید و مناسب است.

انجام دادن حرکت های ورزشی مختلف مربوط به آب درمانی می‌تواند تا حد زیادی خستگی عضلات را برطرف کند البته هدف آب درمانی فقط تقویت عضلات ورزشکاران نیست؛ در کنار این روش، رژیم آب درمانی هم وجود دارد که مناسب لاغری و تناسب اندام است؛ بهتر است این گونه بگوییم که این مایه شفابخش برای سلامتی معجزه می‌کند.

نحوه انجام دادن آب درمانی 

این روش با نام های دیگر مثل استخر درمانی و هیدورتراپی هم شناخته می‌شود. قطعا زمانی که جریان آرام بخش آب از تأثیر نیروی جاذبه کم کند، انجام دادن حرکت های ورزشی هم آسان تر خواهد شد. همانطور که گفتیم، آب درمانی و حرکت های مرتبط با آن معمولا در آب گرم انجام می‌شوند.

در انواع مختلف روش آب درمانی، دمای آب را بین ۲۹ تا ۳۴ درجه‌ سانتی‌گراد نگه می‌دارند. این میزان دما علاوه بر اینکه در فرد احساس آرامش ایجاد می‌کند، باعث تسکین درد ‌های جسمی هم می‌شود.

همچنین، انجام حرکات ورزشی داخل آب بسیار آسان‌تر است؛ چون در این روش ها به جای وزنه از نیروی مقاومت آب استفاده می‌شود؛ در نتیجه آب درمانی فشار کمتری به مفاصل وارد می‌کند.

آب درمانی برای لاغری

فواید آب درمانی 

آب درمانی به عنوان یک حرکت ورزشی در انواع مختلف چه فایده هایی برای بدن دارد؟ شاید ساده ترین فواید آن رفع خستگی، تقویت عضلات و ماهیچه های بدن و لاغری باشد؛ با خواص آب درمانی بیشتر آشنا شوید:

ویسکوزیته آب و تقویت ماهیچه ها

شاید برای شما جالب باشد بدانید که ویسکوزیته‌ طبیعی آب، ماهیچه ‌ها را تقویت می‌کند. یکی از مزایای آب درمانی این است که نیروی مقاومت آب بسیار بیشتر از مقاومت هوا است؛ در نتیجه اگر شما در آب حرکات ورزشی انجام دهید، عضلات و ماهیچه های بیشتری را درگیر خواهید کرد، همچنین این روش برای کسانی که مشکلات نخاعی یا کمردرد دارند، روش بسیار مناسبی است.

فشار هیدروستاتیکی و بهبود عملکرد قلب و شش ها

فشار معمول و متداول مایعات را فشار هیدروستاتیکی می‌گویند. از آن جا که آب چگال‌تر از هوا است، فشار بیشتری بر بدن اعمال می‌کند؛ به این ترتیب، عملکرد قلب و شش ها بهتر خواهد شد. فشار ناشی از آب درمانی  به ماهیچه ‌ها و مفاصل، درد‌ های مزمن را هم کاهش می‌دهد.

بهبود جریان گردش خون

معمولا  آب درمانی با آب گرم انجام می‌شود. به این ترتیب، آب گرم می‌تواند جریان خون را افزایش دهد؛ بنابراین آب درمانی برای بیمارانی که عضلات قلب‌شان ضعیف است، پیشنهاد می‌شود. همچنین گرمای آب، ضعف عضلات را از بین می‌برد.

آب درمانی برای لاغری

آب درمانی برای لاغری شکم و پهلو

خاصیت رانش آب باعث می‌شود تا بتوانید در آن شناور باشید؛ درنتیجه احساس سبکی بیشتری خواهید داشت. همچنین آب اثر گرانش را خنثی و از مفاصل و ماهیچه‌ ها محافظت می‌کند. این ویژگی آب به خصوص برای افرادی که اضافه وزن دارند و چاق هستند، روش مناسبی است؛ چون انجام دادن حرکت های مختلف در آب می‌تواند شکم و پهلوی شما را لاغرتر کند.

خاصیت آرام بخشی عضلات

گرمای آب در این روش باعث انبساط دیواره‌ رگ‌ های خونی و استراحت عضلات می‌شود؛ بنابراین اگر استرس یا کمبود خواب دارید، درمانگر با استفاده از تجهیزاتی مانند پدال‌ های آبی، جریان آب را به قسمت‌ هایی از بدن بیمار که نیاز به درمان دارند، هدایت می‌کند؛ درنتیجه جریان آرام آب مثل یک دستگاه برقی ماساژ می‌تواند به ریلکس شدن عضلات بدن کمک کند.

درمان افسردگی

معمولا قرار گرفتن در آب می‌تواند با اولین واکنش ها یعنی احساس رضایت و آرامش فردی همراه باشد. معمولا درمان در محیط آب می‌تواند علاوه بر جنبه های پزشکی، حس مثبتی در بیمار ایجاد و از لحاظ روحی به فرد کمک کند؛ بنابراین اگر خسته، بی‌حال یا افسرده هستید، آب درمانی را فراموش نکنید.

خواص دیگر آب درمانی 

  • سلامت و زیبایی پوست و مو
  • افزایش سوخت و ساز بافت های بدن
  • بالا رفتن حجم تنفس ریه و درمان عفونت های آن
  • افزایش حرکت روده‌ ها و جلوگیری از یبوست

فواید آب درمانی

انواع آب درمانی 

آب درمانی یا هیدروتراپی هم مثل دیگر ورزش ها انواع مختلفی دارد؛ شما می‌توانید در آب گرم حرکات مختلف ورزشی را انجام دهید؛ به این ترتیب، با یک تیر دو نشان زده‌اید، هم تفریح و هم درمان!

به طور کلی، در روش آب درمانی، جریان آب، ویسکوزیته و فشار بسیار کمک‌کننده هستند؛ در ادامه به برخی از حرکات ورزشی و روش های مختلف آب درمانی اشاره خواهیم کرد:

روش واتسو

حرکات واتسو انواع مختلف حرکات کششی با هر شدتی است؛ انجام دادن این حرکت در آب، فشار تحمیل‌شده بر مفاصل را کاهش می‌دهد. اگر بیماری یا مشکلات مربوط به زانو مثل آرتروز دارید، این حرکت ورزشی می‌تواند به شما بسیار کمک کند. همچنین این نوع آب درمانی گرفتگی عضلات و ماهیچه ها را کم کرده و به فرد بیمار آرامش می‌دهد.

روش هالیویک

این روش بیشتر برای افرادی که دچار فلج مغزی شده‌اند ( به صورت شنا ) کاربرد دارد؛ به هم خوردن تعادل و سعی در ایستادن مجدد از ویژگی‌ های اصلی روش هالیویک است. در این روش، معمولاً بیمار را در آب نگه می‌دارند و درمانگر سعی می‌کند به طور منظم و به تدریج تعادل بیمار را به هم بزند و از این طریق درست ایستادن و حفظ تعادل را به بیمار آموزش دهد.

روش سیال در استخر

بیمارانی که از این روش آب درمانی استفاده می‌کنند، باید پشت‌ خود را به دیواره‌ استخر بچسبانند و تا گردن در آب فرو بروند تا قفسه‌ سینه‌ آن‌ ها در تماس با آب قرار گیرد؛ البته در همین حالت باید سعی کنند که حرکات آهسته و ریتمیک انجام دهند و هم‌زمان نفس عمیق هم بکشند؛ تمام این حرکات سیال توسط درمانگر و با توجه به نوع بیماری تجویز می‌شوند.

روش آیی چی

تعادل ذهنی و روحی در آب! نام آیی چی از هنر رزمی تایی چی گرفته شده است. تایی چی یکی از هنر‌ های رزمی چینی است که بر سلامت روح و جسم فرد اثر می‌گذارد. درواقع، ترکیب تایی چی و کی گنگ (Qi Gong) در کنار هم تکنیک آبی آیی چی را می‌سازد. Qi در چینی به معنی سطح انرژی بدن انسان و Gong به معنی تمرین است.

آب درمانی با این روش، شامل تمرینات تنفسی و آرام‌بخش است؛ برای انجام دادن این تمرینات و حرکات ورزشی باید تا شانه وارد آب شوید و همزمان بتوانید نفس عمیق بکشید؛ تکرار این حرکات ورزشی به مرور زمان باعث افزایش قدرت بدنی و عضله‌سازی می‌شود و البته سطح اکسیژن و کالری مصرفی سلول‌ ها را افزایش می‌دهد. همچنین انجام دادن این روش، حرکت دست و پا‌ ها را در محل مفاصل بهبود می‌بخشد.

حرکت قدم زدن در آب برای درمان کمر درد

این نوع از آب درمانی مخصوص کمر درد است، در این روش فرد بیمار با نظارت درمانگر در آب استخر قدم های بلند بر می‌دارد تا درد های مزمن کمر او تسکین پیدا کند؛ البته قدم زدن در آب در درمان آرتروز یا آسیب‌ های زردپی پا یا ناهنجاری‌های ناشی از فلج مغزی هم بسیار مفید است.

در کنار تمام این موارد نام‌برده، انواع مختلف دیگری از آب درمانی مثل روش پی ان اف (PNF)، روش  BRRM یا روش  TTTA وجود دارند که در آن ها حرکات مختلف کششی برای آسیب های نخاعی و عصبی انجام می‌شود، کار با حلقه و تیوب های شناور و … هم در روش های مختلف آب درمانی و حرکات ورزشی ناشی از آن ها کاربرد فراوان دارد.

فواید آب درمانی

آب درمانی ممنوع البته برای این افراد … 

آب درمانی برای همه افراد مناسب نیست؛ ممکن است همین مایه حیات مضراتی هم داشته باشد. به طور معمول، این افراد نباید حرکات ورزشی را داخل آب انجام دهند:

  • عفونت های پوستی و قارچی
  • تب شدید
  • پوکی استخوان شدید
  • دیابت
  • صرع
  • فشار خون بالا
  • تکرر ادرار یا بی اختیاری
  • کشیدگی یا پارگی عضلات
  • آلرژی به کلر
  • هیدروفوبیا یا ترس از آب

به پایان یک مطلب سلامتی دیگر رسیدیم، نظر شما درباره آب درمانی چیست؟ اگر کمر درد یا مشکلات نخاعی یا بیماری خاصی دارید، بهتر است آب درمانی در استخر را امتحان کنید؛ البته در انجام دادن حرکات ورزشی بهتر است از یک درمانگر و متخصص کمک بگیرید.

۸ دیدگاه

  1. امیر

    ۱۲ آذر ۱۴۰۰ در ۱:۲۵ ق٫ظ

    ممنون از اطلاع خوبتون موفق باشید

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۳ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۱۲ ق٫ظ

      ممنون از لطف شما

      پاسخ

  2. سعدی

    ۲۲ آذر ۱۳۹۸ در ۰:۳۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۱ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۷ ب٫ظ

    لطفا مراکز مربوط به آب درمانی در تهران را معرفی کنید

    پاسخ

  4. مهدی فراهانی

    ۲۱ آذر ۱۳۹۸ در ۱:۰۴ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  5. فتحی

    ۲۱ آذر ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۳ ق٫ظ

    خیلی خوب

    پاسخ

  6. صلابت

    ۲۰ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۴۷ ب٫ظ

  7. ملکی

    ۲۰ آذر ۱۳۹۸ در ۵:۲۲ ب٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…