خواص چای کوهی چیست؟

۱۲
14
زمان مطالعه: 5 دقیقه
یک لولوی پشمی اما خوردنی! این شما و این هم چای کوهی با هزاران خاصیت باور نکردنی! با مجله دلتا همراه باشید.
خواص-چای-کوهی

چای کوهی و خواص بی‌نظیر آن را بیشتر بشناسید؛ درباره این نوشیدنی چه می‌دانید؟ جالب است بدانید که نام این گیاه در زمان های قدیم، گیاه آهنین بوده است؛ این چای عطر و طعم دلپذیری دارد؛ یک طعم ترکیبی از بابونه، نعناع و لیمو! از این بهتر نمی‎شود!

مجله دلتا مثل همیشه شما را به خوردن یک فنجان چای کوهی معطر و پرخاصیت دعوت می‎کند؛ به شرط آنکه خواندن این مطلب را فراموش نکنید.

خواص چای کوهی

چای کوهی چیست 

چای کوهی، چای چوپان یا چای آهنی، گیاهی از سرده سنبله‌ای و بوته‌ای است که در ارتفاعات و کوهستان ها می‌روید. نام علمی آن، سیدریتیتس (Sideritis) به معنای آهن است. می‌پرسید چرا؟ در زمان‌ های قدیم از این گیاه برای درمان جراحت‌ های ناشی از اسلحه‌ های فلزی و آهنی در میدان جنگ استفاده می‌کردند؛ به همین دلیل نام آن گیاه آهنین شد.

البته این گیاه پشمینه (کلکنه) هم نام دارد؛ گیاهی که در لرستان و کرمانشاه آن را پشمینه یا کلکنه یا کلکینه و به زبان ترکی توکلیجه و به فارسی چای کوهی یا چای چوپان یا گل پشمکی یا لولوپشمکی هم می‌نامند؛ هزار و یک خاصیت چای کوهی؛ اینجا در مجله دلتا؛ با ما همچنان همراه باشید.

فواید چای کوهی

خواص چای کوهی 

یک گزینه جدید با عطر و طعم بی‌نظیر که با آنتی اکسیدان های فراوانش جای چای سبز را می‌گیرد؛ به طور کلی، دمنوش و چای این گیاه برای درمان هزاران درد و بیماری مفید است؛ از سرماخوردگی گرفته تا زخم معده و آسم و… البته اگر شب ها بی‌خواب هستید، این دیازپام طبیعی را حتما امتحان کنید.

  • آنتی‌ اکسیدان طبیعی

درست است که دمنوش و چای این گیاه به اندازه چای سبز آنتی اکسیدان طبیعی ندارد؛ اما برای تنوع هم که شده جایگزین کردن آن خالی از لطف نیست. در بررسی‌ های علمی دانشمندان مشخص شده است که چای کوهی می‌تواند از میتوکندری‌ های بدن در برابر صدمات اکسایشی محافظت کند؛ پس بفرمایید یک فنجان آنتی اکسیدان طبیعی!

  • گیاه ضد اضطراب و ضد استرس

در کنار تمام دمنوش های گیاهی و انواع مختلف چای و حتی قهوه با کافئین فراوانش، چای کوهی به ‌دلیل ویژگی‌ های آرام‌بخش و تسکین‌دهندگی که دارد، می‌تواند مثل گل گاو زبان اعصاب شما را آرام کند؛ این گیاه متابولیت‌ های پینن (pinene ) به نام‌ های میرتنول (myrtenol ) و وربنول (verbenol) دارد؛ شاید به همین دلیل باشد که این چای بی‌خوابی های شبانه را درمان می‌کند.

  • فواید چای کوهی برای تقویت حافظه

طبق تحقیق دانشمندان، چای کوهی، نه ‌فقط از مقدار پلاک آمیلوئید در مغز کم می‌کند بلکه باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی هم می‌شود؛ بی دلیل نیست که این چای طعمی شبیه به نعناع دارد؛ اگر می‌خواهید افزایش تمرکز داشته باشید، این چای را امتحان کنید.

  • خواص چای کوهی برای رحم

طبق تحقیق دانشمندان مجارستان، چای کوهی سرطان دهانه رحم را در خانم ها درمان می‌کند. دو ترکیب پامی‌فرین ایی (pomiferin E) و متوکسی‌ساکورانتین-۶ (۶-methoxysakuranetin) در این چای گیاهی بیش از ترکیبات دیگر آن در درمان این بیماری مؤثر هستند.

  • درمان سرطان سینه

اسانس چای کوهی درمان‌کننده انواع سرطان به خصوص سرطان سینه در خانم ها است؛ در واقع مصرف روزانه این گیاه به صورت چای و دمنوش از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می‎کند؛ عملکرد چای کوهی در برابر سیس‌پلاتین (دارویی که در درمان‌ سرطان پرکاربرد است) بسیار مؤثر است.

  • کاهش فشار خون

چای کوهی فشار خون را کنترل می‌کند؛ این دمنوش گیاهی باعث باز شدن عروق و رگ های بدن می‎شود؛ شاید بتوان این گونه گفت که چای کوهی از نظر این خاصیت درمانی مثل چای ترش است.

  • ویژگی‌ ضد التهابی و تقویت استخوان ها

نوعی ماده شیمیایی در چای کوهی وجود دارد که مانند شیر بادام به آن خاصیت ضد التهابی بخشیده است؛ بنابراین از این به بعد در کنار مصرف لبنیات یا استفاده از شیر در رژیم غذایی می‌توانید چای کوهی میل کنید؛ مصرف منظم این چای می‌تواند به رفع سردرد های میگرنی کمک کند.

  • خواص چای کوهی برای پوست و مو

برگ های قرمز رنگ هایپریسین چای کوهی را دست کم نگیرید! اگر مشکل پوستی یا سوختگی دارید، چای کوهی را امتحان کنید. قدمت این چای برای درمان سوختگی ها زبانزد است؛ همچنین پودر چای کوهی درمان‌کننده نیش حشرات است که مزاحم پوست شما می‌شوند. چای کوهی می‌تواند به درخشندگی مو های شما هم کمک کند؛ یک شامپوی طبیعی که در کنار روغن های گیاهی دیگر معجزه می‌کند.

  • چای کوهی و درمان عفونت های ویروسی

اگر به بیماری های عفونی مبتلا شده اید، سرما خورده‌اید یا آنفولانزا دارید، چای کوهی را امتحان کنید. این گیاه خلط آور طبیعی است و گلو درد های شما را درمان می‎کند. البته طبق تحقیق دانشمندان، این گیاه روی ویروس ایدز هم اثر مثبت می‌گذارد؛ مصرف چای کوهی در بیماران مبتلا به ایدز سبب تقویت سیستم دفاعی بدن آن ها می‌شود.

  • گیاه ضد افسردگی

چای کوهی علاوه بر اینکه یک داروی گیاهی خواب‌آور است، برای درمان افسردگی مفید است؛ این ماده مثل زعفران می‌تواند خلق و خوی افراد را بهبود بخشد و بی‌خوابی ناشی از افسردگی و خستگی و بی‌حالی را رفع کند.

  • خواص چای کوهی برای مردان

 جوشانده و دم‌کرده چای کوهی در افزایش تعداد اسپرم آقایان بسیار مؤثر است. مصرف روزانه یک تا دو لیوان از این دمنوش گیاهی به آقایان توصیه می‌شود.

  • خواص چای کوهی برای قاعدگی

چای کوهی یک گیاه قاعده آور است و می‌تواند چرخه قاعدگی و میزان خونریزی خانم ها را در این دوران تنظیم کند.

خواص چای کوهی

طریقه مصرف چای کوهی 

برای درست کردن این چای یا دمنوش گیاهی، یک قاشق مرباخوری چای کوهی را در یک لیوان آب جوش ریخته و خوب هم می‌زنیم؛ سپس یک نعلبکی روی آن می‌گذاریم تا این گیاه به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد و بعد آن را صاف می‌کنیم و در آخر کمی عسل به این ترکیب گیاهی اضافه می‌کنیم.

خواص چای کوهی

مضرات چای کوهی 

یک بررسی علمی روی موش ها نشان داده است که این چای هیچ سم یا عوارض کشنده خاصی برای بدن ندارد؛ البته خانم های باردار یا شیرده در مصرف آن باید دقت بیشتری کنند؛ چون ممکن است مصرف این چای برای آن ها حساسیت زا باشد.

نظر شما درباره این چای و دمنوش گیاهی و معطر چیست؟ اصلا تا به حال عطر و طعم این چای را امتحان کرده‌اید؟ منتظر نظرات شما هستیم.

۱۲ دیدگاه

  1. متین‌قربان‌نژاد

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۰ ب٫ظ

    باسلام‌من‌از‌این‌چای‌سرشارازخاصیت‌استفاده‌کردم‌وواقعا‌جواب‌گرفتم‌توصیه‌میکنم‌شماعزیزان‌هم‌که‌شده‌یک‌دوره‌از‌این‌چای‌کوهی‌استفاده‌کنید.

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ در ۴:۳۲ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر گرامی.

      پاسخ

  2. اسماعیل

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۰:۵۵ ق٫ظ

    سلام امروز ۱ کیلو از این چای اوردم درد کلیه داشتم مصرف کردم صبح که بیدار شدم خدا رو شکر اصلا دردی احساس نمیکردم برای فشار خون کاملا احساس میکنید اثر گذاره خدا رو شکر اینجا پیدا میشه شخصا از کوه اوردم

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۰ ب٫ظ

    برای سردردمیگرن استفاده کردم واقعا تنها دارویی بود ک جواب داده .متسکرم مطلب مفیدی بود

    پاسخ

  5. لیلی

    ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در ۲:۴۲ ب٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

    • سیما

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ در ۱:۲۳ ب٫ظ

      من از کوه خودم چیدم و همین الان هم داشتم میخوردم عالیه و از چای سبز خوش طعم تر هست

      پاسخ

  6. لیلی امامی

    ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در ۲:۴۱ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  7. سعدی

    ۲۲ آذر ۱۳۹۸ در ۰:۳۳ ق٫ظ

  8. شمس

    ۲۰ آذر ۱۳۹۸ در ۳:۰۱ ب٫ظ

    بسیار عالی و مفید بوده است با تشکر

    پاسخ

  9. بزرگی

    ۲۰ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۱ ق٫ظ

    جالبه

    پاسخ

  10. ملکی

    ۱۹ آذر ۱۳۹۸ در ۲:۴۹ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…