علت برفک دهان نوزاد چیست؟!

۳
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برفک دهان نوزاد چیست؟ لکه های سفید و کوچولو که مهمان دهان یا دیگر قسمت های بدن نوزادان، کودکان و حتی بزرگسالان می‌شوند؛ با مجله دلتا همراه باشید.
علت-برفک-دهان-نوزاد

علت برفک دهان نوزاد چیست؟! همه چیز زیر سر این عفونت های شایع قارچی است که نه فقط کودکان بلکه خانم ها را هم درگیر می‌کند. دهان نوزادان و کودکان ممکن است به دلیل عفونت های قارچی برفک بزند؛ این برفک ها معمولا به صورت لکه های سفید رنگی هستند که روی زبان کودک شکل می‌گیرند که البته با مصرف دارو قابل کنترل و درمان هستند.

این برفک ها یا عفونت های خاص نه فقط در دهان و فک نوزاد بلکه در پا ها هم ممکن است ایجاد شوند؛ به دلیل استفاده نادرست از پوشک بچه یا رعایت نکردن بهداشت که به آن برفک پوشک می‌گویند؛ البته این بیماری می‌تواند بزرگسالان را هم درگیر کند؛ اگر می‌خواهید درباره این بیماری بیشتر بدانید، مجله دلتا را همراهی کنید.

علت برفک دهان نوزاد

 

برفک دهان و زبان نوزاد چیست؟ 

همانطور که گفتیم، برفک که به عنوان کاندیدیازیس شناخته می‌شود، یک عفونت قارچی است که از نوعی مخمر به نام کاندیدا ایجاد می‌شود. برفک می‌تواند به صورت دهانی (کاندیدیازیس دهانی) یا برفک پوشک (کاندیدیازیس پوست) باشد.

این عفونت های قارچی چه قسمت هایی از بدن کودک را درگیر می‌کنند؟ این قارچ ها معمولاً بر حفره دهانی، از جمله لب ها و قسمت های گلو تأثیر می‌گذارند اما گاهی اوقات هم روی پوست، به خصوص نزدیکی اندام های تناسلی که مرطوب است، پیدا می‌شوند که باعث جوش های مخمری می‌شوند که به آنها جوش کاندیدای پوشک هم می‌گویند.

علت برفک دهان نوزاد چیست؟ 

شایع ترین علت برفک دهان نوزاد عفونت ها و بیماری های مختلف هستند. قارچ کاندیدا آلبیکنس که منجر به عفونت می‌شود، به طور طبیعی در محیط وجود دارد. البته طی فرایند زایمان هم ممکن است این عفونت قارچی به نوزاد و کودک انتقال پیدا کند.

همچنین این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری های خوب و سیستم ایمنی بدن قادر به تنظیم جمعیت کاندیدای موجود نباشند که همین مسئله باعث طغیان قارچ های عفونی می‌شود.

برفک دهان نوزاد

 

ارتباط برفک دهان نوزاد با بیماری ها 

همانطور که گفتیم، بسیاری از بیماری های عفونی ممکن است کودکان را در معرض ابتلا به برفک دهان قرار دهد یا این بیماری را در آنها تشدید کند. خطر ابتلا به این بیماری معمولا گریبان کدام نوزادان را می‌گیرد؟ بیایید تا با هم بیشتر بررسی کنیم:

نوزادان نارس

نوزادان نارس ایمنی رشد نیافته‌ای دارند و بیشتر از دیگر کودکان مستعد عفونت هایی مانند برفک هستند.

برفک دهان و ایدز

کودکان مبتلا به ویروس اچ آی وی (ایدز) ایمنی کمتری دارند و قطعا بیشتر از دیگر افراد در معرض عفونت های قارچی از جمله برفک دهان هستند.

کودکان مبتلا به دیابت

دیابت هم انواع مختلفی دارد که البته دیابت بارداری ممکن است نوزادان را هم درگیر کند. دیابت نوع ۱ مادرزادی احتمال ابتلا به عفونت های قارچی را افزایش می‌دهد.

کودکان و نوزادان سرطانی

شاید از اولین تأثیرات شایع سرطان تضعیف عملکرد سیستم ایمنی بدن باشد؛ این مسئله در نوزادان و کودکان خطر بیشتری دارد؛ چون مقدار و حجم مخمر کنترل نشده در آنها بیشتر می‌شود.

برفک دهان نوزاد

 

علائم و نشانه های برفک دهان نوزاد

اولین نشانه این بیماری وجود لکه های سفید یا سفید مایل به زرد است که معمولا روی زبان، گونه ها، قرمزی لب ها و زبان، برجستگی کام، پشت دهان و نزدیک دهانه گلو ایجاد می‌شود. این لکه های به راحتی با آب پاک نمی‌شوند و باعث زخم دهان نوزاد می‌شوند؛ چون روی قدرت فک و دهان نوزاد هنگام میک زدن و شیر خوردن تأثیر می‌گذارند. البته در نوع دوم یعنی برفک پوشک هم علائم خاصی وجود دارد:

علائم برفک پوشک 

  • جوش های سرخ، عمیق و فلس دار اطراف چین های پوست کفل
  • جوش های چرکی سفید و زرد اطراف اندام تناسلی
  • تاول های قرمز و صورتی در اطراف اندام های تناسلی

اگر نوزاد شما علائم خارش قارچی دارد، بدن او را چک کنید. برفک می‌تواند در عرض چند روز بدون درمان حل شود؛ در غیر این صورت، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برفک دهان

 

تشخیص برفک دهان و زبان نوزاد 

ممکن است بسیاری از نشانه های اولیه این بیماری مشخص باشد اما بهتر است برای تشخیص دقیق تر به پزشک مراجعه شود.

  • بررسی اولیه و چشمی

پزشک می‌تواند با چک کردن زخم و جوش ها این بیماری را تشخیص دهد.

  • بررسی میکروسکوپی

تکه هایی از ضایعات ناشی از برفک پوشک و دهانی برای بررسی جمع آوری می‌شوند تا نمونه مخمر آنها بررسی شود.

  • بررسی قارچی

در مراحل بعدی، پزشک نمونه ها را به آزمایشگاه منتقل می‌کند. این فرایند ممکن است کمی زمان ببرد اما می‌تواند به طور دقیق برفک ها و نوع آنها را تشخیص دهد؛ به این صورت می‌توان برای درمان آنها اقدام کرد.

درمان برفک دهان نوزاد

به توصیه بیشتر متخصصان، برای درمان این بیماری در نوزادان و کودکان بهترین راه حل مراجعه به پزشک است؛ اگرچه درمان های خانگی مثل استفاده از روغن های طبیعی و گیاهی مثل روغن نارگیل یا جوش شیرین هم می‌تواند چاره‌ساز باشد. برای درمان برفک نوزاد چه از نوع دهانی و چه پوشک معمولا این راه حل ها پیشنهاد می‌شود:

  • دارو های تجویز شده معمولاً از ترکیباتی مانند کلوتریمازول، نیستاتین، فلوکونازول و ایتراکونازول ساخته می‌شوند. ترکیباتی مانند ویوله دوژانسین نیز ممکن است تجویز شوند. البته در کنار آنها دارو های خوراکی هم وجود دارند که می‌توان آنها را با قطره چکان به کودک خوراند.

برفک پوشک

 

جلوگیری از برفک دهان نوزاد و کودک 

چگونه می‌توان از برفک در نوزادان و کودکان جلوگیری کرد؟ به راحتی و با این راهکار های ساده:

  • استفاده از آنتی بیوتیک ها
  • خشک نگه داشتن پستانک و سری بطری
  • تعویض به موقع پوشک نوزاد
  • رعایت نکات بهداشتی ساده

نظر شما درباره این بیماری و راهکار های درمانی آن چیست؟ نگرانی مادران باردار یا شیرده بی‌مورد است؛ اگر کودک شما به این بیماری مبتلا شده است؛ این راهکار های ساده را حتما امتحان کنید.

۳ دیدگاه

  1. ملکی

    ۲۲ آذر ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۴ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  2. سعدی

    ۲۱ آذر ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۶ ق٫ظ

  3. صلابت

    ۲۰ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۵۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…